رسانه‌های بریکس در مسیر مقابله با انحصار رسانه‌ای غرب

صدا و سیما شنبه 24 شهریور 1403 - 19:27

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مسکو؛ اجلاس رسانه‌های عضو بریکس و کشور‌های مستقل و همسو با عنوان «بریکس‌پلاس» با هدف ایجاد صدایی واحد در مسیر مقابله با سلطه و انحصار رسانه‌ای آمریکا و غرب، در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد.

اظهارات:

۱-آندره کواندراشوف، مدیرعامل خبرگزاری تاس روسیه
۲-میخائیل گوسمان، مدیر اجرایی گردهمایی رسانه‌های بریکس
۳- زمان رضاخانی، دبیرکل اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه

مدیران و سردبیران ارشد رسانه‌های عضو بریکس و ۳۴ کشور همسو، با عنوان «بریکس پلاس» از روز شنبه در مسکو گردهم آمده‌اند تا راه‌های تقویت همگرایی رسانه‌ای در صحنه بین‌المللی، استفاده از فناوری‌های نوین اطلاع‌رسانی و ارتباطات و نیز افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه، به منظور ایجاد صدایی قدرتمند برای مقابله. با سلطه و انحصار رسانه‌ای آمریکا و غرب رابررسی کنند.
در این نشست که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان ارشد برخی رسانه‌های ایرانی، از جمله خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری مهر و تهران‌تایمز هم حضور داشتند، بر ضرورت نزدیکی هرچه بیشتر رسانه‌های مستقل و اعضای بریکس برای رساندن صدای حقیقت به گوش جهانیان و افشای ترفند‌های رسانه‌ای آمریکا تاکید شد.
سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه در اغاز این نشست در سخنانی برخط، آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات و رسانه را ادعایی دروغین از سوی دنیای غرب عنوان کرد و گفت: غربی‌ها هرگونه صدای مخالف و مستقل را خفه می‌کنند.
وی به اقدام دولت آمریکا در تحت تعقیب قرار دادن و تحریم خبرنگاران و مدیران راشاتودی واکنش نشان داد و این اقدام را نمونه‌ای واضح از استاندارد دوگانه غرب در زمینه آزادی بیان به شیوه غرب عنوان کرد.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه نیز اتهامات آمریکا علیه رسانه‌های روسیه را حمله به آزادی بیان برشمرد و گفت: ایالات متحده مرتکب حمله جنایتکارانه به خبرنگاران روسی شد که امنیت فیزیکی آنها را به خطر انداخت.
این دیپلمات ارشد روسی، تحریم‌های آمریکا علیه خبرنگاران روسی را «حمله تروریستی اطلاعاتی» خواند.
آندره کواندراشوف، مدیرعامل خبرگزاری تاس روسیه نیز در گفتگو با خبرگزاری صداوسبما گفت: اگر ایران و روسیه بی‌واسطه در ارتباط باشند، آنگاه ملت‌های ما حقیقت را خواهند شنید. باید هرچه بیشتر به هم نزدیک شویم و از فناوری‌های پیشرفته‌تر وی افزود: در عرصه اطلاع رسانی استفاده کنیم تا بتوانیم جعلیات و دروغ‌هایی را که در سراسر جهان درباره ایران و روسیه می‌گویند، خنثی کنیم.
مدیرعامل تاس با اشاره به اینکه غربی‌ها در این عرصه کاملا هماهنگ عمل می‌کنند گفت: وقت آن رسیده که ما نیز همگرا و هماهنگ شویم.
میخائیل گوسمان، مدیر اجرایی گردهمایی رسانه‌های بریکس نیز گفت: ما با رسانه‌های ایرانی همکاری طولانی مدتی داریم، اما کافی نیست.
مدیر اجرایی اجلاس رسانه‌های بریکس افزود: امروزه غربی‌ها یک جنگ رسانه‌ای و اطلاعاتی شدید را علیه کشور‌های مستقل کلید زده‌اند و برای اینکه بتوانیم از دل این نبرد، حقایق را به جهانیان مخابره کنیم، لازم است به سلاح همگرایی بین کشور‌های مستقل و همسو مسلح شویم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.