نصیریان گفت: بنیاد کار ما بر متن یعنی فیلمنامه استوار است و این مساله از نمایشنامه منبعث میشود که متاسفانه ما پیشتر در ایران نمایشنامهنویسی نداشتیم. در آن زمان تئاتر سنتی داشتیم که ساختار دراماتیک نداشت و با آن چیزی که در دنیا به عنوان تئاتر مدرن میشناختند، متفاوت بود. در واقع بنیاد سینمای ایران از جریان نمایشنامهنویسی در دهه ۴۰ آغاز شد و این جریان روی فیلمنامههای سینمای ایران تاثیر زیادی گذاشت.
نصیریان با اشاره به دستاوردهای سینمای ایران پس از انقلاب عنوان کرد: سینمای جدید پس از انقلاب بسیار پیشرفت کرد و نیروهای بااستعداد جوان در بازیگری، کارگردانی و فیلمنامهنویسی پای کار آمدند. من آخرین نفری هستم که از آن دوره ماندهام و اکنون هم دیگر توان کار ندارم اما کار جوانان امروزی را که تماشا میکنم، لذت میبرم.
این بازیگر پیشکسوت گفت: من نمایش «سیصد» را در کاخ سعدآباد تماشا کردم و از ایفای نقش فردوسی توسط نوید محمدزاده شگفتزده شدم. همه میدانیم کارگردانی مانند اصغر فرهادی اسکار دریافت کرد و این افتخار کمی برای سینمای ما نیست. همچنین بازیگران زن بسیار خوبی پس از انقلاب رشد کردند. سینمای ما پس از انقلاب سینمای سربلندی است. فارغ از مسائل سیاسی باید بدانیم که هنر متکی به انسان است و دولتها صرفا باید برای توسعه هنر بسترسازی کنند.
احترام برومند، بازیگر سینما، نیز در این مراسم گفت: لازم دانستم امروز که ما به بهانه روز ملی سینما دور هم جمع هستیم، بگویم چرا بین برخی از سینماگران ما و وزارت ارشاد و متولیان سینما سردی هست. من از مسوولان خواهش میکنم این سردی و کدورت را در سینما از بین ببرند و آنها پیشقدم شوند تا این دره عمیق میان عده زیادی از هنرمندان و مسوولان را سبز و خرم و پر از صمیمیت کنند.
داریوش فرهنگ، بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما، هم با بیان اینکه باید قدردان بزرگان سینما باشیم، گفت: نمیتوان در این کشور از بازیگری صحبت کرد و یاد عزتالله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی نیفتاد. من این شانس را داشتم که با همه این ۵ عزیز کار کنم. اگر این استادان نبودند این جاده ناهموار سینما و تئاتر را چه کسی هموار میکرد؟ این جاده ناهموار این روزها بدتر شده است و سراغ هرچیزی که میرویم شرایط بسیار سخت است.
داریوش فرهنگ خطاب به رئیس سازمان سینمایی، درباره ممنوع از کاری عدهای از اهالی سینما و توقیف برخی آثار سینمایی گله کرد و از مسوولان فرهنگی و هنری کشور خواست احترام جایگاه هنرمندان کشور را حفظ کنند.
فریدون جیرانی، کارگردان، در سخنانی گفت: آقای نصیریان بهخوبی نسل دوم فیلمسازی را معرفی کردند که از دل زبان جدید تئاتر متولد شدند. پیش از نسل دوم، نسل اول سینما آمد که از دل کانون پرورش فکری، از دل تماشاخانه تهران و از دل تکنیسینهای سینما متولد شدند و سینما را زنده نگه داشتند. نسل اول سینما بازیگران مهمی داشت مانند فردین، ناصر ملکمطیعی و... . بنده یاد نسل اول فیلمسازی در ایران را گرامی میدارم زیرا نسل بسیار مهمی بودند.
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، در این مراسم در پاسخ به گلایههای داریوش فرهنگ نسبت به شرایط فرهنگی و ممنوع از کاری هنرمندان و فیلمهای توقیفی گفت: بنده ۳ سال است که مدیریت سازمان سینمایی را بر عهده دارم و نمیتوانم پاسخگوی چهار دهه مدیریت سینما باشم. طی چهل سال گذشته در همه دولتها همواره برای افراد و آثاری مشکلاتی پیش آمده است. از دهه ۶۰ هم ممنوعیت از فعالیت برخی هنرمندان و آثار هنری را شاهد بودهایم و این پدیده چیز جدیدی نیست. در همه دورهها یکسری فیلمها موانعی برای اکران داشتند و در سالهای بعد به دلیل برخی مسائل، مشکلاتشان رفع شده است.
او ادامه داد: معتقدم هیچکس نمیتواند یک هنرمند را محدود کند مگر اینکه خودش این محدودیت را برای خودش ایجاد کند، هنرمند همواره با اثر هنری خود ماندگار است. هنرمند حزب سیاسی نیست. هنرمند قرار نیست کار سیاسی کند بلکه هنرمند باید در اثر هنری خودش حرفش را مطرح کند. سینما و فرهنگ هم محل تاختوتاز سیاستمداران نیست. هنرمندان باید در آثارشان، دغدغههای سیاسی و اجتماعی خود را منعکس کنند. آزادی حق هنرمند است ولی اگر کسی بخواهد به جای کار هنری، وارد کنشگری سیاسی شود طبیعی است که باید مسوولیت کارش را هم بپذیرد. مانند مهندس و پزشکی که خارج از حوزه تخصصی وارد جریان سیاسی و حزبی میشود.
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: امروز کمتر از ۳۰ هنرمند گرفتار مشکل و ممنوعیت کاری هستند که تعدادی از آنها در خارج از کشور به سر میبرند و چند نفری هم به خاطر موضوع حجاب مشکل دارند که مشکلات تعدادی از آنها با همکاری و کمک خودشان در حال حل شدن است.
خزاعی در پایان درباره فیلمهای توقیفی اظهار کرد: به جز فیلم آقای غلامرضا موسوی هیچ فیلم توقیفی در زمان مدیریت بنده وجود ندارد که پروانه ساخت دریافت کرده و مجوز نمایش نداشته باشد. این فیلم هم فرآیندی مغایر با آییننامه ساخت را طی کرده و تخطی عوامل از قوانین کشور در آن اتفاق افتاده است. در رابطه با ممنوعیت از فعالیت هنرمندان نیز باید بگویم که وزارت ارشاد و سازمان سینمایی ابزار و اختیاری برای ممنوع کردن در هیچ دوره و دولتی نداشته و ندارند و مسوولیتی هم در این زمینه ندارند بلکه قوه قضائیه و مراجع قانونی به این گونه موضوعات رسیدگی میکنند.