محکومیت جهانی جنایت رژیم صهیونیستی در لبنان

صدا و سیما چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 15:42

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما مقام‌های کشور‌های مختلف جهان جنایت رژیم صهیونیستی در منفجر کردن پیجر‌ها در لبنان را محکوم کردند.

 

روسیه انفجار پیجر‌ها در لبنان را محکوم کرد
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، انفجار پیجر‌ها در لبنان را اقدامی از «جنگ هیبریدی» دانست و گفت: روسیه این اقدام را محکوم می‌کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از مسکو، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه افزود: مسکو معتقد است که انفجار پیجر‌ها در لبنان با پیامد‌های بسیار منفی در میان تنش‌های لبنان و اسرائیل همراه بوده است.
زاخارووا تاکید کرد: روسیه با توجه به وضعیت لبنان و اتهامات علیه اسرائیل در انفجار‌های پیجر، خواستار خویشتنداری است.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: این اقدام منجر به تشدید تنش می‌شود و منطقه در وضعیت انفجاری قرار دارد.
در همین حال انفجار همزمان دستگاه‌های ارتباطی در لبنان بازتاب وسیعی در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی روسیه داشت.
انفجار تروریستی دستگاه‌های پیجر در لبنان، به خبر نخست شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، خبرگزاری‌های رسمی، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.
خبرگزاری تاس اعلام کرد: رسانه‌ها گزارش می‌دهند که به احتمال زیاد دسته جدید پیجر حاوی مواد منفجره PETN است که به گرما و اصطکاک حساس است.
خبرگزاری ریانووستی روسیه نیز به نقل از الجزیره نوشت: یک منبع در سرویس‌های امنیتی لبنان گزارش می‌دهد که وسایل ارتباطی منفجر شده حدود ۵ ماه پیش به لبنان آورده شده است. هر کدام حاوی حدود ۲۰ گرم از این ماده بودند، اما آمریکا اعلام کرده که در انفجار‌های لبنان دست ندارد.
شبکه خبری روسیه-۲۴ نیز با پوشش وسیع این حادثه تروریستی اعلام کرد: اسرائیل قبل از عملیات به دولت بایدن اطلاعی نداده است.
این شبکه همچنین گزارش داد: اسرائیل متوجه شده است که تشدید بیشتر در مرز شمالی وجود خواهد داشت و ارتش اسرائیل در آماده باش کامل است.
خبرگزاری اینترفکس هم اعلام کرد: در پی انفجار دستگاه‌های پیجر که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۱ نفر و مصدوم شدن حدود ۳ هزار نفر شده است، ایرفرانس پرواز‌های خود به فرودگاه بن گوریون را به مدت ۴۸ ساعت متوقف کرد و لوفت هانزا آلمان نیز پرواز‌های خود به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده است.
راشاتودی نیز با بررسی ابعاد این حادثه، به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: این اقدام از سوی روسیه محکوم شده است.
این شبکه روسی افزود: مذاکرات اکنون به صورت فوری و در بالاترین سطح بین ایالات متحده و اسرائیل انجام می‌شود.
اسپوتنیک نیز گزارش داد: رسانه‌های اسرائیلی مدعی هستند که از امشب تنش‌ها از نوار غزه به جبهه شمالی منتقل شده است؛ و این در حالی است که هیچ نتیجه‌ای در غزه حاصل نشد.

محکومیت جهانی جنایت رژیم صهیونیستی در لبنان

 

 

جماعت اسلامی در صیدا: جنایت رژیم صهیونیستی بر فرهنگ جنایتکارانه این رژیم تاکید می‌کند
کانال تلگرامی القسطل نوشت جماعت اسلامی در صیدا اعلام کرد جنایت رژیم صهیونیستی را که بر فرهنگ جنایتکارانه و خونریزانه این رژیم تاکید می‌کند، محکوم می‌کنیم. این رژیم در مقابله با نیرو‌های مقاومت در میدان ناتوان بوده است؛ به همین سبب، به روش همیشگی خود در عملیات ترور از راه دور روی آورد. از همه توان خود برای کمک به مجروحان استفاده می‌کنیم.




رئیس جمهور سابق لبنان جنایت اخیر صهیونیست‌ها در این کشور را تسلیت گفت
کانال تلگرام شبکه المنار به نقل از میشل عون، رئیس‌جمهور سابق لبنان نوشت: تسلیت امروز برای همه ما است، زیرا همه ما مجروح هستیم، همه ما مجروح شده‌ایم و همه درد داریم.
بزرگترین تسلیت از سوی نهاد‌های بین المللی است که قرار است از صلح و عدالت در جهان محافظت کنند، اما آنها در برابر این وحشیگری درمانده می‌مانند.
الیاس بوصعب نایب رئیس پارلمان لبنان نیز در این زمینه گفت: جنایت دیروز یک اقدام تروریستی بود و برای دشمن پیروزی به ارمغان نمی‌آورد.





ابراز همدردی ترکیه با لبنان
هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با نخست وزیر لبنان، ابراز همدردی کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما از آنکارا، روزنامه قرار چاپ ترکیه نوشت، فیدان در تماس با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان ضمن کسب اطلاعاتی در باره انفجار دیروز پیجر‌ها در بیروت به بازماندگان این انفجار‌ها تسلیت گفت.
وزیر خارجه ترکیه در این تماس تلفنی بر حمایت کشورش از لبنان تاکید کرد.



ابراز نگرانی سخنگوی سازمان ملل درباره تحولات لبنان
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره تحولات اخیر در لبنان ابراز نگرانی کرد. 
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، استفان دوژاریک در نشست خبری، تحولات در لبنان را بسیار نگران کننده توصیف و از تلفات غیرنظامیان ابراز تاسف کرد.
وی افزود: این تحولات در شرایط بسیار پرتلاطمی رخ داد. ما اطلاعات بیشتری از آنچه که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، نداریم. ما اوضاع را زیر نظر داریم و بعدا موضع گیری خواهیم کرد.
وی همچنین درباره خطر بروز تنش در لبنان و منطقه هشدار داد و خاطر نشان کرد: پیام دبیرکل برای کاهش تنش بود و رفتار‌های نمایندگان و فرستادگان آن در عرصه میدانی، در همین چارچوب بود.



تاکید نماینده مجلس لبنان بر لزوم اتحاد در مقابل رژیم صهیونیستی
سزار نعیم معلوف نماینده مچلس لبنان در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اسرائیل نه تنها یک حزب، بلکه ملت لبنان را هدف قرار داده است. ارتکاب جنایات برای اسرائیل تازگی ندارد، اما خباثت علیه لبنان از حد خود گذشته است و این اتحاد و همبستگی ما لبنانی‌ها و مقابله با این جنایات را می‌طلبد.





نماینده پارلمان لبنان: رژیم صهیونیستی مرتکب تجاوزگری وحشیانه علیه بشریت شد
الیاس جرادی یکی از نمایندگان پارلمان لبنان در گفتگو با شبکه المیادین تاکید کرد: بیشتر جراحات شدید از ناحیه چشم هاست. این تجاوزگری وحشیانه علیه بشریت است. اتفاقی که روی داد به معنای زیر پا گذاشتن همه مفاهیم بشری و اخلاقی و اقدامی وحشیانه و محکوم است. ما در جنگ بین انسانیت و غیرآدمیت هستیم. همه ما یک ملت هستیم و هر کسی باید به وظیفه اش عمل کند.





نماینده لبنان: تجاوز سایبری رژیم صهیونیستی و انفجار پیجر‌ها جنایت جنگی است
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، "هادی هاشم" سرپرست نمایندگی لبنان در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در واکنش به حمله سایبری رژیم صهیونیستی و انفجار پیجر‌ها در لبنان گفت: این تجاوز خطرناک که جنایت جنگی محسوب می‌شود، احتمالا به تشدید نزاع منجر می‌شود و در مسیر تلاش‌های میانجیگران بین المللی برای حل و فصل نزاع مانع تراشی و منطقه را بار دیگر دچار ناآرامی می‌کند. این تجاوز به سلسله تجاوزات اسرائیل در هدف قرار دادن غیرنظامیان، خبرنگاران، کارکنان نهاد‌های امدادرسان، نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی و استفاده از فسفر سفید در مناطق غیرنظامی افزوده شد. ما بار دیگر تأکید می‌کنیم کلید حل نزاع، توقف تجاوز اسرائیل به لبنان است.





سوریه: حمله صهیونیست‌ها به مردم لبنان را ناجوانمردانه خواند و آن را بشدت محکوم کرد
وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به مردم لبنان را ناجوانمردانه خواند و آن را بشدت محکوم کرد. 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از دمشق، در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه آمده است، رژیم نژاد پرست صهیونیستی ظهر سه شنبه در حمله سایبری به دستگاه‌های ارتباطی (پی جو) شهروندان لبنانی، جنایتی خونین در حق این ملت برادر مرتکب شده است.
وزارت خارجه سوریه اقدام دشمن صهیونیستی در بکار گیری فناوری به عنوان ابزاری برای کشتار و خونریزی را جنایتی بی سابقه خواند و این جنایت را به شدت تقبیح کرد.
وزارت خارجه سوریه در ادامه افزود، این جنایت باردیگر علاقه رژیم خونخوار اسراییل برای گسترش دامنه جنگ و خونریزی در منطقه را نشان می‌دهد.
همچنین در این بیانیه آمده است، سوریه قویا با ملت برادر لبنان اعلام همبستگی می‌کند و در مسیر دفاع در برابر دشمن، در کنار لبنان ایستاده است.
وزارت امور خارجه سوریه در ادامه اعلام کرد، دمشق اطمینان دارد که مردم لبنان با اقتدار در برابر حملات ناجوانمردانه دشمن زبون خواهند ایستاد.
وزارت خارجه سوریه در پایان این بیانیه همه کشور‌ها و ملت‌های جهان را به محکوم کردن صریح این جنایت ناجوانمردانه دشمن صهیونیستی فراخواند.





جنبلاط: آمریکا تروریست‌ترین رژیم جهان است؛ مقاومت مردم لبنان ادامه دارد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، "ولید جنبلاط" رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان در واکنش به انفجار پیجر‌ها گفت: آنچه روز سه شنبه اتفاق افتاد، ضربه سختی از طرف اسرائیل بود، ولی نباید بر آماده سازی‌ها و تداوم تقابل با این رژیم تأثیر بگذارد. ما در حال جنگ هستیم و این جنگ نتیجه ائتلاف آمریکا و غرب با اسرائیل است. اما در عین حال، ملت‌های عربی، مقاومت لبنان و مقاومت اسلامی آماده و حاضر هستند و با وجود این ضربه بسیار سخت، مقهور نخواهند شد.
وی افزود: این حمله آغاز جنگ اسرائیل علیه لبنان نیست. اسرائیل طی دهه‌ها جنوب لبنان و کل لبنان را مورد تجاوز قرار داده و لبنان هم طی دهه‌ها توانسته است در مقابله با اسرائیل ایستادگی کند. اسرائیل در این تجاوز از تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد و خسارت‌ها سنگین است، اما این پایان کار نیست بلکه یکی از مراحل رویارویی است.
جنبلاط تصریح کرد: شراکت آمریکا و اسرائیل در تجاوز به سرزمین فلسطین و کمک واشنگتن به تل آویو به دهه‌ها پیش برمی گردد. اگر فقط یک رژیم تروریست در سراسر جهان وجود داشته باشد، این رژیم آمریکاست پس این کشور باید از ادعای سخیف درباره اطلاع نداشتن از تجاوز اخیر به لبنان دست بردارد.
وی ادامه داد: لبنان خواهان جنگ نیست و فقط می‌خواهد از خود دفاع کند، ولی اسرائیل مرتکب اقدامی تحریک آمیز علیه لبنان شد. من همه را به استحکام صفوف و آماده سازی برای مقابله با حملات بیشتر اسرائیل دعوت می‌کنم. جنگ با اسرائیل جنگ وجودی و ماهیتی است نه جنگ بر سر مرزها. دشمنان تلاش می‌کنند جنوب لبنان را اشغال کنند، اما مقاومت در آنجا پابرجا و استوار است.
ولید جنبلاط در پایان گفت: اگر به فکر اقدام مشترک عربی برای تقابل با رژیم اشغالگر نباشیم، جنگ و سقوط همه را در برخواهد گرفت. اسرائیل دیر یا زود به تمام جهان عرب یورش خواهد برد و شروط خود را تحمیل خواهد کرد؛ بنابراین جهان عرب باید با مال و سلاح به مقاومت در غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان کمک کند. ملت لبنان تسلیم نخواهد شد و مقاومت خواهد کرد. آنچه روز سه شنبه اتفاق افتاد، نفوذ امنیتی بود، اما این به معنای شکست مقاومت نیست.

 

 

بازتاب گسترده انفجار‌های لبنان در رسانه‌های انگلیس
انفجار زنجیره‌ای پیجو‌ها (پیجرها) در بیروت از دیروز به صدر اخبار رسانه‌های انگلیس مبدل شده است. 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، شبکه اسکای نیوز از دیروز انفجار‌ها در بیروت را به صدر اخبارش مبدل کرده و بار‌ها با ارتباط گیری با خبرنگارش در بیروت به صورت زنده به ابعاد این موضوع و تلفات آن می‌پردازد.
خبرنگار اسکای در گزارشی میدانی از بیروت می‌گوید نزدیک سه هزار نفر در موجی از انفجار پیجو‌ها زخمی و دست کم ۹ نفر کشته شدند.
خبرنگار اسکای نیوز از بیروت می‌افزاید گروه شبه نظامی حزب الله که اعضای آن از پیجر‌ها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کردند، اسرائیل را مسئول این حمله معرفی کردند.
اسکای نیوز می‌گوید پیجر‌ها «ساخته شده در بوداپست مجارستان است» که از تایوان خریداری شده است در حالی که دادستان‌ها از شرکت تایوانی که پیجو‌ها از آن خریداری شده است تحقیق می‌کنند.
اسکای نیوز می‌گوید تا کنون ایران، روسیه، مصر و ترکیه به انفجار پیجر‌ها واکنش نشان دادند.
به گفته اسکای، روسیه هشدار داده است که این حمله می‌تواند محرکی برای درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر باشد و
وزارت خارجه این کشور پیجو‌های انفجاری را اقدامی از جنگ ترکیبی علیه لبنان اعلام کرد.
اسکای به نقل از ماریا زاخارووا می‌گوید: به نظر می‌رسد که سازمان دهندگان این حمله با فناوری پیشرفته عمدا به دنبال دامن زدن به یک رویارویی مسلحانه در مقیاس بزرگ به منظور ایجاد یک جنگ بزرگ در خاورمیانه بوده اند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم گفت: "علل و شرایط این حادثه باید مشخص شود و افراد پشت سر آن باید شناسایی شوند. "
به نوشته اسکای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته اسرائیل در حال تلاش برای گسترش درگیری در منطقه است و تلاش‌ها برای توقف آن ادامه خواهد داشت.
در مصر رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی گفته قاهره هرگونه تلاش برای تشدید جنگ و تنش در منطقه را رد و از لبنان حمایت می‌کند.
اسکای به نقل از رسانه‌های ایران افزود: وزارت امور خارجه ایران انفجار‌های پیجر را "اقدامی تروریستی" دانست و آن را محکوم کرده است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران، اسرائیل را به نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه متهم کرد و خواستار پیگرد کیفری بین‌المللی آن شد و افزود: این حملات "صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی" را در معرض خطر جدی قرار داده است.
به نوشته اسکای نیوز سفارت ایران در لبنان نیز اعلام کرد مجتبی امانی، سفیر این کشور در بیروت پس از مجروح شدن تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفته است و او شایعات مربوط به از دست دادن بینایی خود را تکذیب کرد.
به نوشته اسکای نیوز مقامات اسرائیل هنوز درباره این انفجار‌ها اظهار نظری نکرده اند.

 

 

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.