دست دانمارک در جیب کرملین برای ساخت تسلیحات در اوکراین

مشرق نیوز چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 15:45
وزیر دفاع دانمارک خبر داد که سرمایه‌گذاری این کشور در صنایع نظامی اوکراین منجر به افزایش قابل توجه تولیدات تجهیزات نظامی کی‌یف شده است.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه دانمارک خبر داد که ۱۹۴ میلیون دلار برای حمایت از تجهیز نظامی اوکراین تخصیص داده خواهد شد و دانمارک ۳۹۴.۶ میلیون یورو از بودجه اتحادیه اروپا را برای سرمایه‌گذاری در صنعت دفاعی اوکراین هزینه می‌کند. به گفته وزیر خارجه اوکراین، مورد دوم از «دارایی‌های مسدود شده روسیه» تأمین خواهد شد.

به گزارش نیوزویک، تروئلز لوند پولسِن، وزیر دفاع دانمارک نیز اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های دانمارک در صنایع تولیدی اوکراین منجر به سه برابر شدن تولید هویتزرهای بوهدانا ۲S۲۲ ارتش این کشور شده است.

هویتزر بوهدانا ۲S۲۲، خودروی نظامی ساخت اوکراین و مجهز به توپ جنگی هستند که در جنگ این کشور با روسیه استفاده می‌شود.

دانمارک یکی از اعضای ناتو و از جمله حامیان جدی اوکراین در جنگ با روسیه است. در بهار امسال این کشور تصمیم گرفت که از سود دارایی‌های بانک مرکزی روسیه، که پس از آغاز جنگ اوکراین مسدود شده بود، برای سرمایه‌گذاری در ارتش اوکراین استفاده کند.

این دارایی‌ها ارزشی معادل ۳۰۰ میلیارد دلار دارند که بیشتر آن در کشورهای اروپایی نگه‌داری می‌شوند. بخش بزرگی از این دارایی‌ها به ارزش ۱۹۰ میلیارد یورو در اختیار مؤسسه تسویه حساب یوروکلیر واقع در بلژیک است.

این تصمیم با واکنش جدی مسکو همراه بود و وزارت خارجه روسیه هشدار داد که در اقدامی متقابل اموال ایالات متحده آمریکا و متحدانش در روسیه را مصادره خواهد کرد.

جنگ اوکراین در پی تلاش کی‌یف برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو آغاز شد. با وجود حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و کشورهای اروپایی از اوکراین، پیشروی‌های روسیه در شرق این کشور همچنان ادامه دارد و اوکراین بالغ بر ۱۵ درصد از مساحت خود را از دست داده است.

منبع: فارس

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.