عبور موشک یمنی از چتر پدافندی/ تغییر تاکتیک محور مقاومت

خبرگزاری مهر دوشنبه 26 شهریور 1403 - 13:50
موشک یمنی صبح روز یکشنبه به قلب تل آویو اصابت کرد و سامانه های پدافندی رژیم صهیونیستی در رهگیری این موشک ناکام ماندند تا شکست راهبردی دیگری برای این رژیم در برابر محور مقاومت رقم بخورد.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: طی دو ماه اخیر مقاومت یمن برای دومین بار تل‌آویو، قلب سیاسی- اقتصادی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد. این تحول راهبردی در حالی اتفاق افتاد که پیش از این جنگنده‌های اسرائیلی در پاسخ به حمله پهپادی انصارالله، مخازن سوخت در بندر الحدیده یمن را هدف قرار داده و مقامات سیاسی تهدید کرده بودند که اگر این دست حملات تکرار شود زیرساخت‌های حیاتی در یمن هدف حمله قرار خواهند گرفت. در پاسخ به این تهدید نتانیاهو، انصارالله به وسیله موشک فراصوت به وزن ۱۵ تن و سر جنگی ۶۵۰ کیلوگرمی، مرکز تل‌آویو را بار دیگر هدف قرار داد! به عبارت دیگر یمنی‌ها بار دیگر نشان دادند که سیاست آنها در قبال تهدیدات طرف اسرائیلی، تاکید بر گزینه مقاومت تا پایان یافتن جنگ در غزه است. در ادامه این گزارش تحلیلی سعی خواهیم کرد تا به واکاوی علل و تاثیرات این حمله بی‌سابقه به قلب سرزمین‌های اشغالی بپردازیم.

عبور موشک یمنی از چتر پدافندی/ تغییر تاکتیک محور مقاومت

مسیر عبور موشک فراصوت مقاومت یمن تا قلب سرزمین‌های اشغالی

عبور موشک یمنی از چتر پدافندی

به گزارش «تایمز اسرائیل» انصارالله یمن صبح روز یک‌شنبه پانزدهم سپتامبر با شلیک موشک بالستیک هایپرسونیک، موفق شد تا از سامانه‌های پدافندی رژیم؛ به ویژه «کمان -۳» عبور کرده و آژیر هشدار را در تل‌آویو به صدا درآورد. نکته جالب توجه آن است که در مسیر عبور این موشک، ناوهای «یو.اس. اس مایکل مورفی»، «یو.اس. اس فرانک ای جونیور» و «ناو فرانسوی ژاویه پل» موفق به رهگیری و انهدام این موشک یمنی نشدند. یحیی سریع سخنگوی انصارالله یمن اعلام کرده است که در جریان این حمله یک مرکز نظامی مورد هدف قرار گرفته، اما صهیونیست‌ها مدعی هستند که موفق به رهگیری و هدف قراردادن این موشک شده اند، اما بقایای آن در جنگل «بن شرمن» و نزدیکی ایستگاه قطار فرود آمده است. به گفته منابع عبری این موشک حوالی ساعت ۶:۲۱ صبح به وقت محلی شلیک و پس از پیمودن مسیر ۲ هزار کیلومتری در ساعت ۶:۳۲ صدای آژیر هشدار را در مرکز سرزمین‌های اشغالی به صدا درَآورده و موجب فرار قریب به ۲ میلیون صهیونیست به سمت پناهگاه‌ها شده است. در جریان این فرار دسته جمعی حداقل ۹ نفر زخمی شدند!

عبور موشک یمنی از چتر پدافندی/ تغییر تاکتیک محور مقاومت

اصابت موشک یمنی به خط ریلی تل‌آویو- قدس

پیش از این انصارالله یمن به وسیله پهپاد پیشرفته صماد -۳، مسلح به مواد منفجره در ساعت ۳:۱۲ صبح روز جمعه نوزدهم ژوئیه به یک ساختمان مسکونی در نزدیکی ساختمان سفارت آمریکا در تل‌آویو حمله کرده بود. در جریان این حمله یک صهیونیست کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. پهپاد یاد شده قابلیت پرواز در ارتفاع کم را دارد و به همین دلیل کار شناسایی را برای سیستم‌های پدافندی پیچیده می‌کند. تنها دقایقی پس از این حمله دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد که این پهپاد از سوی سیستم پدافندی شناسایی شده اما به دلیل «خطای انسانی» فرآیند رهگیری تکمیل نشده است. دیگر شکست امنیتی برای اسرائیل عدم به صدا درآمدن آژیر خطر برای هشدار به صهیونیست‌ها جهت رفتن به پناهگاه بود. این فاجعه به قدری برای صهیونیست‌ها دردناک بود که آنها تصمیم گرفتند کمیته‌ای جهت بررسی این شکست پدافندی تشکیل دهند.

عبور موشک یمنی از چتر پدافندی/ تغییر تاکتیک محور مقاومت

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مخازن سوخت در بندر الحدیده

تغییر تاکتیک محور مقاومت

با شکست دور جدید مذاکرات دوحه- قاهره و عدم برقراری آتش‌بس در نوار غزه، اعضای محور مقاومت بار دیگر در تاکتیک خود تجدید نظر کرده و سطح حملات علیه رژیم صهیونیستی را در لایه دوم و سوم مقاومت افزایش دادند. برهمین اساس تنها روز شنبه چهاردهم سپتامبر، حزب الله با بیش از ۶۰ موشک شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. شدت حملات مقاومت در جبهه شمالی به قدری برای سران سیاسی- نظامی رژیم دردناک بود که نتانیاهو با تشکیل کابینه امنیتی اعلام کرد که ارتش برای گسترش دامنه جنگ در جبهه شمالی آماده می‌شود. هم زمان گالانت و هالیوی نیز از تغییر نقطه تمرکز ارتش اسرائیل از جبهه غزه به شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. عملیات هشتم سپتامبر ارتش اسرائیل در غرب استان حماه و تلاش آنها برای قطع زنجیره ارسال تسلیحات به جبهه لبنان از خاک سوریه، نشان دهنده عزم تل‌آویو برای تغییر موازنه قوا در معادلات جبهه لبنان است.

یکی از سیگنال‌های حمله انصارالله به قلب سرزمین‌های اشغالی آن است که اگر نتانیاهو قصد داشته باشد تا برای فرار از سقوط دست به قماری جدید در جنوب لبنان بزند، باید آماده حملات موشکی- پهپادی مقاومت در جبهه جنوبی باشد. سلسله حملات انصارالله علاوه بر متوقف کردن فعالیت بندر ایلات و کاهش حرکت کشتی‌های تجاری در محدوده سوئز- باب المندب، می‌تواند گسترش یافته و مرکز فلسطین اشغالی را نیز هدف قرار دهد. برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به برد موشک‌های جدید مقاومت یمن، این گروه می‌تواند کشتی‌های فعال در شرق مدیترانه را نیز هدف قرار داده و عملاً بنادر حیفا، اشدود و عسقلان را نیز از دور خارج کند. شاید به همین دلیل صهیونیست‌ها قصد دارند سیاستی «محتاطانه» در قبال صنعا اتخاذ کرده و وارد درگیری مستقیم با آنها نشوند.

برهمین اساس دنی سیترینوویچ کارشناس موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل وابسته به دانشگاه تل‌آویو در مطلبی در صفحه اجتماعی خود نوشت: «با آنکه تهدید موشکی یمنی‌ها از بین نرفته، اما با توجه به چالش‌های امنیتی رژیم، به ویژه در جبهه شمالی، لازم است تا به ائتلاف بین‌المللی (نگهبانان رفاه) اجازه داده شود به مدیریت این تهدید ادامه دهد.» نویسنده این مقاله در ادامه نوشت که حمله موشکی مقاومت یمن نباید کسی را غافل‌گیر کند، زیرا پس از حمله اسرائیل به بندر الحدیده، یمنی‌ها بارها تهدید به اقدام تلافی‌جویانه کرده بودند .بیان چنین تحلیلی از سوی موسسه «INSS» نشان دهنده عمق آسیب پذیری و ناتوانی ارتش اسرائیل برای مقابله با تهدیدات بیرونی در جبهه‌های مختلف است. واقعیت آن است که امروز بخش بزرگی از نیروهای واحدهای زمینی- توپخانه ارتش اسرائیل فرسوده شده و به مانند قبل نمی‌تواند برای مقابله با تهدیدات خارجی آماده شوند. در چنین شرایطی ارتش خسته اسرائیل تنها می‌تواند به صورت موردی در جبهه‌های مختلف درگیر شده و اصطلاحاً حلقه آتش را از بین ببرد.

بهره سخن

تداوم بحران در فلسطین اشغالی و ماجراجویی‌های نتانیاهو برای بقا در قدرت می‌تواند شرایط منطقه را پیچیده‌تر از قبل کند. تشدید حملات انصارالله و حزب الله به مراکز نظامی و شهرهای پرجمعیت در سرزمین‌های اشغالی نشان دهنده تداوم سیاست «وحدت میدان‌ها» و تعهد اعضای محور مقاومت برای پایان دادن به نسل کشی در نوار غزه است. اعضای محور مقاومت بارها اعلام کردند با فروکش کردن آتش جنگ در غزه، ماموریت آنها نیز پایان یافته و بار دیگر شرایط منطقه به نوعی آرامش نسبی دست خواهد یافت. آخرین تحولات میدانی حاکی از آن است که فعلاً صهیونیست‌ها قصدی برای کاهش تنش‌ها نداشته و به دنبال گسترش دامنه بحران به خارج از مرزهای ۱۹۴۸ هستند. برخی منتقدان بر این عقیده هستند که اگر اعضای مقاومت همچنان به اسرائیل حمله کنند، نتانیاهو می‌تواند ادعای تداوم بحران را در داخل سرزمین‌های اشغالی توجیه و به افکار عمومی بفروشد. مخالفان این نقد معتقدند که اگر فشار نظامی اعضای محور مقاومت علیه اسرائیل نبود، تمرکز تمام ارتش اسرائیل بر نوار غزه قرار گرفته و آنها با کمترین دغدغه امنیتی به کشتار بیشتر مردم فلسطین می‌پرداختند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.