پاسخ های پزشکیان به سوالات اهالی رسانه درباره FATF، رابطه با روسیه و چین، برجام و ....

خبرآنلاین دوشنبه 26 شهریور 1403 - 18:12
پزشکیان با اشاره به وفاق ملی گفت: باور و اعتقاد من این است نه اینکه شعار گونه باشد، در مناظرات و تلویزیون هم گفتم همه کسانی که در کشور هستند بر اساس توانمندی حق دارند در جایگاهی باشند که حق آنان است، مستقل از آنکه چپ باشند و یا راست، کرد، لر، ترکمن، ترک و عرب باشند. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین نشست خبری مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری چهاردهم برگزار شد، در این نشست خبرنگاران داخل و خارجی سؤالات خود را بر اساس قرعه‌کشی از رئیس جمهوری پرسیدند.

وی در ابتدای این جلسه گفت: سوال می شد که چرا جلسه نمی گذارید. من می گفتم بگذارید یکسری کارها را انجام دهیم، بعد جلسه می گذاریم. روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند. رسول خدا که به مدینه آمد دعواها و اختلافات بین قبایل خیلی بود.

رئیس جمهور گفت: حضرت علی فرمودند: انسان‌ها از زمان آدم تا کنون، مانند دندان‌های یک شانه هستند. هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد، مگر به خاطر تقوا. تقوا در ادبیات اعتقادی و در نگاه منِ مدیر یعنی حرکت بدون خطا، این حرکت بدون خطا در اقتصاد، پزشکی، مدیریت هر کدام معنای متفاوتی دارد. مومن و مسلمان حرف محکم و مستند می‌زند که به سادگی تغییر نکند؛ این کلیت کار ماست و مبنای خود را بر وحدت و انسجام قرار داده‌ایم. الان هم اگر مسائلی هست که می‌شود نقد کرد، اما تمام تلاش خود را کرده ایم که با وفاق جلو بیاییم. با این نگاه نیامدیم که یک جناح و یک دسته بیاید، دنبال افرادی رفتیم که تجربه و سابقه داشته باشند و اثرگذاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: باید از مجلس قدردانی کنیم که همکاری کرد، رهبر معظم انقلاب هم بسیار کمک کردند و نتیجه این شد که دولتی داریم بر اساس این چهارچوب. با همین نگاه ادامه خواهیم داد، تلاش می‌کنیم این نگاه را نهادینه کنیم.

رئیس جمهوری در ادامه به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد که در ادامه می خوانید؛

*{ در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد مبنی بر این‌که دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند؟}: در رابطه با رفع تحریم‌ها ما چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم. نامه‌ای هم به تشخیص مصلحت حتما خواهم نوشت، برای اینکه دوباره بحث FATF را به جریان بگذارند تا بتوانیم حلش کنیم و باید  حل شود. در رابطه با مسائل خارجی تلاش می‌کنیم ارتباطاتمان را در اول و با اولویت با کشورهای همسایه بهبود ببخشیم. در سفری هم که به عراق و اقلیم کردستان عراق و بصره و خود بغداد داشتیم با مسئولان آنجا صحبت کردیم. بیشتر این نگاه را داشتند که برنامه‌های راهبردی با آنها بنویسیم و پروژه‌های مشترکی با هم داشته باشیم. همین کار را می‌تونیم با پاکستان و ترکمنستان و آذربایجان و ترکیه و کشورهای همسایه دیگری که داریم داشته باشیم و طبیعتاً همان چیزی که گفتید کاملاً درست است، لازمه رشد ایجاد بازار آزادی است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه‌گذاری های خارجی را ایجاد کنیم. دیپلماسی خارجی را بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت حتما به پیش می‌بریم.

*{در پاسخ به سوال ایرنا، مبنی براینکه برنامه های دولت چهاردهم در زمینه رونق تولید و دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی (براساس برنامه هفتم و سیاست های کلی نظام و رهبری) و همچنین رفع مشکلات مرتبط با ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق با توجه به حساسیت مردم و اثر مستقیم هرگونه اقدام در این حوزه بر وضعیت زندگی و سفره مردم چیست؟}: در رابطه با رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر تولیدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتی مواجه هستند و باید در این زمینه تسهیل گری کنیم. از نظر کارشناسان برای حل مشکلات کشور نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم.از شما رسانه ها می‌خواهیم برای حل ناترازی های کشور به ما کمک کنید و ایده دهید. اگر بگوییم به ناترازی دست نزنید صدا بلند می‌شود و امکان برون رفت از این مشکلات وجود نخواهد داشت.

*{در پاسخ به خبرنگار چین}: بیشتر ارتباطات ما با چین، روسیه و کشورهای همسایه است. کاری که چین در ارتباط با میانجی‌گری میان ما و عربستان سعودی برای حل مشکلات انجام داد، قدم بزرگ برای هماهنگی در منطقه است. به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آن چیزی که نوشته شده و قرار بود اجرا شود، دلیل اجرا نشدن آن را بررسی کنیم تا اجرایی و عملیاتی شود.ارتباط ما در همان بحثی که در راه‌های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته است، می‌تواند هدف کشور چین را در دسترسی به بازارهای ایران  و دسترسی ما به چین را کاملا تطبیق دهد و هماهنگ کند. می‌خواهیم همان شاهراه‌هایی را درست کنیم که قبلا در مسیر جاده ابریشم وجود داشت و حالا می‌گوییم با امکانات و دسترسی‌ها و تکنولوژی‌های مناسبی آن را پیش ببریم. چرا که مطمئنا ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیکی خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد و در ارتباطات بعدی هم که با هم خواهیم داشت، تلاش می‌کنیم چیزی را که نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری‌ها افزایش پیدا کند.

*{ در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره موانع برداشتن مرزهای ایران و همسایگان با استفاده از تجربه اتحادیه اروپا و سه اولویت اصلی دولت چهاردهم در سیاست داخلی برای بهبود معیشت مردم}: همیشه در ذهنم بوده که چرا رفتار ما مسلمانان باهم نباید طوری باشد که دیگران با حسرت به برخوردهای ما با هم نگاه کنند. رسول خدا (ص) می‌فرمایند که همه شما مسلمانان، نه مؤمنان، با هم برادرید. چرا ما باید با هم مرز داشته باشیم؟ آنها حکومت و اقتدار خود را دارند و ما هم حکومت و اقتدار خود را داریم ولی چرا نباید کسانی که در پاکستان، افغانستان، قزاقستان و ایران هستند، به راحتی سوار قطار شده و به نجف، مدینه، مکه و استانبول بروند؟ وقتی بتوانیم راحت با هم رفت و آمد کنیم، یعنی امنیت یکدیگر را حفط کردیم، اقتصاد و فرهنگمان را توسعه دادیم، بازار را رونق دادیم و تبدیل به جمعیتی شده‌ایم که نگاه و زبان مشترک با یکدیگر داریم و قدرت و ید واحده‌ای در مقابل کسانی که بخواهند علیه ما اقدامی کنند، خواهیم شد.اگر بتوانیم در قدم اول در داخل مشکلاتان را حل کنیم، آن زمان می توانیم اعتماد و اطمینان را برای سرمایه‌گذاران، نخبگان و تولید کنندگان ایجاد کنیم، بنابراین باید بستر را برای کار آنها ایجاد کنیم. مساله  FATF و مساله برجام و هرگونه ارتباط با دنیا را باید حل کنیم، اشتغال و سرمایه گذاری در کشور به وجود بیاید، نه تنها می‌توانیم معضلات را حل کنیم، می‌توانیم خود را به چشم‌انداز های رهبر معظم انقلاب برسانیم.اولویت اول ما پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است؛ دوم باید این نگاه و زبان در چشم‌اندازها، سیاست‌ها و نگاه و برنامه‌ها شکل بگیرد و سوم عملیاتی و طراحی کردن سیستم برای اجرا است که به همه دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که برای این منظور برنامه بنویسند.

این خبر درحال تکمیل است...

27215

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.