شنبه آلوده تکرار شد

دنیای اقتصاد یکشنبه 25 شهریور 1403 - 00:03
وزش باد و خشکی همزمان هوا، شنبه آلوده تهران را رقم زد؛ این چندمین شنبه متوالی است که تهرانی‌‌‌ها هوای ناسالم را تنفس می‌کنند. در حالی هوای تهران برای پایتخت‌‌‌نشینان در وضعیت ناسالم قرار گرفت که انتظار می‌‌‌رفت با توجه به تعطیلی دو روز پایانی هفته، افزایش حجم سفرها و کاهش تردد شهری، هوای تهران با هوای سالم به استقبال پاییز برود. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص 24 ساعت هوای تهران منتهی به ساعت 11 روز شنبه بیست‌‌‌وچهارم شهریور را برابر 136 اعلام کرد؛ در این روز میزان ذرات معلق با اندازه کمتر از 2.5 میکرون به 136 واحد و میزان ذرات معلق کمتر از 10 میکرون به 131 واحد رسید. به این ترتیب هوای تهران وارد محدوده نارنجی (ناسالم برای گروه‌‌‌های حساس) شد. از ابتدای امسال تا روز 24 شهریور ماه، تهرانی‌‌‌ها 5 روز هوای پاک، 116 روز هوای قابل قبول، 56 روز هوای ناسالم برای گروه‌‌‌های حساس و 2 روز هوای ناسالم داشته‌‌‌اند.

وزش باد تیغ دولبه برای هوای تهران

وزش باد در شرایطی که رطوبت هوا در تابستان به شدت کاهش داشته است؛ باعث افزایش ذرات گردوغبار در هوای شهر تهران شده و شنبه آلوده تهران را رقم زده است. در حالی که وزش باد در روزهای پاییزی نعمتی برای تهرانی‌‌‌هاست تا از شر آلودگی منواکسید کربن رهایی یابند، اما در شرایط کنونی و با توجه به خشکی شدید هوا، این وزش باد با ایجاد گردوغبار باعث آلوده شدن هوای پایتخت شده است. آلودگی ‌‌‌هوا در شروع هفته، از «اتمام ظرفیت‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی ابرشهر تهران» خبر می‌دهد. این در حالی است که هوای پاک یا حداقل سالم، اولین عنصر طبیعی موردنیاز یک شهر با کارکرد متعارف است. با وجود این تهران به‌خاطر سال‌ها، «بد اداره شدن»، از هوای پاک که حداقل نیاز مردم برای زندگی با کیفیت است، نیز محروم شده است.

قرارگیری شاخص کیفیت هوا در محدوده صفر تا ۵۰ بیانگر هوای پاک (سبز) است؛ افزایش این شاخص به سطح ۵۱ تا ۱۰۰ واحدی هوا را در وضعیت سالم (زرد) قرار می‌دهد. این در حالی است که افزایش شاخص کیفیت هوا به محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ واحدی بیانگر ناسالم شدن هوا برای گروه‌‌‌های حساس بوده و با رنگ نارنجی نمایش داده می‌شود. این در حالی است که افزایش شاخص‌‌‌های آلاینده هوا به محدوده ۱۵۱ تا ۲۰۰ واحد نیز بیانگر بروز وضعیت قرمز یا ناسالم برای تمامی گروه‌‌‌هاست. صعود این شاخص به محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ واحد هوا را در وضعیت بنفش یا بسیار ناسالم وارد می‌کند و صعود شاخص آلایندگی هوا به محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ واحد نیز هوا را در وضعیت خطرناک توصیف می‌کند.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.