پژوهش جدید: دوزهای بالای داروی ADHD می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند

دیجیاتو دوشنبه 26 شهریور 1403 - 13:02
به گفته محققان، افرادی که دوزهای بالایی از آدرال مصرف می‌کنند با حدود پنج برابر افزایش خطر ابتلا به روان‌پریشی یا شیدایی مواجه هستند. The post پژوهش جدید: دوزهای بالای داروی ADHD می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند appeared first on دیجیاتو.

داروی «آدرال» (Adderall) درمانی مؤثر برای اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD) است اما افزایش شدید نسخه‌های تجویز این دارو در ایالات متحده در 2 دهه گذشته باعث نگرانی محققان درباره عوارض جانبی نادر اما جدی آن شده است.

براساس گزارش ScienceAlert، پژوهش جدید محققان بیمارستان مک‌لین (McLean) در بوستون آمریکا نشان داده است خطر ابتلا به روان‌پریشی یا شیدایی (Mania) در افرادی که دوزهای بالای آدرال را مصرف می‌کنند، حدود 5 برابر بیشتر است.

عوارض جانبی جدی داروی ADHD

محققان می‌گویند بعد از همه‌گیری کرونا که تجویز دارو از راه دور بیشتر شد، نبود دستورالعمل‌های ایمنی برای مصرف دوز بالای داروی آدرال منجر به مصرف زیاد این دارو شده است. البته سازمان غذا و داروی آمریکا پیش‌ازاین هشداری به برچسب این دارو اضافه کرده بود اما درباره میزان عوارض جانبی آن تحقیقات نسبتاً محدودی است.

عوارض داروی ADHD

محققان در پژوهش جدید خود، سوابق سلامت افراد 16 تا 35 ساله را که بین سال‌های 2005 تا 2019 در چند بیمارستان‌ مختلف آمریکا بستری شده بودند، بررسی کردند. محققان 1374 نفر را شناسایی کردند که اولین‌ بار بود دوره روان‌پریشی یا شیدایی را تجربه می‌کردند. محققان این افراد را با 2748 بیمار دیگر که به‌دلیل سایر شرایط روان‌پزشکی در بیمارستان بستری شده بودند، مقایسه کردند.

پژوهشگران دریافتند افرادی که آدرال مصرف کرده بودند، در مقایسه با افراد گروه دیگر 2.68 برابر بیشتر احتمال داشت به‌دلیل روان‌پریشی یا شیدایی در بیمارستان بستری شوند؛ به عبارت دقیق‌تر این احتمال در دوزهای بالاتر از 40 میلی‌گرم به 5.28 برابر افزایش می‌یافت.

عوارض داروی ADHD

محققان در تجزیه‌وتحلیل جداگانه دیگری هیچ خطری را در «ریتالین» (Ritalin)، داروی دیگری که برای ADHD تجویز می‌شود، شناسایی نکردند. آن‌ها احتمال می‌دهند این مسئله می‌تواند به‌دلیل تفاوت‌های کلیدی عملکرد این دو دارو باشد.

در برچسب فعلی داروی آدرال، معمولاً مصرف 20 میلی‌گرم توصیه شده اما ممکن است در عمل، پزشکان در نسخه‌های خود دوز دیگری تجویز کنند. محققان می‌گویند: «بی‌دقتی در تجویز دوز» می‌تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد؛ به گفته آن‌ها مردم، ازجمله پزشکان، ممکن است فکر کنند می‌توانند تمام علائم ADHD را از بین ببرند اما این واقع‌بینانه نیست.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.