پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

الف دوشنبه 26 شهریور 1403 - 21:37
هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی

نامه‌نیوز نوشت: «دولت پزشکیان در مرحله انتصاب مدیران میانی است و به نظر می‌رسد که کم هم چالش در این عرصه ندارد!  از یک طرف اصلاح‌طلبانی که حضور چهره‌های غیر خودی را برنمی‌تابند و مدام هشدار می‌دهند که با سمت دادن به افراد غیر همسو کار از دست دولت در خواهد رفت. از سوی دیگر اصولگرایانی که هر نیروی غیر خودی را زاویه‌دار و مساله‌دار می‌خوانند.

نگاهی به برخی روزنامه‌ها مثل کیهان و جوان در روزهای اخیر نشان می‌دهد که این مساله چقدر جدی است. چنانچه همین امروز کیهان دست به دامن دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی شده تا مقابل این رویکرد دولت بایستند. 

کیهان البته اشاره‌ای هم به مجلس کرده است. نطق دیروز قالیباف و تاکید او بر اهمیت رعایت وفاق در رده مدیران میانی نشان می‌دهند که مجلس شورای اسلامی در این راستا منتظر تذکر کیهان نبوده و خود چارچوب‌هایی در نظر دارد...

وضعیت حاضر یعنی ریزش حامیان پزشکیان و پیوستن چهره‌های مثل شفیعیان به جمع منتقدان، پالس همراه شدن قالیباف با منتقدان دولت و جان گرفتن طیف تندرو؛ قطعا موقعیت خطیری است که دولت پزشکیان باید با تدبیر از آن برون آید. هر اشتباهی در این مرحله می‌تواند دردسرهای بزرگتری برای دولت ایجاد کند . از ریزش سرمایه اجتماعی گرفته تا تقابل جدی با تندروها و دیگر ارکان قدرت.»

خراسان نوشت: « انتصاب برخی مدیران میانی در دولت از جمله  علی احمدنیا «سرپرست امور اطلاع‌رسانی دولت» که  کارنامه حاشیه سازی دارد، جنجالی زیادی را در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور ایجاد کرده است. بسیاری از کاربران فضای مجازی با اشاره به رزومه او مدعی هستند که وی نه در مسیر حرفه ای رسانه ای بلکه در چاچوب پروژه بگیری فضای مجازی فعالیت می کرده است.

اظهارات بعضا زرد و غیر اصولی او در انتقاد از برخی حوادث و چهره های سیاسی و داشتن پرونده امنیتی از دیگر موضوعاتی است که کاربران فضای مجازی درباره احمدنیا  به آن اشاره کرده اند. البته پیش از احمد نیا نیز چند انتصاب در وزارت راه و بهداشت با حواشی زیادی همراه شد.

فارغ از این چند موردی که به آن اشاره شد، باید گفت در حالی که بسیاری از انتصابات در ساختارهای دولتی و نهادهای مختلف  رده مدیران میانی شاید در ظاهر کم‌اهمیت و خرد به نظر بیایند، اما هزینه‌هایی که این تصمیمات به دنبال دارند، به مراتب از اهمیت پست‌های مد نظر فراتر می‌رود.

به طوری که برخی از این انتصابات در سطوح مدیریتی، به ویژه در ادارات و دفاتر اجرایی زیرمجموعه ریاست‌جمهوری و وزارتخانه‌ها، چنان حساسیت‌برانگیز شده‌اند که دولت هزینه‌ای معادل تغییر یک یا چند وزیر برای آن‌ها پرداخت می‌کند.

این در حالی است که عملکرد برخی از افراد منصوب شده نه تنها کارآمدی ویژه و خاصی نداشته، بلکه خود مایه ایجاد چالش جدید برای دولت بوده است. به نظر می‌رسد که اگر قرار باشد برای انتصاب‌های خاص هزینه‌ای پرداخت شود، باید این هزینه در جایی صورت گیرد که ارزش و منافع آن در بلندمدت تضمین شده باشد.

دولت نباید کارت اعتباری محدود خود را برای انتصابات بی‌اهمیت و بدون دستاورد به هدر بدهد. بعد از اتمام انتخابات ریاست جمهوری حاکمیت  نشان داد تمام تلاش خود را برای همراهی با دولت انجام داده است ولی ممکن است انتصابات اخیر مثل سرپرست امور اطلاع‌رسانی دولت که سابقه محکومیت امنیتی داشته است حساسیت ارکان مختلف کشور مثل مجلس را برانگیزاند و تعامل با دولت را سخت‌تر کند.»

***

مفهوم وفاق ملی باید تعریف شود

دنیای اقتصاد نوشت: «فشارها بر دولت پزشکیان بر سر انتصاب مدیران میانی در حال افزایش است. اگر تا هفته قبل در این اعمال فشار صرفا طیف منتهی‌الیه اصولگرایان مشارکت داشتند، نطق روز گذشته محمدباقر قالیباف نشان داد که دامنه انتقادات تا طیف میانه اصولگرایان نیز گسترش یافته است. روز گذشته رئیس مجلس از رئیس‌جمهور خواست که در انتصاب مدیران به وفاق ملی پایبند باشد. حال با شدت گرفتن این انتقادات به نظر می‌رسد که مفهوم وفاق ملی به فهرست موضوعات چالش‌برانگیز اضافه شده است.»

همشهری نوشت: « نگرانی برای وفاق، دلسوزی برای صداقت رئیس‌جمهور است. از این‌رو چند پیشنهاد به دولت محترم: 

یکم. برای وفاق خط قرمز قائل باشیم. اینکه وفاق تا کجاست؟ خط قرمز اصل انقلاب است ولاغیر. اما این مرز را مرزبان باشیم. دوم. برای وفاق عزیمت قرار دهیم. اینکه قرار است با وفاق چه هدف مشترکی را رقم زنیم. مسئله مشترک خودش وحدت‌ساز است.

سوم. برای وفاق پیش از دیگران هزینه دهیم. پیشرو باشیم. الگو شویم. دیگران ببینند که پرچم وفاق را اهلش بلند کردند. چهارم. برای وفاق متعصب باشیم. از وفاق صیانت کنیم. رعایت وفاق خودش خط قرمز است. اجازه ندهیم اصل وفاق آسیب ببیند.

آنکه وفاق را شکسته و به این نام شهره است نمی تواند وفاق ساز باشد و از وفاق بگوید. حرمت امامزاده را متولی باید نگه دارد. بر این نام و تحقق آن متعصب باشیم.

پنجم و دست آخر برای وفاق شاخص قرار دهیم. شاخص اثرگذاری وفاق زمانی‌است که رأفت و همدلی و تعاون بین مردم بیش از گذشته احساس شود. وفاق حقیقی آنجاست؛ کف جامعه نه تصنعی در اتاق احزاب. ثمره وفاق را مردم باید بچشند و میان خود حس کنند. مردم صداقت را در این شعار ببینند، باور می‌کنند و جلوتر از بقیه خواهند بود.»

***

نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان

خراسان نوشت: «اولین اظهار نظر صریح سعید جلیلی درمورد کابینه دولت جدید در حالی صورت گرفت که به نظر می رسد حداقل در ظاهر با مواضع برخی نزدیکانش تفاوت دارد. جلیلی چند روز پیش در اظهاراتی صریح  گفته است : « افرادی پیشنهادی رئیس جمهور محترم خوشبختانه توانستند رای اعتماد مجلس را بگیرند اکنون نوبت همه ماست تا دولت را در جهت رسیدن به اهداف و انجام وظایفش یاری کنیم.»

این عضو شورای عالی امنیت ملی در ادامه بیان داشت : «کمک کردن به دولت به این معنی است که اگر کار موفقی صورت گرفت همه پشتیبانی کنیم، اگر جایی کار ناقصی وجود دارد همه کمک کنند آن نقص برطرف شود و اگر جایی خطایی صورت گرفت هر کس به اندازه وسع خود کمک کند تا آن خطا تصحیح شود.»

این اظهارات جلیلی در شرایطی مطرح می‌شود که برخی از نزدیکان و حامیان او به شدت نسبت به کابینه دولت چهاردهم انتقاد کرده بودند. انتقادات شدید این گروه نشان‌دهنده وجود شکاف‌هایی در میان حامیان جلیلی و مواضع رسمی اوست. حمایت جلیلی از کابینه جدید به‌ویژه در این شرایط، حاکی از تلاش او برای هم‌گرایی و ایجاد وحدت در راستای تحقق اهداف دولت به‌منظور جلوگیری از افزایش تنش‌ها و اختلافات درون‌گروهی است.

با توجه به اهمیت همکاری‌های میان‌دستگاهی در تحقق برنامه‌های دولت، موضع‌گیری جلیلی می‌تواند به بهبود فضای سیاسی کشور کمک کند. این اظهارات در کنار انتقادات موجود، نشان‌دهنده فضای پیچیده سیاسی ایران و نیاز به توافق و همکاری در میان طیف‌های مختلف است که می‌تواند تأثیرات مهمی بر روند تصمیم‌گیری‌های کلان کشور داشته باشد...

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این رویکرد حمایتی جلیلی از دولت را می‌توان به عنوان فاصله گذاری وی از جریان رادیکال منتقد دولت تلقی کرد یا خیر؟ آیا هواداران جلیلی از این مواضع استقبال می‌کنند یا با فشار او را مجبور می‌کنند تا رویکردی انتقادی نسبت به دولت چهاردهم اتخاذ کند؟»

***

حمایت حجت‌الاسلام رستمی از رویکرد وزیر علوم

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، در نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور با اشاره به اغتشاشات گذشته خاطرنشان کرد: با وجود التهابات فضای دانشگاه، میزان دانشجویانی که به نقطه‌ای رسیدند که با آن‌ها برخورد شود، در دانشگاه تهران بسیار اندک بود. رویکرد وزیر علوم رویکرد درستی است؛ رویکرد ترمیم شکاف‌ها و ایجاد همدلی در فضای عمومی کشور جز رویکردهای درست است. البته کسی از خط قرمزها عبور نمی‌کند و باید سعی کرد بیشترین همدلی در جامعه ایجاد شود.

***

نظر کیهان درباره فیلترینگ

کیهان نوشت: «فعالیت‌های رسانه‌ای در همه کشورها ضابطه‌مند شده و شفافیت، مسئولیت‌شناسی و پاسخگویی از لوازم این فعالیت است. با وجود این که بسیاری از پیام‌رسان‌ها خاستگاه غربی دارند، اما در همان کشورها موظف به پاسخگویی به حاکمیت و مراعات مطالبات آنها هستند.

در نوع کشورهای غربی، هرگاه پیام‌رسان‌ها بستری برای سوءاستفاده، ایجاد ناامنی و جنایت و خشونت شوند، مورد بازخواست یا محدودیت قرار می‌گیرند. توئیتر، تلگرام، اینستاگرام و... بارها در کشورهای مختلف فیلتر یا محدود شده‌اند، تا زمانی که امنیت احیا شود یا پیام‌رسان‌ها به قوانین تمکین کنند...

می‌شد از ابتدا فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی را در کشور ضابطه‌مند کرد؛ اما ریل‌گذاری غلط دولت وقت، موجب غفلت از این مهم شد. دولت می‌توانست اولا در کنار آزادی فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی، پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند (خدمات هنگفت اعطایی را به جای خارجی‌ها در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار دهد)؛ و ثانیا در کنار تقویت توان داخلی و افزایش قدرت چانه‌زنی‌، مانند بسیاری از کشورها، فعالیت پیام‌رسان‌های غربی را به مراعات ضوابط کشورمان مشروط کند.

فعالیت بالغ بر ۶۰میلیون کاربر ایرانی، یک مزیت و فرصت اقتصادی بزرگ برای پیام‌رسان‌هاست و هر دولتی می‌تواند و باید، در ازای واگذاری این فرصت بزرگ، مطالبه درآمد کند، یا دست‌کم، این فعالیت را به حضور نمایندگی شرکت خارجی در داخل کشور و رفتار پاسخگویانه مشروط نماید...

امنیت و حاکمیت ملی، محترم‌ترین سرمایه‌ها نزد هر ملت و کشور است. نمی‌شود این سرمایه را به حراج گذاشت و بی‌قید و شرط تسلیم بیگانگان کرد. این، اول گرفتاری برای هر کشوری است. فیلترینگ باید برداشته شود، اما مشروط به پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری پیام‌رسان‌ها.

عقل و منطق و قوانین ما- مانند هر کشور حواس جمع دیگر- تعامل با طرف‌های خارجی را مشروط به «توافق و قرارداد مشترک» (منطبق با قوانین و مصالح ملی) می‌کند. نمی‌شود حوزه رسانه و پیام‌رسان‌ها را از این مصلحت بزرگ مستثنا کرد و تحمیل مطلق را پذیرفت.»

***

اخیرا تعرضی به مواضع ایران در سوریه نشده است

به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار مجید خادمی رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه در گفت‌وگویی، درباره بمباران شهر مصیاف سوریه توسط رژیم صهیونیستی اظهار داشت: این روش تجاوزکارانه‌ای است که صهیونیست‌ها از قبل آن را دنبال و در هر زمانی هم پاسخ آن را دریافت کرده‌اند؛ البته طی روزهای اخیر تعرضی به مواضع جمهوری اسلامی ایران در سوریه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها در غزه و همچنین کرانه باختری افزود: پس از عملیات طوفان‌الاقصی، فشار کشنده‌ای بر رژیم صهیونیستی وارد شده و آن‌ها برای ادامه حیات ننگین خود در حال دست و پا زدن هستند و در چنین شرایطی، با توجه به ماهیت پلید صهیونیست‌ها، مبادرت آن‌ها به این‌گونه جنایات چندان غیرمنتظره نیست.

***

هشدار اژه‌ای درباره غفلت از فساد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه به امر خطیر مقابله‌ی همه‌جانبه با فساد در ساحت‌های گوناگون پرداخت و گفت: قوه قضاییه از بخش‌ها و مجموعه‌های پیشتاز در امرِ خطیر مبارزه و مقابله با فساد است؛ به هیچ وجه نباید از مبارزه با فساد در عرصه‌ها و ساحت‌های گوناگون اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی غافل شویم؛ فساد، مُسری است و از درون تهی می‌سازد؛ چنانچه از امر خطیر مبارزه با فساد غفلت ورزیم آنگاه کشور و مردم و قوای نظام آسیب می‌بینند؛ البته ممکن است در مقاطع و بنا بر اقتضائات مختلف روش‌ها و شیوه‌های مقابله با فساد متفاوت باشد، اما در اصل مقابله با فساد هیچگونه تردیدی وجود ندارد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: همه ما در مقابل برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی که وجود دارد مسئول هستیم و نمی‌توانیم در قبال این ناهنجاری‌ها بی‌تفاوت باشیم؛ در این عرصه، بیش از پیش باید به مقوله‌ی آموزش و تربیت اهتمام ورزیم و اقدامات و تدابیر پیشگیرانه را با قوت و وسع بیشتری بکار ببندیم. این موضوع در حوزه مسائل اقتصادی نیز صدق می‌کند؛ فساد اقتصادی با خود ناامیدی و تقلیل سرمایه اجتماعی را به همراه می‌آورد و اختلافات طبقاتی را زیاد می‌سازد؛ در این قضیه نیز اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه بسیار ضروری است؛ همه مسئولان ذیصلاح قضایی از رؤسای کل و دادستان‌ها تا بخش‌های پیشگیری و نظارتی و راهبردی، با توان و همت بیشتری در این عرصه ورود داشته باشند.

***

عارف: وفاق ملی راه نجات کشور است

به گزارش جماران، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در سالگرد تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با بیان اینکه شعار دولت چهاردهم وفاق ملی است و از این رویکرد دولت چهاردهم در بدنه حاکمیتی و قوای سه گانه کشور نیز استقبال شده است، گفت: دلیل استقبال مسئولان دولتی و حکومتی و مردم از این شعار دولت چهاردهم،  ذهنیت ارزشمند و خوبی است که از رویکرد وحدت و انسجام امام داریم.

دکتر عارف اظهار داشت: امام خمینی تاکید داشتند که راهبرد وفاق تقویت مشترکات است و نباید بر روی اختلاف نظرها تاکید کنیم و اگر براساس مشترکات حرکت کنیم در این مسیر اختلافات حل می شود و ایشان در همه جا احساس می کردند که مسیر تقویت مشترکات و جذب حداکثری است و راهبرد «ما» را به جای «من» مطرح می کردند و همیشه نگاه به مردم داشتند و هر جا احساس می کردند که مسیر انقلاب و کشور جز این است برخورد می کردند.

معاون اول رئیس جمهور به صدور فرمان هشت ماده ای امام در ارتباط با گزینش ها در کشور اشاره و تاکید کرد:‌ در آن سالها روند گزینش ها، ایشان را نگران کرده بود که بعضاً‌ با برخوردهای تند،‌ نگاه حذفی و با هزینه حذف نیروهای نخبه و معتقد به انقلاب منتهی می شد و این نیروها را به عنوان های مختلف خانه نشین می کردند و پس از صدور فرمان هشت ماده ای و اصلاحات اساسی در شیوه گزینش یک احساس همدلی و صمیمیت بهتر در کشور دیده شد و از برخوردهای تند سلیقه ای کاسته شد.

وی با تاکید بر اینکه امروز باور داریم که وفاق ملی راه نجات کشور است، گفت: اگر یکدیگر را تحمل نکنیم دشمن از این شرایط حداکثر استفاده را می کند و در دو ماه اخیر رسانه های خارج از کشور و معاند دغدغه و تلاش اصلی خود را در ایجاد تفرقه و از بین بردن وفاق بین سه قوه و مردم گذاشته بودند که البته رای کامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کابینه پیشنهادی دکتر پزشکیان پیام وفاق را در جامعه نشان داد.

دکتر عارف تصریح کرد: روابط خوب و مناسب قوای کشور نتیجه همین رویکرد وفاق است که مردم نیز این شعار را در انتخابات پذیرفتند و وضعیت خوب امروز باید حفظ شود تا از بحران آفرینی و تفرقه افکنی دشمنام مصون بمانیم.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.