سکوت نخست وزیر انگلیس درباره استفاده کیف از موشک‌های اهدایی

صدا و سیما شنبه 24 شهریور 1403 - 18:58

سکوت نخست وزیر انگلیس درباره استفاده کیف از موشک‌های اهدایی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، در روز‌های اخیر به ویژه پس از سفر همزمان وزیران خارجه انگلیس و آمریکا به کیف و نیز سفر بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس به اوکراین و تاکید بر ضروت بازگذاشتن دست کیف برای استفاده از موشک‌های انگلیسی سایه توفان (استورم شدو) علیه اهدافی در عمق خاک روسیه، افکار عمومی منتظر بودند که سران آمریکا و انگلیس در این باره چه تصمیمی می‌گیرند، اما استارمر ترجیح داد در این باره سکوت کند.
شماری از کارشناسان با اشاره به هشدار پوتین رئیس جمهور روسیه به دولت‌های غربی مبنی بر اینکه با استفاده از این موشک‌ها علیه خاک روسیه ماهیت جنگ تغییر خواهد کرد معتقدند امریکا و انگلیس از مواضع قبلی خود در این باره عقب نشسته اند.
استامر درباره نتایج نشست با رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن هم گفت: گفتگو‌های مفصلی درباره اوکراین، خاورمیانه، هند و اقیانوس آرام داشتیم.
با این حال، او هیچ اشاره‌ای نکرد که آیا انگیس و آمریکا به اوکراین اجازه می‌دهند از سلاح‌های دوربرد در داخل خاک روسیه استفاده کند.
پیش از این، رئیس جمهور روسیه هشدار داده بود که چنین اقدامی نشان دهنده "مشارکت مستقیم" ناتو در جنگ است.
در گزارشی از کاخ سفید هم آمده است که بایدن و استارمر همچنین «نگرانی عمیق» خود را درباره آنچه که «ارسال تسلیحات مرگبار» ایران و کره شمالی به روسیه و حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه خواندند ابراز کردند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همزمان با زمزمه‌های صدور مجوز استفاده اوکراین از موشک‌های دور برد اهدایی انگلیس وآمریکا که گفته می‌شود پرتاب آن با حضور کارشناسان کشور‌های عضو ناتو میسر خواهد بود در مصاحبه‌ای تلویزیونی هشدار داد که اگر چنین تصمیمی گرفته شود هیچ معنایی جز این ندارد که ناتو، آمریکا و اروپا رویارویی مستقیم با روسیه را انتخاب کرده اند که به این ترتیب قاعده جنگ کاملا عوض می‌شود و روسیه نیز تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.
روسیه همچنین شش دیپلمات انگلیسی را به جرم جاسوسی از این کشور اخراج کرد. آمریکا هم با وارد آوردن اتهاماتی علیه شبکه تلویزیونی روسیه (راشا تودی) محدویت‌هایی علیه این شبکه وضع کرد.

این در حالیست که بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس در سفری غیر مترقبه به اوکراین پس از دیدار و گفتگو با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: محدودیت‌های وضع شده برای اوکراین در استفاده از موشک‌ها باید هر چه سریعتر برداشته شود.

 

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.