ممنوع‌الکارهای سینما برمی‌گردند؟!

افکار نیوز پنج شنبه 29 شهریور 1403 - 12:06
پس از اظهار نظر فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در خصوص رفع مشکل بازیگران ممنوع الکار، محمد خزاعی ریس سازمان سینمایی هم اعلام کرد که مشکل این بازیگران به زودی رفع خواهد شد.

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت برای اولین‌بار در دولت جدید درباره پیگیری وضعیت بازیگران ممنوع الفعالیت توسط وزیر فرهنگ صحبت کرد. بعد از اتفاقات سال 1401 و ممنوع‌الکاری تعدادی از بازیگران زن سینمای ایران ، این موضوع به یکی از مسایل مورد بحث در مجامع فرهنگی تبدیل شده است.

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در خصوص پیگیری وضعیت بازیگران ممنوع‌الفعالیت توسط وزیر فرهنگ گفت:«ایشان( آقای وزیر ) مشغول پیگیری (بازیگران ممنوع‌الفعالیت ) هستند. آقای صالحی خودشان از جنس هنرند و سال‌ها در این زمینه فعالیت کرده‌اند. ایشان فردی هستند که نگاهشان حل مسئله است.»

چند روز بعد از اظهار نظر سخنگوی دولت، محمد خزاعی ریس سازمان سینمایی هم در مراسم رونمایی از فعالیت‌های موزه سینما به موضوع رفع مشکل بازیگران ممنوع الکار اشاره کرد و گفت :« امروز کمتر از ۳۰ هنرمند گرفتار مشکل و ممنوعیت کاری هستند که تعدادی از آنها در خارج از کشور بسر می برند و چند نفری هم به خاطر موضوع حجاب مشکل دارند که مشکلات تعدادی از آنها با همکاری و کمک خودشان در حال حل شدن است. البته در رابطه با ممنوعیت فعالیت‌های هنرمندان نیز، باید بگویم که وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی ابزار و اختیاری برای ممنوع کردن در هیچ دوره و دولتی نداشته و ندارد و مسئولیتی هم، در این زمینه ندارد بلکه قوه قضائیه و مراجع قانونی به این گونه موضوعات رسیدگی می کنند. قطعا هیچ مدیری دوست ندارد که در فضای کاری خودش فضای سردی ببیند و ما با تمام قوا کار کردیم تا در سینما دوستی و مودت حفظ و تقویت شود.»

تعدادی از بازیگران زن سینمای ایران از جمله کتایون ریاحی، افسانه بایگان، هنگامه قاصیانی، ترانه علیدوستی، باران کوثری و پانته‌آ بهرام  پس از اتفاقات سال 1401، کشف حجاب کردند. این موضوع باعث شد که این هنرمندان از فعالیت‌های سینمایی و حرفه‌ای منع شوند.

البته بازیگرانی چون کتایون ریاحی، افسانه بایگان و هنگامه قاضیانی پیش از اعلام ممنوع‌آلکاری‌، خودشان از دنیای بازیگری خداجافظی کرده بودند. حالا باید دید با این واکنش سخنگوی دولت و رئیس سازمان سینمایی سرنوشت این بازیگران چه خواهد شد.

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.