(تصاویر) زیبایی در ناامیدی؛ عکس‌های تاریخی از گرجستان

فرارو سه شنبه 27 شهریور 1403 - 15:41
پس از گذشت ۱۵۰ سال از پربارترین دوران حرفه‌ای رویناشویلی، کتابخانه ملی پارلمانی گرجستان به رادیو آزادی اجازه داد تا به تعدادی از بهترین عکس‌های او از آرشیو خود دسترسی داشته باشد.

فرارو- در حومه غبارآلود تفلیس در سال ۱۸۸۰، الکساندر رویناشویلی کالسکه خود را متوقف کرد و رو به همسر جوان خود کرد و او گفت: از امروز تو دیگر همسر من نیستی و من دیگر شوهرت نیستم.

به گزارش فرارو، پس از پیاده شدن زن شوکه شده، رویناشویلی به سمت شرق به سمت آذربایجان امروزی حرکت کرد. پس از پایان ازدواج ناخوشایند رویناشویلی، او دیگر هرگز برای تشکیل خانواده تلاش نکرد، در عوض انرژی خود را صرف مستندسازی فرهنگ‌ها و مناظر قفقاز و سرزمین محبوبش گرجستان از طریق عکاسی کرد.

رویناشویلی در سال ۱۸۴۶ در دوشتی، مرکز گرجستان به دنیا آمد. پس از اینکه پدرش را در سنین جوانی از دست داد، پسر بدون چشم‌انداز روشنی به تفلیس مهاجرت کرد.

رویناشویلی توانست راه خود را در تفلیس پیدا کند و به عنوان دستیار یک عکاس استودیو روسی، هنر جدید عکاسی را فرا گرفت. به زودی رویناشویلی کسب و کار خود را تأسیس کرد و اولین عکاس حرفه‌ای گرجستانی شد.

استودیوی پرتره رویناشویلی موفقیت آمیز بود، اما او به زودی مشتاق استفاده از فناوری جدید عکاسی برای مستندسازی فرهنگ سرزمین خود شد.

پس از گذشت ۱۵۰ سال از پربارترین دوران حرفه‌اش، کتابخانه ملی پارلمانی گرجستان به رادیو آزادی اجازه داد تا به تعدادی از بهترین عکس‌های رویناشویلی از آرشیو خود دسترسی داشته باشد.

عکس‌های با وضوح بالا بینشی جذاب و اغلب غافلگیرکننده از قفقاز تحت حاکمیت روسیه ارائه می‌کنند.

گیورگی جاواخیشویلی، مورخ گرجستانی، به رادیو آزادی گفت رویناشویلی که پیشینه دهقانی داشت با استعداد‌های خود توانست به موفقیت دست یابد.

این مورخ می‌گوید اطلاعات نسبتا کمی در مورد زندگی رویناشویلی پس از جدایی کنار جاده‌ای از همسرش در سال ۱۸۸۰ وجود دارد، اما مشخص است که او چندین سال در داغستان عکاسی کرده و سرگردان بوده است.

یکی از گزارش‌های مطبوعاتی گرجستان در قرن نوزدهم بیان می‌کند که داغستان مکانی بود که برای رویناشویلی که کوه‌های قفقاز را برای یافتن آثار و داستان‌های گم‌شده و فراموش‌شده جست‌وجو می‌کرد جذابیت شخصی داشت.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.