ابعاد جدید از پیجرهای منفجر شده در لبنان

افکار نیوز چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 23:47
چه کشورهایی با اسرائیل برای آلوده ساختن پیجرها به مواد انفجاری همکاری کرده‌اند؟ پاسخ به این سوال در بسیاری از تحلیل‌های خارجی شرایط منطقه را در معرض تحولات اساسی معرفی می‌کند.

یک تحلیلگر نظامی بلژیکی درباره علت مرگبار بودن انفجارهای رخ داده گفته است «براساس آخرین اطلاعات مهندسان و کارشناسانی که پیجرها را بررسی کرده‌اند، پیجر خودش به‌تنهایی منفجر نمی‌شود، چون پیجرهای زیادی در اتفاق لبنان منفجر نشدند. برخی پیجرها در حادثه لبنان به‌صورت جزیی منفجر شدند و برخی به‌صورت کامل منفجر شدند. این اطلاعات دیگر قطعی است که مواد انفجاری در درون باتری‌های لیتیومی جاساز شده است. این تنها یک انفجار در باتری لیتیومی نبوده است، بلکه همچنین ساچمه‌ها و اجزای فلزی نیز در پیجرها جاساز شده بودند تا مرگبار بودن انفجارها را افزایش دهد.»

الیجا مگنیر گفته است «حمل پیجرهای آلوده با کشتی به مقصد گمرک یکی از کشورهای نزدیک به اسرائیل در خاورمیانه ۳ ماه زمان برده است. وقتی محموله به گمرک این کشور خاورمیانه‌ای می‌رسد، نگهداری می‌شود تا اینکه اسرائیلی‌ها سرمی‌رسند، آنها را جابجا می‌کنند و اجزای پیجرها را با ساچمه‌های فلزی انفجاری تعویض می‌کنند. چنین اقدامی به همکاری میان اسرائیل و دولت‌های دیگر نیاز داشته است، چون به اسرائیل در جریان این حمله اجازه داده شده است تا به کالاها در گمرک دسترسی داشته باشد و زمان کافی هم به آنها داده شود تا با تیم بزرگی روی این پیجرها کار شود. هر پیجر به‌تنهایی نیاز به باز شدن داشته است و ما داریم درباره هزاران پیجری حرف می‌زنیم که خریداری شده‌اند و به دست حزب‌الله رسیده‌اند.»

او به الجزیره گفته است: نکته دیگری که در این موضوع محل توجه است این است که چنین اقدامی نیاز به اطلاعات زیادی برای اسرائیلی‌ها نداشته است تا آنها متوجه شوند که یکی کشتی حامل هزاران پیجر به مقصد حزب‌الله در حال حرکت است. و این پاسخی به این سوال اساسی است که اسرائیلی‌ها زمان بسیار زیادی برای این کار در سراسر دنیا داشته‌اند، چون از سوی بیشتر کشورها در سراسر دنیا نه فقط در موضوعات اطلاعاتی مورد کمک قرار می‌گیرند، بلکه برای تسهیل دسترسی به کالاهایی که مقصد اسرائیل هم ندارند، مورد کمک قرار می‌گیرند. اسرائیلی‌ها درواقع یک تیم کامل داشته‌اند که به‌صورت دستی هر بمب را جداگانه جاسازی کرده‌اند و سپس این بمب را به مدار پیجرها وصل کرده‌اند.

ین کارشناس نظامی در همین ارتباط به خبرگزاری قطری گفته است «اسرائیل از این کار سود می‌برد، چون این همان تنش‌افزایی مدنظر بنیامین نتانیاهو در جنگ و مقابل درخواست‌هایی است که خواهان کنار گذاشتن فکر حمله به لبنان بودند. حالا ما می‌بینیم که توپ در زمین حزب‌الله قرار گرفته است تا اینکه تصمیم بگیرد چطور، چه‌زمانی، کجا و علیه چه اهدافی از اسرائیل اقدام تلافی‌جویانه انجام دهد. آنچه که ما در این لحظه می‌دانیم این است که این عملیات اطلاعاتی خطر حمله قریب‌الوقوع علیه لبنان را از بین برد و به نخست‌وزیر اسرائیل مساعدت کرد، نخست‌وزیری که تاکنون به تهران، بیروت و یمن حمله کرده است و حالا دارد چنین عملیاتی در چنین مقیاسی انجام می‌دهد که ادعا می‌شود به او اعتبار می‌دهد.»

حزب‌الله اخیرا پس از درخواست سیدحسن نصرالله به استفاده از پیجر به‌عنوان جایگزین ایمن‌تر روی آورد. مبارزان حزب‌الله گوشی‌های هوشمند را به‌علت احتمال هک شدن کنار گذاشتند.

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.