زمانی که فرمان شما شل شده است. نترسید یا آن را نادیده نگیرید، به این معنی است که فرمان شما بازی یا حرکت بیشتری نسبت به قبل از چرخش چرخ ها دارد. شل بودن فرمان می تواند به دلیل برخی مشکلات اساسی ایجاد شود. بیایید به این موضوع بپردازیم و دلیل و راه حل آن را پیدا کنیم.
تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه خودروها اینقدر خوب به راننده پاسخ می دهند؟ به خاطر سیستم فرمان است. سیستم فرمان خودرو که در دهه 50 قرن نوزدهم اختراع شد، تا به امروز، هنوز به طور مداوم در حال بهبود است تا تجربه رانندگی بهتری به رانندگان بدهد.
سیستم فرمان خودرو نقشی محوری در کنترل جهت حرکت خودرو دارد. ساختار سیستم فرمان بسیار پیچیده است، به بخشها و خوشههای اجزای متعددی تقسیم میشود، اما همچنان به هم پیوسته و از دو طرف پشتیبانی میکنند.
مکانیزم سیستم فرمان مناسب برای کنترل موثر خودرو با ایمنی در تمام محدوده سرعت آن بدون تلاش زیاد ضروری است. ساختار سیستم فرمان شامل:
– فرمان
– شفت و ستون فرمان
– میله های موج دار و سگ دست
– بازوهای آزاد
– بازوهای پیتمن
– میل رابط یا میله مرکزی.
دانستن ساختار سیستم فرمان به شما کمک می کند تا متوجه شوید که فرمان در سیستم فرمان و خودرو چقدر اهمیت دارد. فرمان بخشی از سیستم فرمان است که به راننده کمک می کند هنگام رانندگی به راحتی مسیر خود را تغییر دهد و چندین عملیات دیگر را از طریق دکمه های اصلی انجام دهد. پس بیایید به قسمت بعدی برویم تا بفهمیم علت شل شدن فرمان چیست ؟
رانندگی با فرمان شل میتواند احساس لرزش یا چرخش بیشتر را قبل از واکنش چرخها ایجاد کند. این بازی یا شل شدگی اضافی، میتواند باعث شود که فرمان بیپاسخ، مبهم و کمتر قابل کنترل به نظر برسد. برخی از علائم رایج برای شل شدن فرمان وجود دارد که نباید نادیده گرفت:
– مشکل در حفظ مسیر مستقیم
– بازی یا حرکت بیش از حد در فرمان
– کشیدن وسیله نقلیه به یک طرف
– ارتعاشات ناشی از سیستم فرمان
با گذشت زمان، قسمتهای مختلف سیستم فرمان شما میتوانند فرسوده شوند و باعث بازی بیش از حد در فرمان مانند شل شدن مهره فرمان شوند. مهره فرمان، که به صورت فیزیکی فرمان را به ستون فرمان متصل میکند، در پشت یا زیر کیسه هوا قرار دارد. مهره فرمان گاهی ممکن است شل شود.
مفاصل توپی فرسوده نیز دلیل دیگری برای شل شدن فرمان هستند. سیستم فرمان شامل تعداد زیادی مفصل توپی است. مفصلهای توپی نقطه محوری برای چرخش هر چرخ جلو هستند، همانطور که سیستم فرمان چرخهای جلو را به چپ و راست میچرخاند و بازوهای کنترل بالا و پایین میروند. مفصلهای توپی قسمت مهمی هستند، اما با گذشت زمان فرسوده میشوند و شل میشوند که میتواند لرزشی را ایجاد کند که میتوانید آن را از طریق کف یا فرمان هنگام رانندگی احساس کنید.
بازوی پیتمن شکسته: بازوهای پیتمن پیوند فرمان را به ستون فرمان متصل میکنند و انتهای دیگر پیوند را از بازوی آزاد پشتیبانی میکنند. این قطعه معمولاً تا پایان عمر خودرو دوام میآورد، اما اگر شروع به فرسودگی کند، میتواند باعث شود که همه چیز کمی شل شود و فرمان را مختل کند.
کمبود یا نشتی روغن هیدرولیک: در خودروهایی که از سیستم فرمان هیدرولیک استفاده میکنند، کمبود یا نشتی روغن هیدرولیک میتواند باعث کاهش فشار سیستم و در نتیجه شل شدن فرمان شود.
خرابی پمپ هیدرولیک: خرابی پمپ هیدرولیک نیز میتواند باعث کاهش فشار سیستم و شل شدن فرمان شود.
علاوه بر این، تنظیم نامناسب چرخها میتواند فشار اضافی بر مکانیزم فرمان وارد کند و در نتیجه احساس شل شدن هنگام چرخش ایجاد کند.
شل بودن فرمان عواقب جدی برای راننده و خودرو دارد، از جمله:
کاهش کنترل خودرو: شل بودن فرمان باعث میشود راننده کنترل کافی بر روی خودرو نداشته باشد و در هنگام مانور یا تغییر مسیر با مشکل مواجه شود.
افزایش خطر تصادف: کاهش کنترل بر روی خودرو، احتمال وقوع تصادفات را افزایش میدهد.
افزایش مصرف سوخت: شل بودن فرمان میتواند باعث افزایش اصطکاک در سیستم فرمان شده و در نتیجه مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد.
آسیب دیدن سایر قطعات خودرو: ادامه رانندگی با فرمان شل میتواند باعث آسیب دیدن سایر قطعات سیستم فرمان و حتی تعلیق خودرو شود.
لرزش فرمان هنگام رانندگی: یکی از رایجترین علائم شل بودن فرمان، لرزش آن هنگام رانندگی به خصوص در سرعتهای بالا است.
صدای غیرعادی از سیستم فرمان: شنیدن صداهای غیرعادی مانند تقتق یا جیرجیر از سیستم فرمان هنگام چرخاندن فرمان، میتواند نشانهای از شل بودن قطعات باشد.
تاخیر در پاسخ فرمان: اگر هنگام چرخاندن فرمان، خودرو با تاخیر به فرمان شما پاسخ دهد، ممکن است سیستم فرمان مشکلی داشته باشد.
کشیده شدن خودرو به یک سمت: در برخی موارد، شل بودن فرمان میتواند باعث کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام رانندگی شود.
برای هاچ بک ها یا سدانها، اغلب از سیستم تعلیق جلوی مکفرسون استفاده میشود که با سیستم فرمان هیدرولیک، برقی یا فرمان با ریل و پینیون همراه است. این اتصال عملکرد بالایی را ارائه میدهد و اگر سیستم خراب شود، معمولاً به دلیل آسیب یا فرسودگی روتور است.
سر خوردن فرمان میتواند هنگام رانندگی روی جاده، تغییر جهت و تشخیص مشکل در سیستم فرمان رخ دهد، گاهی اوقات وقتی خودروی شما ساکن است، حتی اگر سعی کنید فرمان را بچرخانید، متوجه صدای خاصی میشوید و فرمان علائم سر خوردن را نشان میدهد … صرف نظر از شرایط، خودروی شما نیاز به بررسی و پیدا کردن راه حل دارد.
ما دلایل بالقوه شل بودن فرمان را مشخص کرده ایم. اکنون، ما شما را با راه حل های ساده برای به دست آوردن مجدد کنترل فرمان خود مجهز می کنیم:
برای تنظیم فرمان شل، راننده می تواند مراحل زیر را انجام دهد:
• ماشین را در حالت پارک قرار دهید و مطمئن شوید که ترمز فعال است.
• سطح روغن فرمان برقی را بررسی کنید و از کافی بودن آن اطمینان حاصل کنید.
• در حالی که فرمان در وسط قرار دارد، آن را به سمت راست و چپ بکشید و فشار دهید تا شل بودن آن را بررسی کنید. اگر احساس می کنید شلی زیاد است، می توانید اصلاحاتی انجام دهید.
• با برداشتن پوشش محافظ فرمان و استفاده از آچار برای تنظیم گشتاور میل فرمان، لقی را تنظیم کنید.
• پس از پایان کار، پوشش محافظ فرمان را مجدداً نصب کنید و قبل از رانندگی مجدداً فرمان را بررسی کنید.
• لطفاً توجه داشته باشید که برای اطمینان از ایمنی، تنظیم فرمان باید توسط افرادی با تجربه یا آموزش دیده در تعمیر خودرو انجام شود.
علاوه بر این مراحل، می توانید سعی کنید آن را با روش های دیگری برطرف کنید:
قطعات شل را محکم: یک آچار بردارید و پیچ و مهره یا اتصالات شل شده در سیستم فرمان خود را بررسی کنید. سفت کردن آنها به حذف بازی اضافی در چرخ کمک می کند.
ستون فرمان را بررسی کنید: کاپوت را باز کنید و ستون فرمان را از نظر هرگونه نشانه شلی بررسی کنید. اگر هر بازی را تشخیص دادید، ممکن است لازم باشد بست هایی را که آن را در جای خود نگه می دارند، سفت یا تعویض کنید.
تراز چرخ: به مکانیک یا تعمیرگاه خودرو محلی خود بروید تا چرخ های خود را به درستی تراز کنید. این نه تنها پاسخگویی فرمان را بهبود می بخشد، بلکه طول عمر لاستیک را نیز افزایش می دهد.
رسیدگی سریع به این مشکل می تواند تجربه رانندگی ایمن را برای خود و دیگران در جاده تضمین کند. برای جلوگیری از شل شدن فرمان، مالکان خودرو باید به موقع خودرو را نگهداری و سیستم فرمان را به شرح زیر بررسی کنند:
سفتی جعبه فرمان، براکت، ستون فرمان و سیستم فرمان هیدرولیک. در صورت بروز مشکل، باید فوراً رفع یا تعویض شود.
اگر قرقره فرمان و بازی آزاد فرمان بیش از حد استاندارد مجاز باشد، تنظیم مناسب لازم است.
روغن را به مفاصل فرمان اضافه کنید و فرمان را بر اساس آن تنظیم کنید.
محتوای موجود در این مقاله فقط برای کسب اطلاعات است و نباید به جای یک تکنسین یا مکانیک معتبر استفاده شود. اگر سؤال یا نگرانی خاصی در مورد هر یک از موضوعات مطرح شده در اینجا دارید، توصیه می کنیم با یک تکنسین یا مکانیک خبره مشورت کنید. تحت هیچ شرایطی مسئولیتی در قبال ضرر و زیان ناشی از اتکای شما به محتوایی نخواهیم داشت.
گردآوری: بخش خودرو بیتوته