پایش تجهیزات و خدمات هوشمند کسب و کار‌ها با سکوی ایرانی

صدا و سیما یکشنبه 25 شهریور 1403 - 13:57

پایش کامل تجهیزات و خدمات دیجیتالی کسب و کار با سکو/بن سازه مانیتورینگ ایران ساخت

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، این سکوی پایش عملیات یکپارچه، راهکاری جامع برای نظارت هوشمند خدمات است که امکان افزایش هوش عملیاتی و کسب و کاری (تجاری) را برای ارائه دهندگان خدمات برخط فراهم می‌کند. 

این سکو در هرجا که مرکز داده یا دیگر زیرساخت‌ها و تجهیزات فناوری اطلاعات وجود دارد و ذخیره سازی، پردازش اطلاعات یا پذیرایی الکترونیکی کاربرد دارد.

بدین ترتیب گستره وسیعی از سازمان‌ها ، بانک ها و موسسات ارائه دهنده خدمات مالی و پولی، بها بازار کالا و اوراق بهادار، بیمه‌ها و ... تا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارتباطی و پردازشی از جمله مراکز داده، متصدی تلفن همراه، ارائه دهندگان خدمات رایانش ابری و کسب و کار‌های ارائه دهنده خدمات الکترونیکی از قبیل فروشگاه‌های برخط، خدمات دولت الکترونیک، کاربران هدف این سکوی ایرانی هستند.

این سکو از یک طرف امکان پایش همه اجزای موثر در یک خدمت را به طور مستقل فراهم کرده و در مواردی که شاخص‌های عملکرد سامانه از حدود استاندارد تجاوز کند با اعلام هشدار به کاربر از بروز اختلال در سامانه پیشگیری می‌کند.

این سکو، همچنین امکان پایش یکپارچه هر خدمت را با ترسیم گرافی از اجزای موثر در آن خدمت و ارتباطات آنها فراهم کرده و بدین ترتیب در صورت بروز هرگونه اختلال در سامانه، منشأ دقیق مشکل در لایه‌های مختلف را مشخص می‌کند. 

به گفته رضا بنی هاشمی، عضو هیئت مدیره این شرکت، در خصوص اهمیت استفاده از این سکو، وقتی خدمتی از نوع هوشمند(رقمی) (رقمی) اعم ازپایگاه  وب سرویس، خدمات بیمه‌ای، بانکی و ... ارائه می‌شود، اطمینان از سلامت و ایمنی کامل سامانه  ضروری است.

به گفته بنی‌هاشمی در حال حاضر،  این سامانه ، امکان تعریف یک سامانه یکپارچه به صورت گرافی که نود‌های آن اشیای از سطوح مختلف هستند را فراهم می‌کند.

 این امکان، راهکار مناسبی برای تعریف یک خدمت یا سامانه کسب و کاری است که متشکل از اشیایی از سطوح مختلف است که در عملیاتی شدن آن خدمت دخیل هستند.

در حال حاضر، این امکان در هیچ یک از ابزار‌های خارجی و ایرانی وجود ندارد و از سوی کارشناسان حوزه عملیات مورد اقبال فراوان قرار گرفته است.

به گفته بنی‌هاشمی، این سامانه در سه لایه «زیرساخت رایانش» از قبیل تجهیزات شبکه، تجهیزات امنیتی، ذخیره سازها، سامانه عامل ها، ابزار‌های مجازی ساز، تجهیزات محیطی و سایر تجهیزات مرتبط، «زیرساخت کاربرد» از قبیل پایگاه‌های داده، ذخیره ساز های کاربردی، ابزار‌های تدارک سرویس، ابزار‌های تحلیل داده، محیط‌های اجرا و سایر کاربرد‌های زیرساخت کسب و کار»، انجام می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: این سه لایه معمولا به عنوان سه پشته روی هم سوار و خدماتی را ارائه می‌دهند.

 بنی هاشمی با بیان این که طراحی و توسعه سکو از سال ۹۶ آغاز شده و توسعه آن تاکنون ادامه دارد، اظهار داشت: این سکو تاکنون در چند بانک بزرگ کشور استفاده شده و در حال پشتیبانی و توسعه است. شرکت‌ها و مراکز مختلف در کشور می‌توانند متناسب با حجم تجهیزات و گستردگی زیرساخت‌ها به تعداد مورد نیاز گواهی امتیاز محصول را خریداری کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با وجود قیمت پایین‌تر این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی که به دلیل تحریم‌ها اساسا امکان خرید مستقیم آنها وجود ندارد و از طریق واسطه‌ها با هزینه دلاری مضاعف و بدون پشتیبانی و آموزش تهیه می‌شوند، شرکت‌ها به دلیل وجود نمونه‌های قفل شکسته و ارزان خارجی و عدم اطمینان به توانمندی داخلی از نمونه‌های خارجی که در صورت اصل بودن، پشتیبانی و به روز رسانی مطمئن (رفع باگ‌ها) را ندارد، استفاده می‌کنند.

بنی هاشمی با بیان این که این سکو علاوه بر مزایای مذکور، دارای گواهینامه تایید فنی و امنیتی افتا است که به معنای رعایت تمام الزامات امنیتی در شرکت تولیدکننده و محصول است، خاطرنشان کرد: محصولات خارجی هیچ گواهی امنیتی نمی‌خواهند و حساسیتی هم وجود ندارد ولی محصول داخلی باید گواهی امنیتی داشته باشد که البته با وجود هکر‌ها و دشمنانی که ما داریم حرکت درست و بجایی است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.