تاکید بر معرفی مفاخر و استمرار خط زندگی بزرگان فرهنگی

خبرگزاری ایسنا پنج شنبه 29 شهریور 1403 - 00:07
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: برای استمرار خط بزرگانی چون ابن حسام نیازمند این هستیم که فرزندان خراسان جنوبی ادامه‌دهنده راه این شاعر باشند.

علی فرخنده، امشب ۲۸ شهریور در جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام که در خوسف برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که در برنامه‌ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته براساس سند تحولی است که تیرماه ۱۴۰۱ تنظیم کردیم. 

وی با تاکید بر رعایت اولویت‌های برنامه‌ای هر دستگاه، افزود: پس از بررسی‌ها ۶ طرح به‌قرارگاه شهید آوینی وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال شد و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ۴ طرح مورد تأیید قرار گرفت.

فرخنده با تأکید بر اینکه اولین طرح مورد تأیید قرار گرفته طرح قرآنی ۳۱۳ بود، اظهار کرد: این طرح باهدف تربیت ۳۱۳ حافظ قرآن اجرایی می‌شود که بر اساس آن ۱۰ کرسی قرآنی در بیرجند و ۴۰ کرسی دیگر در شهرستان‌های خراسان جنوبی در حال برگزاری است. 

وی ادامه داد: در طرح جوانه به ۱۰۰ کنشگر رسانه‌ای و ۱۰۰ هنرمند تئاتر شبستان آموزش‌های لازم داده می‌شود تا توانمندی‌های لازم در عرصه کنشگری را فرا بگیرند. 

فرخنده بیان کرد: طرح سوم از طرح‌های قرارگاه شهید آوینی نیز طرح خاوران است که در این طرح بخش‌های مختلفی چون بزرگداشت شاعر آئینی ابن حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی اجرایی می‌شود. 

وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی شعر آئینی با حضور شاعران جوان در استان، تصریح کرد: یکی دیگر از طرح‌های قرارگاه شهید آوینی برگزاری دومین جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر است که در شب‌های اخیر برگزار شد که این جشنواره در ۲ بخش آموزش و رقابت گروه‌های موسیقی برگزار شد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تعداد ۳۸۲ نفر از هنرمندان استان‌های خراسان جنوبی خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان و جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان به دبیرخانه اثر ارسال کردند، افزود: برخی از شرکت‌کنندگان مشترکاً در دو یا سه بخش گروه نوازی، تک‌نوازی و آواز شرکت کرده بودند. 

فرخنده با بیان اینکه کنگره ملی ابن حسام خوسفی در سه بخش علمی و پژوهشی، فرهنگی و هنری و بخش اختتامیه در دستور کار است، افزود: ۲۳ عنوان مقاله در قالب کتاب چاپ می‌شود و تصویرسازی ۳۰ اثر از اشعار ابن حسام خوسفی و ۲۰۰ اثر خوشنویسی از اشعار این شاعر آیینی توسط هنرمندان برجسته استان تولید خواهد شد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برگزاری کارگاه تربیت ۱۸۰ شاعر آیینی در قالب این طرح در دستور کار است،  ادامه داد: در بخش فرهنگی کنگره ملی ابن حسام خوسفی شاهد برگزاری جشنواره ملی شعر آیینی با همت جهاددانشگاهی هستیم. 

فرخنده با بیان اینکه اختتامیه این کنگره ملی ۲۸ آبان ماه امسال همزمان با سالروز وفات ابن حسام خوسفی برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه خردادماه سال آینده شصتمین سال رحلت آیت الله تهامی است که اختتامیه بزرگداشت این عالم ربانی سال آینده خواهد بود. 

وی ادامه داد: رویدادهای اولیه بزرگداشت آیت الله تهامی در استان آغاز شده و اولین برنامه فرهنگی و هنری در هفته نخست مهر ماه به میزبانی مسجدی که مقبره این عالم ربانی در آن قرار دارد، برگزار می‌شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش رسانه نیز آمادگی داریم با قوت و قدرت میزبانی ملی جشنواره مطبوعات کشور را نیز داشته باشیم، یادآور شد: خراسان جنوبی به لحاظ زیرساختی کم برخوردار بوده، اما ظرفیت‌های بسیاری دارد.

فرخنده با اشاره به راه‌اندازی چهارمین دفتر انجمن مفاخر، تصریح کرد: برای استمرار خط بزرگانی چون ابن حسام نیازمند این هستیم که فرزندان خراسان جنوبی ادامه‌دهنده راه این شاعر باشند. 

وی با تشکر از استاندار جهت حمایت همه جانبه برنامه‌های فرهنگی، اظهار امیدواری کرد: برنامه‌هایی این چنین با همکاری جهاددانشگاهی ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.