زنجیره تازه ناکارآمدی در مدیریت زندانیان در انگلیس

صدا و سیما پنج شنبه 29 شهریور 1403 - 19:27

زنجیره تازه ناکارآمدی در مدیریت زندانیان در انگلیس

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری صداوسیما، دولت انگلیس حدود دو هفته پیش به منظور باز کردن جا در زندان‌های این کشور برای حدود هزار و پانصد نفری که در تظاهرات ماه گذشته این کشور دستگیر شدند حدود هزار و هفتصد نقر از زندانیان را پیش از پایان دوره محکومیت شان آزاد کرد.
برخی از مجرمانی که آزاد شدند به علت خطر‌هایی که ممکن است داشته باشند، آزادی شان مشروط به داشتن ردیاب الکترونیکی بود، اما اکنون فاش شده است بدون پابند و خارج از نظارت‌های لازم آزاد شدند.
رسانه‌های انگلیسی می‌گویند شرط آزادی برخی از زندانیان این بود که به دستگاه‌های ردیاب الکترونیکی مجهز شونداما شماری از آنان بدون رد یاب آزاد شدند که از آن به عنوان "فاجعه‌ای در انتظار وقوع" توصیف کردند.
مقامات زندان کمبود رد یاب الکترونیکی را علت بروز این ناهماهنگی اعلام کردند و افزودند در این باره مسئولان مربوط قرار است نشست فوری برگزار کنند.
آزادی زندانیانی که آزادیشان مشروط به همراه داشتن رد یاب یا پا بند الکترونیکی بود با انتقاد‌های شدید در جامعه انگلیس مواجه شده است و از آن به عنوان به خطر انداختن امنیت عمومی یاد شده است و قربانیان این زندانیان بیش از دیگران نسبت به این نقص ابراز نگرانی کرده اند. آنان می‌گویند همه قربانیان از تاریخ آزادی زودهنگام مجرم آگاه نبودند.
پابند یا ردیاب الکترونیکی برای زندانیانی که باید محل حضورشان مشخص و یا محدوده فیزیکی یا زمانی برای ترددشان در نظر گرفته شده اهمیت ویژه‌ای دارد.
پابند یا رد یاب الکترونیکی این امکان را برای پلیس فراهم می‌کند تا حرکات مجرمان آزاد شده را زیر نظر بگیرد و بر رعایت دقیق مقررات منع رفت و آمد یا پیروی از سایر محدودیت‌هایی که برای زندانیان وضع می‌شود اطمینان حاصل کند.
زندانیان آزاد شده بدون ردیاب می‌توانند رها از نظارت و بدون محدودیت تردد کنند که خطر تکرار جرم و خطر برای عموم را افزایش می‌دهد.
رد یاب یا پابند الکترونیکی این پلیس و مقامات قضایی اجازه می‌دهد تا حرکات یک مجرم را خارج از زندان زیر نظر بگیرند تا آنها را از ارتکاب مجدد منصرف کنند.
یکی از سخنگویان وزارت دادگستری انگلیس می‌گوید رد یاب الکترونیکی بخش مهمی ازراهبرد ما برای ایمن نگه داشتن قربانیان و جلوگیری از ارتکاب مجدد جرم است و در حال حاضر شمار مجرمانی که با دستگاه‌های رد یاب آزادند به نصاب جدیدی رسیده است.
مارتین جونز، از بازرسان عضو گروه آزادی مشروط زندانیان نیز می‌گوید یک سوم از کسانی که اوایل هفته گذشته آزاد شدند، انتظار می‌رود دوباره مرتکب جرم شوند.
کونر برنز کارشناس مسائل اجتماعی در انگلیس در نشست بررسی این تصمیم در برنامه نیوزنایت شبکه بی بی سی در این باره می‌گوید: ازدهه ۱۹۹۰ تا کنون شمار زندانیان ما دو برابر شده است.
او می‌افزاید: کشورما یکی از بالاترین شمار زندانیان را به نسبت جمعیت داراست و به ازای هر صد هزار نفر ۲۳۸ زندانی در کشور داریم که دو برابر کشور ایتالیا و اسپانیا و سه برابر کشور آلمان است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.