اتفاقاتی که بعد از نوشیدن 1 لیوان شیر در بدنمان رخ می دهد!

بهداشت نیوز پنج شنبه 29 شهریور 1403 - 16:11

به گزارش بهداشت نیوز، شیر همواره از زمان کودکی یکی از نوشیدنی‌های اصلی بوده و بزرگ‌ترها به دلیل اینکه آن را یک وعده غذایی کامل می‌دانند اغلب به کودکان توصیه می‌کنند که شیر گاو را مصرف کنند.اگر چه اکنون بسیاری از جایگزین‌های شیر گیاهی نیز به بازار آمده اما  شیر گاو همچنان به عنوان راه حلی برجسته در حفظ سلامت مطرح است.

شیر گاو سرشار از ویتامین D، پروتئین و کلسیم است. به گزارش تایمز آف ایندیا، در این مطلب به یک سری از مهمترین دلایل درباره اینکه چرا باید یک لیوان شیر گاو را در رژیم غذایی خود بگنجانید، اشاره کرده‌ایم.

ارزش غذایی شیر گاو

یک لیوان شیر گاو تقریبا ۸ گرم پروتئین و ۳۰ درصد از نیاز روزانه به کلسیم و ۱۵ درصد از نیاز بدن به ویتامین D را تامین می‌کند. همچنین مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B۱۲، فسفر و پتاسیم را ارائه می‌دهد. این پروفایل غنی از مواد مغذی از سلامت استخوان، ترمیم عضلات و سلامت کلی حمایت کرده و شیر گاو را به یک مکمل ارزشمند برای یک رژیم غذایی متعادل تبدیل می‌کند.

حمایت از سلامت استخوان‌ها

شناخته شده ترین مزیت شیر گاو کمک به سلامت استخوان‌ها است. شیر گاو دارای مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D است که به ساخت و حفظ تراکم استخوان کمک می‌کند به گونه‌ای که احتمال پوکی استخوان و همچنین شکستگی را کاهش می‌دهد. مصرف مکرر شیر برای حمایت از رشد سالم استخوان‌ها در کودکان و حفظ استحکام استخوان در بزرگسالان توصیه می‌شود.

حمایت از رشد و ترمیم عضلات

شیر گاو پروتئین‌های با کیفیتی دارد که به ترمیم و ساخت ماهیچه‌ها کمک می‌کند. پروتئین‌های موجود در شیر که از آب پنیر و کازئین تشکیل شده‌اند، حاوی تمام آمینواسیدهایی هستند که می‌توانند در شکل‌گیری ماهیچه‌ها استفاده شوند. نوشیدن یک لیوان شیر بعد از ورزش، روند ریکاوری عضلات شما را بهبود می‌بخشد و از تناسب اندام کامل حمایت می‌کند.

هیدراتاسیون (آبرسانی)

برخلاف بسیاری از باورها، شیر گاو یکی از بهترین نوشیدنی‌های آبرسان است. دارای تعادل الکترولیت عالی، عمدتا پتاسیم و سدیم است که مایعات را در بدن متعادل می‌کند. علاوه بر این، شیر سرشار از آب است. بنابراین، در هنگام استرس یا بیماری ناشی از ورزش، به یکی از بهترین مایعات آبرسان تبدیل می‌شود.

حفظ سلامت دستگاه گوارش

شیر گاو حاوی مواد مغذی عالی مانند کلسیم و منیزیم است که برای هضم سالم استفاده می‌شود. کلسیم حرکت طبیعی روده را حفظ می‌کند و از این رو علائم یبوست را کاهش می‌دهد. شیر همچنین حاوی پروتئین‌هایی است که امکان دارد به حفظ سطح باکتری های خوب در روده کمک کنند، بنابراین سلامت کلی گوارش را بهبود می‌بخشد.

تقویت ایمنی

علاوه بر این، مواد مغذی موجود در شیر گاو، مانند ویتامین های A و D، روی و سلنیوم، همگی نقش مهمی در حمایت از دستگاه ایمنی بدن دارند. ویتامین A به عنوان یک نقش اساسی در حفظ عملکرد طبیعی پوست و غشای مخاطی برای ایجاد یک سد محافظ در برابر عوامل بیماری زا عمل می‌کند.

افزایش سلامت پوست

شیر گاو به دلیل محتویاتی که در آن وجود دارد به پوست کمک می کند. ترکیبات شیر مانند ویتامین A، ویتامین D و کلسیم، از جمله به ترمیم و جایگزینی بافت خوب پوست کمک می‌کنند. ویتامین A باعث بازسازی سلول های پوست می‌شود و در نتیجه به پوست طراوت و شادابی می‌بخشد.

منبع: همشهری آنلاین

منبع خبر "بهداشت نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.