اگر مسلمانان اتحاد داشتند صهیونیست‌ها توان این همه جنایت نداشتند

مشرق نیوز پنج شنبه 29 شهریور 1403 - 16:36
سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که امروز در سالن اجلاس سران افتتاح شد تا سی و یکم شهریورماه سال ۱۴۰۳ ادامه دارد.

به گزارش مشرق، سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع "همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تمرکز بر مسئله فلسطین"صبح امروز پنجشنبه و از دقایقی قبل در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد. از مهمترین برنامه‌های افتتاحیه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی سخنرانی دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران است. لازم به ذکر است، سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از تاریخ بیست و نهم لغایت سی و یکم شهریورماه سال ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود.

در ابتدای این مراسم و پس از نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن مجید، حجت الاسلام شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تبریک اعیاد سعید ولادت پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و ولادت امام جعفر صادق علیه السلام و خوشامد به حاضران در این کنفرانس بین المللی گفت: سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع "همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسئله فلسطین" به هدف پیگیری دیپلماسی تقریب و گفتمان امت واحده، برای تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی آغاز می‌گردد.

اگر مسلمانان اتحاد داشتند،رژیم صهیونیستی توان این همه جنایت نداشت

شهریاری ادامه داد: امنیت جهانی در گرو پیشگیری از زیاده‌خواهی و منفعت‌طلبی مستکبران عالم است. کشورهای اسلامی منطقه و همسایگان ما بدانند که اهداف توسعه پایدار نیازمند امنیت جهانی و منطقه‌ای است و این امر بدون همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به این ارزش مشترک امکان‌پذیر نیست. ما می‌توانیم با همکاری‌های منطقه‌ای از جنایات جنگی که در غزه واقع شد و در کرانه باختری و فلسطین اشغالی و لبنان در حال وقوع است، پیشگیری کنیم و توقف این جنایات را در میدان عمل رقم بزنیم. تأمین امنیت منطقه در گرو وحدت عملی کشورهای اسلامی در مقابله با رژیم غاصب و در تأمین امنیت برای مردم فلسطین است. ایجاد تمدن نوین اسلامی در گرو تأمین امنیت منطقه با استفاده از عقلانیت حاکمان کشورهای غرب آسیاست.

پزشکیان: دشمن تفرقه و دشمنی را بین ما دامن زده است

سخنران ویژه سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران بود.

دکتر پزشکیان ضمن تبریک فرارسیدن سالروز میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)، با بیان اینکه تقویت وحدت و انسجام، شعار محوری و اصلی وی در دوران انتخابات ریاست جمهوری بود، تصریح کرد: وحدت و انسجام قدرت ما در کشورهای اسلامی و در میان کشورهای اسلامی را افزایش می‌دهد.

رئیس جمهور با اشاره به رویه عمل حضرت محمد (ص) در بدو ورود به مدینه و پس از فتح مکه در ایجاد برادری میان مسلمانان، افزود: اگر ما خود را پیرو پیامبر اسلام می‌دانیم، باید ببینیم که عمل ما نیز همین ادعا را گواهی می‌کند؟ امروز کشورهای اروپایی که با هم جنگ‌های بزرگ و شدید داشتند، اختلافات را کنار گذاشته، مرزها را کمرنگ کرده، پول‌ها را واحد و امکان تردد آسان میان کشورهای یکدیگر را برای شهروندان‌شان فراهم کرده‌اند، آن وقت ما هنوز درگیر دعوا و اختلاف با یکدیگر هستیم، آیا این مسلمانی است؟

دکتر پزشکیان تاکید کرد: گفتن این حرف ساده است و وقتی اقوام با هم دعوا دارند، فردی بیاید بگوید آن را کنار بگذارید و با هم برادر شوید، خیلی سخت است، اما آنها با هم برادر شدند؛ پیامبر در قلوب آنها الفت ایجاد کرد؛ پیامبر بعد از هشت سال که به مکه رفت و دشمنان تسلیم شدند، پیامبر سخنرانی و اعلام کردند مسلمانان با هم برادرند؛ نگفتند مؤمنان، گفتند مسلمانان با هم برادرند؛ مسلمان با مسلمان برادر است و همه در مقابل دشمنان یک دست هستند.

اگر مسلمانان اتحاد داشتند،رژیم صهیونیستی توان این همه جنایت نداشت

رئیس جمهور با قرائت آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد: پیامبر (ص) گفتند انصار و مهاجرین را مسلمان می‌دانستند و آنان را برادر یکدیگر خطاب کردند. مسلمان با مسلمان برادر است. ایشان نگفت مؤمن با مؤمن برادر است بلکه گفت مسلمان با مسلمان برادر است. آیا ما به عنوان مسلمان چه در کشور خودمان و چه بین کشورهای مسلمان این‌طور هستیم؟ اروپایی‌ها که مسلمان هم نیستند دیوارها و مرزهایشان را برداشته‌اند، اما آیا ما مسلمانان اختلافات و دشمنی‌ها را کنار گذاشته‌ایم؟

دکتر پزشکیان تاکید کرد: دشمن تفرقه و دشمنی را بین ما دامن زده است. وحدت مسلمانان بالاترین وصیت پیامبر اسلام (ص) است. مسلمانان نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند اما با هم دعوا هم می‌کنند. کتاب و قبله و پیامبر (ص) ما مسلمانان یکی است. خدا گفته پیامبر (ص) گفته یا کتاب گفته اختلاف کنیم؟ اختلاف یعنی عدم چنگ زدن به هدایت الهی. خداوند پروردگار همه ما مسلمانان است. ما در نماز راه مستقیم می‌خواهیم اما با هم دعوا می‌کنیم. آن وقت اسرائیلی‌ها با چند میلیون جمعیت همه جا را بمباران می‌کند و ما چون وحدت اسلامی نداریم و زبان و نگاه مشترک نداریم، فقط نگاه می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به سفرش به کشور عراق گفت: در عراق به برادرانمان گفتم چرا نباید مسلمانان افغانستان و پاکستان و ترکمنستان راحت بتوانند سوار قطار شوند و به نجف و کربلا و مکه و استانبول و سایر کشورهای اسلامی سفر کنند؟ ما مسلمانان در زبان می‌گوئیم با هم برادریم اما در عمل با یکدیگر اختلاف داریم. اگر با هم در عمل برادر شویم هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما آسیب بزند و ما را زمین بزند. الله اکبر یعنی خدای ما بالاتر و بزرگ‌تر است و عزت برای مسلمانان است. این باید در عمل خودش را نشان دهد. امیدوارم جمع شما یک دستورالعمل و یک پیام را به کشورهایتان ببرید.

پزشکیان اظهار کرد: جنگ با یکدیگر لبه آتش است و خدا ما را نجات دهد و ما باید از لبه آتش کنار بکشیم. خدا کمک کند هم در جوامع خودمان و هم بین سرزمین‌های مسلمانان دست در دست یکدیگر دهیم و متجاوزان را از سرزمین خودمان بیرون کنیم.

وی ادامه داد: اگر ایمان بیاوریم ما برتریم زیرا عزت برای مسلمانان است و راه ما بالاتر است، لذا باید بتوانیم برای کشورهای اسلامی یک نسخه و یک دستورالعمل و یک پیام را ببریم، نه آنکه تفرقه و اختلاف را در جوامع خود پخش کنیم و با یکدیگر دعوا کنیم.

مفتی یمن: اینکه اسرائیل به راحتی دست به نسل کشی می‌زند اختلاف مسلمانان است

دیگر سخنران مراسم افتتاحیه شیخ شمس‌الدین شرف‌الدین، مفتی یمن با ابلاغ سلام عبدالملک الحوثی، برای این کنفرانس آرزوی موفقیت کرد.

وی برگزاری کنفرانس وحدت را یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای ایجاد وحدت خواند و تصریح کرد: خداوند به ما دستور داده که به ریسمان الهی چنگ بزنیم و متفرق نشویم.

شیخ شرف الدین با بیان این که همه می‌توانیم از اختلافات دوری کرده و به دستورات الهی گوش بدهیم، خاطرنشان کرد که برادران ما امروز در غزه و کرانه باختری هدف نسل‌کشی قرار گرفته و آمریکا و اسرائیل به راحتی دست به این کشتارها می‌زنند که علت اصلی آن اختلاف میان مسلمانان است.

اگر مسلمانان اتحاد داشتند،رژیم صهیونیستی توان این همه جنایت نداشت

وی با تاکید بر لزوم یاری مردم فلسطین، اظهار داشت که پیامبر اسلام (ص) مسلمانان را برادر یکدیگر خوانده و فرموده است که هرکه فریاد کمک‌خواهی مسلمانی را بشنود و به یاری او نشتابد، مسلمان نیست. دشمن ما هیچ تفاوتی میان شیعه و سنی قائل نیست؛ هم برادران اهل سنت ما در غزه و هم شیعیان در لبنان و هر کسی که بخواهددر برابر اهداف توسعه‌طلبانه او بایستد را هدف قرار می‌دهد.خداوند اگر بخواهد ملت فلسطین را پیروز خواهد کرد اما می‌خواهد ما را مورد آزمایش قرار دهد.

شیخ شرف‌الدین با اشاره به صدور فتواهایی در یمن، سوریه، عراق و … برای یاری ملت فلسطین از حکومت‌های عربی خواست سکوت خود را شکسته و برای برخورد با این رژیم اقدامی انجام دهند و به دنبال عادی‌سازی روابط نباشند.

مفتی اهل سنت عراق: مجاهدت محور مقاومت در تاریخ ثبت خواهد شد

شیخ مهدی الصمیدعی، مفتی اهل سنت عراق و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، صبح پنجشنبه ۲۹ شهریورماه در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه مردم در برابر ظلم دو دسته هستند، خاطرنشان کرد: برخی مردم اهل بیعت و سازش هستند و برخی دیگر با مال و جان خود در برابر ظلم می‌ایستند. اما بر اساس فرموده خداوند متعال در قرآن کریم، کسانی که در راه خدا می‌جنگند، با کسانی که در خانه نشسته اند، برابر نیستند.

الصمیدعی در ادامه با اشاره به اینکه برخی افراد در مسئله توحید تشکیک ایجاد می‌کنند و باعث تفرقه امت اسلام می‌شوند، اظهار کرد: امت اسلامی که دو میلیارد نفر در کل جهان را تشکیل می‌دهند در بسیاری از کشورها به استضعاف کشیده شده اند و امروز در امت اسلامی برخی افراد نسبت به ظلم ظالمان عقب می‌نشینند اما برخی نیز با مسلمانان همکاری می‌کنند.از این رو واجب می‌دانیم که بنا بر کلمه «لا اله الا الله» و کلمه توحید از آرمان فلسطین که محور حقیقی برای مسلمانان است حمایت کنیم و به این نیندیشیم که تعداد دشمنان از ما بیشتر بوده و آنها قوی‌تر هستند بلکه خدا از همه قدرتمندتر است.امروز برخی کشورها که محور مقاومت را تشکیل می‌دهند مانند مسلمانان فلسطین، لبنان، یمن، ایران، عراق، افغانستان و پاکستان به نحوی از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند و حتی برخی کشورها رؤسای خود را به این حمایت تشویق می‌کنند که این کار را نسل‌های آینده هم خواهند نوشت و در تاریخ ثبت خواهد شد.

مشاور دبیرکل اتحادیه جهان اسلام: دین اسلام تمدن اسلامی را به عنوان الگویی برای آبادانی دنیا ارائه داده است

شیخ عبدالعزیز سرحان، مشاور دبیرکل اتحادیه جهان اسلام از عربستان سعودی، دیگر سخنران این مراسم بود.

سرحان ضمن ابلاغ سلام دبیرکل اتحادیه جهان اسلام به مسئولان جمهوری اسلامی ایران و شرکت کنندگان کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی و آرزوی موفقیت برای این کنفرانس اظهار کرد: خداوند ما را مفتخر کرده است که به دین اسلام بگرویم و یکی از اعضای امت اسلامی باشیم چرا که دین اسلام تمدن اسلامی را به عنوان الگویی برای آبادانی دنیا ارائه داده است. این مسئله در بین ملت‌های مختلف نمود پیدا کرده و ما مسلمانان در همه جوامع در پیروی از فرمان خدا یعنی «انما المؤمنون اخوة فأصلحوا بین اخویکم» دست به دست هم داده ایم؛ بر این اساس باید به ریسمان الهی چنگ زنیم و وحدت داشته باشیم.

مشاور دبیرکل اتحادیه جهان اسلام با بیان اینکه اتحادیه جهان اسلام که مقر آن در مکه مکرمه است، همه مسلمانان را به تقریب و وحدت و نشر و گسترش وحدت اسلامی فرا می‌خواند تا امت اسلامی بتواند رسالت تمدنی خود را به جهانیان اعلام کند. این مسئله محقق نمی‌شود مگر با همکاری و مصالحه بین مسلمانان. تحادیه جهان اسلام سندی با عنوان ایجاد پل بین مذاهب اسلامی را ارائه داده است که مسلمانانی با گرایش‌های مختلف از کنار کعبه معظمه این سند را دریافت کردند.

وی با اشاره به رویدادهای اسفناک اخیر در فلسطین و غزه که بر پیشانی بشریت عرق شرم نشانده است، گفت: جامعه بین الملل در این زمینه از سیاست یک بام و دوهوا استفاده می‌کند. لذا ما از همه جوامع بین المللی می‌خواهیم که جلوی نسل کشی فلسطینیان را گرفته و اسرائیل را مجبور به توقف جنگ و گردن نهادن به مقررات بین المللی کنند و تلاش کنند که حقوق مشروع ملت فلسطین به آنها بازگردانده شود.

نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان: تعامل مسلمانان با یکدیگر ضرورت دارد

سخنران دیگر این مراسم شیخ علی الخطیب، نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان بود.

الخطیب با اشاره به تلاش‌های ارزنده جمهوری اسلامی ایران در راستای وحدت اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و پس از ایشان حضرت آیت الله خامنه‌ای، تصریح کرد: جهان امروز شاهد جنایت نسل‌کشی و اخراج اجباری مردم فلسطین در سایه حمایت کشورهای غربی و بی‌تفاوتی کشورهای اسلامی است.

وی با بیان این که برخی سیاست‌ها مانعی در برابر تلاش‌ها برای ایجاد تقریب هستند، گفت: باید بپذیریم اصل هم‌افزایی سیاسی و اقتصادی موجب پیشرفت امت اسلامی خواهد شد. تعامل مسلمانان با یکدیگر بر اساس اسلام ضرورت دارد و این امر موجب تحکیم پیوند عقیدتی ملت‌های مسلمان خواهد شد.

مراسم رونمایی از کتب منتشر شده در حوزه تقریب

در ادامه این مراسم از مجموعه کتاب‌های تقریبی با حضور دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور و حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رونمایی شد.

اگر مسلمانان اتحاد داشتند،رژیم صهیونیستی توان این همه جنایت نداشت

عناوین کتاب‌ها به شرح زیر است: کتاب طوفان الأقصی والتطبیع؛ الأرضیّات، والتداعیات والمستقبل؛ این کتاب به بررسی منابع علمی مستند اعم از کتب، مقالات و سایت‌های پژوهشی با روش شناسی دقیق و تحلیل عمیق متون در مورد عادی‌سازی ارتباط با رژیم صهیونیستی و طوفان الاقصی و تأثیرات آن می‌پردازد، کتاب نقشبندیه ترکیه؛ ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راهبردهای تقریب مذاهب اسلامی؛ این اثر مقدمه‌ای است برای شناخت جریان تصوف حاکم بر کشور ترکیه و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این کشور برای ایجاد همدلی، همبستگی و همکاری‌های گسترده در جهان اسلام، کتاب حق حبس در عقود؛ از منظر فقه مذاهب اسلامی؛ کتاب پیشرو که از زاویه فقه مذاهب اسلامی به موضوع حبس عقود نگریسته و سعی بر آن دارد که قلمرو حق حبس را گسترش داده و در تمامی تعهدات متقابل زمینه تحقق حق حبس را مهیا کند، الدّرة الغرّاء فی بیان أحکام النساء؛ این کتاب با استفاده از منابع و مراجع فقهی شیعه و اهل تسنن، تمامی مباحث فقهی مربوط به زنان را گردآوری کرده و احکام آن را بیان می‌کند، کتاب بازخوانی انتقادی؛ شروط خیزش تمدنی جهان اسلام؛ این کتاب یکی از نوشته‌های مالک بن نبی است که در سال ۱۹۴۸ به زبان فرانسه منتشر گردید و در سال ۱۹۶۰ توسط عمر مسقاوی لبنانی و عبدالصبور شاهین به عربی ترجمه شده که اکنون با نگاه انتقادی به فارسی ترجمه شده است، المسلمون وإشکالیة الوحدة؛ این کتاب به تبیین موضوعات پیرامون وحدت اسلامی پرداخته و تلاش می‌کند مسلمانان را به فواید وحدت و اتحاد در جهان اسلام و به آثار سو اختلافات مذهبی رهنمون کند، کتاب أهل البیت؛ یکی از آثار ارزشمندی است «توفیق ابوعلم» یکی از علمای اهل سنت مصر، در سیره و فضائل ائمه اطهار نوشته شده است، کتاب الزواج بغیر المسلم وأحکامه؛ این کتاب به صورت مقارن و با استفاده از منابع فقهی اهل سنت و شیعه به مسألۀ ازدواج با غیرمسلمان و احکام پیرامون آن پرداخته است، مناصرة علما الإسلام لعملیة طوفان الأقصی؛ الفتاوی والبیانات والخطابات؛ در این کتاب فتاوای علمای جهان اسلام در حمایت از جنبش غرور آفرین جبهه مقاومت و تشویق مسلمانان به حمایت از این جنبش گردآوری شده است، پاسخ به شبهات پیرامون فلسطین و عملیات طوفان الاقصی؛ در این کتاب سعی شده است شبهاتی که پیرامون حمایت از مقاوت، فلسطین و عملیات طوفان الأقصی توسط بعضی از رسانه‌های معاند تولید شده پاسخ داده شود، کتاب هیکلیة النظام السیاسی للدولة؛ فی الفقه الإمامی والفقه الحنبلی بقراءته السلفیة دراسة مقارنة تطبیقیة؛ این کتاب در پی تبیین دیدگاه‌های مختلف علمای جهان اسلام در مورد ساختار نظام سیاسی مورد قبول اسلام است، و سعی شده ساختار نظام سیاسی و دولت از نگاه مذاهب مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که از روزهای قبل با برگزاری وبینارهای تخصصی کار خود را آغاز کرده بود و امروز در سالن اجلاس سران افتتاح شد، تا سی و یکم شهریورماه سال ۱۴۰۳ ادامه دارد.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.