سیل ویرانگر در شرق اروپا

صدا و سیما دوشنبه 26 شهریور 1403 - 15:27

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا وسیما از آنکارا، تغییرات جوی در شرق اروپا از دو روز پیش با طوفان "بوریس" از فراز دریای آدریاتیک آغاز شد و در مدت کوتاهی بخش‌های وسیعی از کشور‌های اروپای شرقی از جمله رومانی، جمهوری چک، کرواسی، لهستان، اسلواکی، صربستان، مجارستان و ... را فرا گرفت.
گفته می‌شود هشت استان رومانی سیل زده شده و تا کنون جسد چهار جان باخته این رخداد طبیعی که بیشترشان افراد مسن هستند پیدا شده و بیم آن می‌رود بر شمار قربانیان افزوده شود.
گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که هزاران خانه زیر آب رفته و ده‌ها هزار نفر محصور مانده و در انتظار تخلیه از مناطق سیل زده هستند.
ارتفاع آب در مناطق طوفان زده به بیش از یک ونیم متر می‌رسد و نیرو‌های امدادی با گذاشتن موانع، در تلاشند تا از پیشروی آب به مناطق مسکونی و معابر جلوگیری کنند.
بنا به اعلام میرچا فچت (mircea fechet) وزیر محیط زیست رومانی در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از ۱۶۰ میلیمتر باران باریده و تنها مسئله‌ای که به آن فکر می‌کنند نجات حداکثری سیل زدگان در کوتاهترین زمان است.
کلائوس لوهانیس رئیس جمهور رومانی نیز با ابراز تسلیت به بازماندگان این سیل گفت: ساکنان اروپا بار دیگر با نتایج وخیم و غم انگیز تغییرات اقلیمی روبرو هستند.
شهر کراکوف دومین شهر بزرگ لهستان نیز با بارش شدید و جاری شدن سیلاب دست و پنجه نرم می‌کند، حمل ونقل عمومی در این شهر هشتاد هزار نفری بدلیل آب گرفتگی چندین زیرگذر مختل شده و تاکنون یک نفر قربانی سیلاب شده است.
مقامات لهستان با اعلام تخریب یک سد کوچک در منطقه‌ای واقع در مرز جمهوری چک، از ساکنان مناطق سیل زده خواسته اند به بلندی‌ها پناه بیاورند.
در جمهوری چک نیز بدلیل سقوط درخت‌ها و قطع شدن خطوط انتقال برق، شب گذشته بیش از شش هزار خانوار بدون برق مانده اند، ارتفاع تعدادی از رودخانه‌ها بالا امده، بخش وسیعی از شبکه حمل ونقل ریلی نیز دچار اختلال شده و ده‌ها مسیر روستایی و بین شهری بدلیل آب گرفتگی مسدود شده است.
گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد بخش‌های وسیعی از اروپای مرکزی از جمله سوییس، آلمان و اطریش نیز در شرایط اماده باش بسر می‌برند.
کارشناسان هواشناسی ترکیه با اعلام نزدیک شدن یک توده هوای ناپایدار بر فراز دریای سیاه، در خصوص بارش شدید، طوفان و جاری شدن سیلاب در شهر‌های کرانه دریلی سیاه هشدار داده اند.......

اظهارات: 
یک - میرچا فچت - وزیر محیط زیست رومانی
دو - کلاوس یوهانیس - رئیس جمهور رومانی

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.