قصه پرواز شماره ۶۵۵ ایران‌ایر

دنیای اقتصاد سه شنبه 27 شهریور 1403 - 00:04
دنیای اقتصاد: کاوه اکبر، شاعر و نویسنده ایرانی، با نخستین رمان خود به جمع نامزدهای اولیه جایزه معتبر کتاب ملی آمریکا در سال ۲۰۲۴ راه یافت. رمان «شهید» نوشته این نویسنده روایتی از زندگی یک جوان ایرانی ساکن آمریکاست که گمان می‌کند مادرش از مسافران پرواز شماره ۶۵۵ هواپیمایی ایران ایر بوده؛ همان پروازی که در تاریخ ۱۲ تیر سال ۱۳۶۷ مورد هدف موشک‌های آمریکایی قرار گرفت.

راوی کتاب شخصیتی بیست و چند ساله به نام کوروش است که به‌تازگی از سال‌ها درگیری با اعتیاد به الکل و انواع مواد مخدر رهایی یافته و در تلاش است جهان را از دریچه‌ای دیگر نگاه کند.

کاوه اکبر شاعر، ویراستار و استاد ایرانی-آمریکایی است که تاکنون دو مجموعه شعر «گرگ را گرگ خواندن» و «سیمای یک الکلی» از او به چاپ رسیده ‌است. او استاد دانشگاه پردو است و اشعارش در نشریه‌هایی چون نیویورکر، نیویورک تایمز، آمریکن پوئتری و ... منتشر شده است.

دیگر آثاری که به جمع نامزدهای بخش ادبیات داستانی جایزه کتاب ملی آمریکا راه یافتند شامل «دوستان من» نوشته هشام مطر، «ریشه‌های شبحی» نوشته پیم آگوئدا، «بیشترین» به قلم جسیکا آنتونی، «کاتالینا» نوشته کارلا ویلاویسنسو، «جیمز» اثر پرسیوال اورت، «چهارزانو» نوشته می‌رندا جولای، «دریاچه‌ آفرینش» نوشته ریچل کوشنر، «تو مُرده‌ای» به قلم سم ساکس و «رَد» نوشته تونی تولاتیموت می‌شوند. جایزه کتاب ملی در سال ۱۹۳۶توسط انجمن کتاب‌فروشان آمریکا تاسیس شد اما در طول جنگ جهانی اجبارا فعالیت خودرا متوقف کرد.

 این جایزه از سال ۱۹۵۰ دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. پیش از جنگ جهانی نویسندگان غیرآمریکایی نیز واجد شرایط دریافت جایزه بودند اما پس از جنگ این جایزه به نویسندگان آمریکایی اختصاص یافت که کتاب خود را در سال برگزاری جایزه منتشر کرده باشند. نامزدهای نهایی این جایزه ادبی روز اول اکتبر (۱۰مهرماه) مشخص می‌شوند و برندگان در همه شاخه‌ها نیز طی مراسمی در ۲۰نوامبر ۲۰۲۴ (۳۰ آبان) معرفی خواهند شد.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.