ممنوعیت ورود دستگاه‌های دیجیتال به مدارس

همشهری آنلاین چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 16:13
علاوه بر سوئد، هلند، یونان و ایتالیا نیز به‌دنبال ممنوعیت ورود تلفن‌های هوشمند به مدارس هستند.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: دولت سوئد اعلام کرده استفاده بیش از حد از صفحه نمایش باعث ایجاد بحران شدید سلامتی برای کودکان و نوجوانان ـ هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی ـ در کودکان شده است؛ برهمین اساس قانون جدیدی در دست اجرا است که مدارس را ملزم می‌کند دسترسی به دستگاه‌های دیجیتال به ویژه تلفن هوشمند را در این فضا به‌طور کامل ممنوع کنند. گفته‌شده، هلند، یونان و ایتالیا نیز به‌دنبال ممنوعیت ورود تلفن‌های هوشمند به مدارس هستند.

به‌گزارش دویچه‌وله، دولت سوئد در چرخشی آشکار از سیاست‌های 7 سال گذشته خود ـ یعنی دیجیتال سازی مدارس ـ اعلام کرده به‌عنوان دومین دومین کشور پر استفاده اینترنت در اتحادیه اروپا قصد دارد تا ورود تجهیزات دیجیتال به مدارس را ممنوع کند چرا که کودکان سوئدی به‌دلیل پرسه زدن در فضای مجازی حتی قادر به بریدن یک تکه کاغذ با قیچی نیستند.

بر اساس این قانون جدید از آنجایی که دانش‌آموزان به‌دلیل سپری کردن ساعات طولانی در فضای مجازی از اختلالات گسترده و کاهش توانایی‌های جسمی و فکری رنج می‌برند، دانش‌آموزان تا کلاس نهم اجازه ندارند در تمام زمان گذراندن در مدرسه، از جمله استراحت به تلفن همراه هوشمند دسترسی داشته باشد.

همچنین توصیه آژانس سلامت عمومی سوئد به خانواده‌ها برای زمان دسترسی کودکان به گوشی‌های هوشمند عبارتند از:

  • کودکان زیر 2 سال هیچ (به‌هیچ عنوان)‌
  • کودکان دو تا 5 سال یک ساعت در روز
  • کودکان 6 تا 12 سال 2 ساعت (حداکثر) 3 ساعت

به‌گفته کارشناسان سوئدی، نوجوانان این کشور کمتر از 6ساعت در شب می‌خوابند و در مقابل 8 تا 9 ساعت را در فضای مجازی سپری می‌کنند، امری که انعطاف‎پذیری آنان را در مواجه با موقعیت‌های استرس‌آور کاهش داده و خطر ابتلا به افسردگی، افکار خودکشی و اضطراب را بیشتر می‌کند. یکی دیگر از رفتارهای نگران‎کننده افزایش چشمگیر رفتارهای زورگویانه در فضای مجازی است. این در حالی است که قلدری می‌تواند بر بازده آموزشی و یادگیری کودکان و نیز جنبه‌های اقتصادی زندگی آن‌ها تأثیر منفی داشته باشد. قلدری می‌تواند باعث پایین آمدن نمره‌های دانش آموزان شود و همین می‌تواند امکان پیدا کردن شغل مناسب در آینده را تحت تأثیر قرار بدهد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.