آغاز بازجویی از رئیس سابق بانک مرکزی لبنان

صدا و سیما دوشنبه 26 شهریور 1403 - 21:32

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از بیروت؛ ریاض سلامه که متهم شماره یک فروپاشی اقتصادی لبنان و بر باد دادن بیش از شصت میلیارد دلار سپرده گذاری‌های شهروندان لبنانی در بانک‌های این کشور شناخته می‌شود در نهایت، توسط یکی از قضات دادگستری لبنان بازجویی و بازداشت شد.

او که سی سال ریاست بانک مرکزی لبنان را برعهده داشت، حاکم مطلق سیاست گذاری‌های مالی دراین کشور به شمار می‌رفت و با اینکه بیش از یکسال تحت پیگرد بود از حضور در دادگاه خودداری می‌کرد.
دوران طلایی ریاض سلامه در بانک مرکزی با حمایت علنی و البته جایزه‌های بین المللی در پایتخت‌های غربی همراه بود و در پایتخت‌های غربی از جمله پاریس و واشنگتن به عنوان چهره موفق سیاستگذاری‌های مالی معرفی می‌شد.
حامیان غربی ریاض سلامه حالا از حمایت علنی او دست کشیده اند، در فرانسه و برخی کشور‌های دیگر غربی حکم بازداشت او صادر شده است. گفته می‌شود میلیارد‌ها دلار پول لبنانی‌ها در بزرگترین عملیات سرقت قرن از این کشور خارج شده و حالا هیچ کس پاسخگوی مالباختگان نیست.
در روز‌های گذشته، برخی شخصیت‌های مهم لبنان با ریاض سلامه در بازداشتگاه او ملاقات کرده اند که همین امر شک و تردید‌ها را درباره امکان رمز گشایی از این جعبه سیاه فساد مالی افزایش داده است.

اظهارات:
زکریا حمودان - کارشناس مسائل سیاسی 
محمد سویدان - استاد دانشگاه

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.