رئیس‌جمهور مکزیک دعوت اوکراین را رد کرد

مشرق نیوز چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 16:11
رئیس‌جمهور منتخب مکزیک دعوت زلنسکی جهت سفر وی به اوکراین را در بحبوحه جنگ این کشور با روسیه رد کرد.

به گزارش مشرق، کلودیا شینبام، رئیس‌جمهور جدید مکزیک، ضمن اشاره به سیاست‌خارجی صلح‌آمیز کشورش، دعوت رئیس‌جمهور اوکراین از وی، جهت سفر به کی‌یف را رد کرد.

به گزارش راشا تودی، شینبام در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به تلاش برای پایبند ماندن به استراتژی عدم مداخله در عرصه سیاست‌ خارجی‌ کشورش عنوان کرد که او قصد ندارد به اوکراین سفر کند.

شینبام در اول اکتبر، جایگزین آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور پیشین این کشور خواهد شد. پیروزی قاطع وی در انتخابات ماه ژوئن موجب شد تا او به عنوان اولین رئیس‌جمهور زن مکزیک انتخاب شود.

هنگامی که روزنامه‌نگاران سوالی را در مورد سفر احتمالی وی به کی‌یف از او پرسیدند، او اینطور پاسخ داد: من فکر نمی‌کنم چنین سفری انجام شود. ما مطابق با اصول سیاست‌ خارجی و قانون اساسی کشورمان عمل می‌کنیم.

وی عنوان کرد: سیاست خارجی که در قانون اساسی ما تعریف شده است، بسیار روشن و صلح‌آمیز است. تلاش برای حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها، مولفه اصلی سیاست‌ خارجی ما است و این سیاست تغییری نمی‌کند.

اظهارات رئیس‌جمهور منتخب مکزیک در حالی مطرح می‌شود که ولودیمیر زلنسکی،هفته پیش عنوان کرد که این کشور حتما یکی از مقامات عالی رتبه‌اش را برای مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری مکزیک راهی این کشور می‌کند. زلنسکی همچنین نسبت به این موضوع نیز ابراز امیدواری کرد که شینبام به زودی در سفری به کی‌یف با وی دیدار کند.

با این حال شینبام از ترجیح خود به عنوان رئیس‌جمهور مکزیک برای دنبال کردن سیاستی که منجر به حفظ روابط دیپلماتیکش با تمام کشورها به استثنای اکوادور(تحت تاثیر اختلافات سیاسی میان دو کشور) شود، صحبت کرد.

وی همچنین در توضیح عدم تمایلش برای سفر به اوکراین هم عنوان کرد، من در برخی از رویدادهای مهم بین‌المللی شرکت خواهم کرد، با این حال سفر زیادی نخواهم رفت چرا که مسوولیت اصلی ما داخل مکزیک است.

مکزیک تاکنون موضع بی‌طرفی را در قبال اوکراین اتخاذ کرده است و حتی رئیس‌جمهور مستعفی این کشور منتقد کمک‌های نظامی آمریکا به کی‌یف و اعمال تحریم‌های این کشور علیه روسیه بود.

حتی در ماه اوت نیز، مقامات این کشور درخواست اوکراین برای دستیگری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را رد کردند.

منبع: فارس

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.