برگزاری جشنواره بین المللی شاهنامه‌خوانی به میزبانی کرمانشاه

خبرگزاری مهر پنج شنبه 29 شهریور 1403 - 17:52
کرمانشاه- رئیس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه با اشاره به ارسال ۴۳۰ اثر داخلی و خارجی از برگزاری جشنواره بین المللی شاهنامه‌خوانی به میزبانی کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ایمان درخشی بعد از ظهرپنجشنبه در دیدار با اصحاب رسانه، اظهار کرد: با توجه به اهمیت شاهنامه در دنیای امروز که آسیب‌های اجتماعی بیداد می‌کند به ویژه در استان کرمانشاه که به لحاظ تفاوت و تعدد قومیت‌های مذهبی اما این استان از موقعیت‌ها و برخی مزایای خود استفاده کرده و پدیده‌های خوبی همچون ثبت استان کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک جهان را انجام دهد که از همین پیوستگی و تعدد اقوام و تنوع و رنگارنگ بودن قومیت‌های کرمانشاه نشان گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ادبیات و خرده فرهنگ‌ها در صورت بی توجهی ذیل همین تنوع قومیت‌ها امکان بروز داشته، افزود: در دنیای امروز فرهنگ در یک بزنگاهی فرار گرفته است که اگر به داد آن نرسیم اتفاقات خوبی نمی‌افتد از این رو نیازمند راهکار هستیم راهکاری که ریشه در فرهنگ و ادبیات ما داشته باشد که یکی از این راهکارها توجه به شاهنامه است.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه شاهنامه را یک اثر فاخر و میراث ماندگار خواند و تصریح کرد: در زمانی که ما از هویت خود فاصله گرفتیم و نمی‌دانیم ادبیات فاخر ما چیست و محتوای موسیقی ما در یک الی ۲ جمله به پیام‌های مأیوس کننده ختم می‌شود بی شک شاهنامه یک راه حل برای برون رفت از بحران هویتی است.

درخشی ادامه داد: شاهنامه یک اثر بی بدیل و یک اثریست که در دنیا در کنار بزرگ‌ترین آثار ادبی دنیا در نوک قله قرار گرفته و متعلق به فرهنگ دیرینه و کهن پارسی است که در این اثر فاخر به طور یکجا شاهد رزم، بزم، شهامت، مقاومت، شهادت، ایثار، اتفاق تلخ، اتفاق شیرین، و هم سور است که همگی مجموعه‌ای از فرهنگ گره خورده با ادبیات فاخر ماست.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه تاکید داشت: بر همین اساس و با توجه به اهمیت شاهنامه و خوانش آن اقدامی در راستای ترویج و پیوند با شاهنامه انجام گرفت که در حال حاضر ۷۰۰ خانواده در کرمانشاه درگیر شاهنامه خوانی هستند و بی شک کسی که در این مسیر گام میزارد علایق و سلایق فاخری در تمامی ابعاد حتی در در نوع پوشش و و موسیقی خواهد داشت.

درخشی در ادامه از برگزاری جشنواره بین المللی شاهنامه خوانی و نقالی و به میزبانی کرمانشاه خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف احیا ادبیات فارسی و ادبیات سرزمینی کرمانشاه در ۲ بخش شاهنامه‌خوانی فارسی و شاهنامه‌خوانی کُردی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۳٠ اثر داخلی و ۱۸ اثر خارجی از کشورهای تاجیکستان، عراق، آلمان، سوئد، استرالیا و دانمارک به این جشنواره ارسال شده که در مجموعاً با داوری‌های انجام شده که ۳۰ اثر داخلی و ۸ اثر خارجی به بخش مسابقه راه یافتند.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه باتاکید بر اینکه برگزاری بخش حضوری در مهر ماه برگزار می‌شود، اذعان داشت: نخستین جشنواره بین المللی شاهنامه خوانی در پنجم و ششم مهرماه در تالار انتظار کرمانشاه برگزار خواهد شد و در نهایت به ۱۰ اثر برگزیده تندیس طلایی جشنواره داده می‌شود.

درخشی اضافه کرد: با توجه به اینکه ۱۲ کشور عضو «اکو» مردم فارسی زبان هستند ظرفیت مناسب برای توسعه شاهنامه در سطح بین‌المللی فراهم است بنابراین علاوه بر شرکت کنندگان این جشنواره شاهد پذیرایی مهمانان اداری، مهمانان خارجی همچون سفرای تاجیکستان و مالزی و مهمانان ادبی و فرهیختگان خواهیم بود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.