تعیین جنسیت با روش iui

نی نی بان چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 12:37
تعیین جنسیت با روش IUI (تلقیح داخل رحمی) که به عنوان مرتب‌سازی اسپرم یا انتخاب جنسیت از طریق لقاح مصنوعی نیز شناخته می‌شود، تکنیکی برای افزایش شانس بچه‌دار شدن با یک جنسیت خاص است.

تعیین جنسیت با روش iui

تعیین جنسیت با روش IUI (تلقیح داخل رحمی) که به عنوان مرتب‌سازی اسپرم یا انتخاب جنسیت از طریق لقاح مصنوعی نیز شناخته می‌شود، تکنیکی برای افزایش شانس بچه‌دار شدن با یک جنسیت خاص است. 

در این مقاله می‌خوانید: 

تعیین جنسیت با روش iui

آی یو آی چیست؟

آی یو آی، یک درمان باروری است که در آن اسپرم در طول دوره باروری به طور مستقیم به رحم زن وارد می‌شود. این روش اغلب برای زوج‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دلیل مشکلاتی مانند تعداد کم اسپرم یا تحرک کم اسپرم، اندومتریوز یا ناباروری غیرقابل توضیح در باروری مشکل دارند. بسته به شرایط خاص زوجین می‌توان آی یو آی را به تنهایی یا با دارو انجام داد.

بیشتر بخوانید: آی وی اف، محاسبه سن بارداری

تعیین جنسیت با روش iui

چرا روش IUI انجام می شود؟

IUI به دلایل مختلفی انجام می‌شود که عبارتند از: 

  • تعداد کم اسپرم یا تحرک کم اسپرم: اگر تعداد اسپرم یا تحرک اسپرم کم باشد، روش آی یو آی می‌تواند با دور زدن سد مخاطی دهانه رحم و قرار دادن اسپرم به طور مستقیم در رحم به باروری کمک کند و شانس لقاح را افزایش دهد.
  • اندومتریوز: اندومتریوز، وضعیتی است که در آن بافتی که رحم را می‌پوشاند در خارج از آن رشد می‌کند و منجر به ناباروری می‌شود. تعیین جنسیت با روش  iui می‌تواند با افزایش غلظت اسپرم در رحم و امکان دسترسی آسان‌تر به تخمک در این مورد کمک کند.
  • ناباروری غیر قابل توضیح: در برخی موارد، زوج‌ها برای باردار شدن با مشکل مواجه می‌شوند، اما هیچ دلیل پزشکی برای آن وجود ندارد که به آن ناباروری غیرقابل توضیح گفته می‌شود. IUI با افزایش تعداد اسپرم‌های با کیفیتی که به تخمک می‌رسد، شانس لقاح را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تشخیص ناباروری در مردان، فقط با یک آزمایش ساده

تعیین جنسیت با روش iui

تعیین جنسیت با روش IUI چیست؟

تعیین جنسیت با روش IUI (تلقیح داخل رحمی) که به عنوان مرتب‌سازی اسپرم یا انتخاب جنسیت از طریق لقاح مصنوعی نیز شناخته می‌شود، تکنیکی است که برای افزایش شانس بچه‌دار شدن با یک جنسیت خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش، شامل جداسازی سلول‌های اسپرم به دو نمونه بر اساس DNA آن‌ها، کروموزوم X یا Y است.

قبل از تعیین جنسیت با روش IUI، زن تحت تحریک هورمونی قرار می‌گیرد تا رشد و بلوغ تخمک‌ها افزایش یابد. هنگامی که تخمک‌ها بالغ شدند، از طریق سونوگرافی و آزمایش خون هورمونی کنترل می‌شوند. نمونه منی مرد جمع‌آوری و سپس با استفاده از تکنیکی به نام مرتب‌سازی اسپرم، پردازش می‌شود. در این مرحله، سلول‌های اسپرم را بر اساس جنسیت‌شان جدا می‌کنند.

سپس نمونه اسپرم مرتب شده از جنس مورد نظر (کروموزوم X یا Y) با استفاده از یک کاتتر نازک که از طریق دهانه رحم هدایت می‌شود و درون رحم زن قرار می‌گیرد. هدف از این روش نزدیک کردن اسپرم به تخمک و افزایش شانس لقاح است.

تعیین جنسیت با روش IUI ، صد در صد است؟

تعیین جنسیت با روش IUI به زوج‌ها اجازه می‌دهد که خودشان جنسیت نوزاد را در آی یو آی انتخاب کنند و کنترل بیشتری بر تنظیم خانواده خود داشته باشند، البته این روش 100درصد تضمین شده نیست. توجه به این نکته مهم است که این روش، یک درمان ضروری پزشکی محسوب نمی‌شود و معمولا به دلایل شخصی یا خانوادگی صورت می‌گیرد. زوج‌هایی که این روش را انتخاب می‌کنند اغلب به دنبال اطمینان در مورد جنسیت نوزاد هستند و به طور خاص درمان IUI را برای داشتن نوزاد پسر انجام می‌دهند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

تعیین جنسیت با روش iui

کدام روش انتخاب جنسیت امکان پذیر است؟

تکنیک‌های مختلفی برای انتخاب جنسیت وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها درمان IVF و روش PGD است. روش PGD (تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی) را می‌توان در فرآیند IVF همزمان با رشد جنین در آزمایشگاه استفاده کرد.

تعیین جنسیت با روش IUI به اندازه IVF دقیق نیست. با تشخیص اسپرم‌های مرد بر اساس حرکت یا وزن، می‌توان جنسیت نوزاد را تا حدودی در طول IUI پیش‌بینی کرد. با این حال، بهترین رویکرد برای تشخیص جنسیت نوزاد برای هر زوج متفاوت است. پزشک بر اساس وضعیت باروری یا نوع ناباروری زوجین، هدف آن‌ها از انتخاب جنسیت، تعداد فرزندان فعلی و وضعیت مالی زوج، روشی بهینه را معرفی و به کار می‌گیرد.

اگر به دلیل مشکلات ناباروری شدید نیاز به IVF باشد و زوج بر جنسیت خاصی اصرار کنند، درمان IVF به عنوان بهترین گزینه معرفی می‌شود. با این حال، اگر بتوان از روش IUI برای باردار شدن استفاده کرد و والدین در مورد جنسیت ترجیحی فرزند خود تصمیم گرفته باشند، روش IUI گزینه بهتری خواهد بود.

تعیین جنسیت با روش iui

نوزادان IUI در مقایسه با نوزادان عادی

به طور کلی، تفاوت قابل توجهی بین این دو وجود ندارد. نوزادان IUI به اندازه نوزادان دیگر، سالم و طبیعی هستند. آن‌ها توانایی‌های فیزیکی و شناختی یکسانی دارند و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سلامتی‌شان بیشتر در خطر است. 

معایب تعیین جنسیت با روش IUI

برخی از معایب تعیین جنسیت با روش IUI عبارتند از:

افزایش خطر حاملگی چند قلو

یکی از مهم‌ترین خطرات IUI افزایش احتمال بارداری چند قلو است که به دلیل آزاد شدن چندین تخمک در طول تخمک گذاری رخ می‌دهد. حاملگی چند قلو می‌تواند خطر عوارض دوران بارداری و زایمان را افزایش دهد و همچنین منجر به زایمان زودرس شود.

یکی از مهم‌ترین خطرات IUI افزایش احتمال بارداری چند قلو است که به دلیل آزاد شدن چندین تخمک در طول تخمک گذاری رخ می‌دهد.

استرس عاطفی

روند انجام درمان‌های باروری می‌تواند از نظر عاطفی برای زوج‌ها استرس‌زا باشد. فشار ناشی از تلاش برای بچه‌دار شدن، فشار مالی درمان و بالا و پایین‌های عاطفی شامل امیدها و ناامیدی‌ها برای اغلب افراد طاقت‌فرسا است. این استرس عاطفی ممکن است در تمام دوران بارداری و پس از تولد نوزاد ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تعیین جنسیت با آی وی اف، درصد موفقیت

تعیین جنسیت با روش iui

بار مالی

درمان‌های باروری مانند IUI گران هستند که برای زوج‌ها استرس‌زا است و روند تشکیل خانواده را چالش‌برانگیزتر می‌کند.

خطر نقایص مادرزادی جنین

نوزادان IUI در مقایسه با نوزادان دیگر، کمی بیشتر در معرض خطر نقص مادرزادی هستند. با این حال، این تفاوت قابل توجه نیست.

میزان موفقیت تعیین جنسیت با روش IUI

میزان موفقیت تعیین جنسیت با روش IUI به عوامل مختلفی از جمله سن زن، علت ناباروری و تعداد درمان‌ها بستگی دارد. میزان موفقیت می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله کیفیت اسپرم و تخمک، زمان انجام عمل و هر نوع بیماری زمینه‌ای باشد. 

بیشتر بخوانید: بهترین آزمایشگاه های شمال تهران؛ لیست شماره تماس و آدرس مراکز معتبر

تعیین جنسیت با روش iui

خلاصه

تعیین جنسیت با روش IUI، یک درمان باروری محبوب است که به بسیاری از زوج‌ها کمک می‌کند تا بچه‌دار شوند. برخی افراد نیز از این روش برای تعیین جنسیت جنین استفاده می‌کنند. میزان موفقیت IUI بر اساس شرایط فردی متفاوت است. در این روش، امکان حاملگی چند قلو و نقایص مادرزادی جنین کمی افزایش می‌یابد. اگر به دنبال درمان ناباروری هستید، با متخصص باروری مشورت کنید تا بهترین برنامه درمانی را برایتان تعیین کند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید. 

منبع خبر "نی نی بان" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.