تب دیده‌شدن معلم‌بلاگرها!

الف پنج شنبه 29 شهریور 1403 - 19:47
صدا، دوربین، حرکت! با اشاره او شروع کار کلید می‌خورد. ابزار کارش سناریوهای مخاطب‌پسند و بازیگران بی‌مزد و منتی است که شیطنت‌های کودکانه و گاه اشتباهات طنزآمیزشان سوژه تمسخر اهالی فضای مجازی می‌شود. خروجی کار هم در نهایت توسط فردی منتشر می‌شود که سکاندار عنوان معلمی است.

جام جم نوشت: معلم بلاگری؛ پدیده‌ای که مدت زیادی است در پلتفرمی همچون اینستاگرام شاهد حضور پررنگ معلمانی هستیم که در برخی موارد به نقض حقوق دانش‌آموزان و پایین آمدن کیفیت آموزش در مدارس منجر می‌شوند.البته این اولین‌بار نیست که در این فضا ویدئوهای مختلفی از معلم‌بلاگرها می‌بینیم؛ از معلم قائمشهری و همخوانی دانش‌آموزان گرفته تاآن دانش‌آموز اصفهانی که در فیلم منتشرشده‌اش توسط آقای ناظم بازخواست می‌شود، همگی نمونه‌هایی است که لزوم رسیدگی و وضع قوانین نسبت به این موضوع خاص را دوچندان می‌کند.

البته سه ماه پیش بود که موسی‌الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد که تعیین تکلیف معلم‌بلاگرها روی میز شورای عالی آموزش‌وپرورش قرار دارد و قانون ماده واحده این موضوع پس از بررسی و اصلاح، تصویب و ابلاغ می‌شود. قانونی که پیش از این نیز در قوانین بالادستی هم ذکر شده بود. اما به‌نظر می‌رسد وجود و اجرای آن به‌شکلی مستقل به بسیاری از مخاطرات این پدیده پایان می‌دهد.

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش هم روز گذشته گفت: «کسی حق ندارد از دانش‌آموزان استفاده ابزاری کند و آنها را در معرض استرس و تنش روانی قرار دهد.» البته بارها و پیش از این هم هشدارهایی توسط این وزارتخانه مبنی بر ممنوعیت فعالیت این بلاگرها و نقض حقوق دانش‌آموزان عنوان شده بود و مجدد با شروع مدارس، پرونده آن باز شد.

با این حال فرهادی می‌گوید که این دسته از معلم‌بلاگرها اغلب ازمدارس غیردولتی هستندکه با آنها هم برخورد داشته‌ایم ومانع فعالیت آنها شده‌ایم. اگرچه در کنار تهدیدهای این موضوع،نمی‌توان ازمضرات برخی ازاین معلمان درفضای مجازی هم غافل شداما این پدیده در بسیاری از کشورهای همسایه کشور خودمان همچون ترکیه، دارای چهارچوب وضوابط مشخصی بوده و وزارت آموزش‌وپرورش این کشور پیش‌نویس قانونی را برای آن تهیه کرده است.

باوجود این سرهنگ رامین پاشایی،معاون اجتماعی پلیس فتافراجاهم پیشتر درخصوص پدیده معلم‌بلاگری گفته بود: «اصل انتشار چنین فیلم‌هایی از نظر قانونی مشکلی ندارد، اما اگر در انتشار این فیلم‌ها حقوق کودکان و حریم خصوصی دانش‌آموزان رعایت نشود، خانواده دانش‌آموزان می‌توانند از آن معلم شکایت و موضوع را از طرف پلیس فتا پیگیری کنند.» اما حالا سؤال اینجاست که آیا آموزش‌وپرورش آسیب‌های حاصل از این مسأله را به‌درستی شناخته است یا نه؟
 
معلم‌بلاگری؛ یک مسأله رهاشده!

در روزهایی که استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی برای آموزش عمومی کودکان فراگیر شده و فیلم‌های بسیاری از معلمان، دانش‌آموزان و کلاس درس در فضای مجازی منتشر می‌شود، وضع قوانین برای فعالیت معلم‌بلاگرها یک ضرورت محسوب می‌شود.

البته زهرا علی‌اکبری، کارشناس آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با جام‌جم و با بیان این‌که آموزش‌وپرورش این موضوع را به‌عنوان یک آسیب می‌شناسد و براین باور است که مسئولان این وزارتخانه پیگیر بی‌اخلاقی‌های فضای مجازی هستند، می‌گوید: «در ایران معلم‌بلاگری در حال رسیدن به یک قهقراست. دوران کرونا و آموزش مجازی و این‌که بسیاری از معلمان شیوه‌های آموزشی خود را در این فضا مطرح می‌کردند، اقدام مفیدی بود اما با حضوری شدن مجدد کلاس‌های درس، این موضوع گویی به یک رهاشدگی تبدیل شد.» البته از نظر وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان متولی اصلی آموزش‌های عمومی در کشور، حریم خصوصی نه فقط در مدرسه و کلاس درس، بلکه در تمام ابعاد زندگی شهروندان باید مورد توجه قرار گیرد.
 
شکایت معلم از دانش‌آموز!

باوجوداین‌که‌خانواده‌هامی‌توانند درخصوص‌موضوع معلم‌بلاگری به‌سامانه شکایات آموزش‌وپرورش به‌نشانی‌ shekayat.medu.ir درخواست خود را ثبت کنند اما زهرا علی‌اکبری موضوع حائزاهمیتی را به ما عنوان می‌کند و می‌گوید: «ما عکس این موضوع را هم داشته‌ایم؛ دانش‌آموزانی که فیلم وصوت‌هایی ازمعلمان گرفته وآن را منتشرمی‌کردند، که این امربه شکایت معلمان از دانش‌آموزان منجر شدهاست.»

البته این کارشناس معتقد بوده که مشکل عدم آموزش حقوق شهروندی ازمقاطع ابتدایی به دانش‌آموزان است.به‌هرحال اگر قرار است پدیده معلم‌بلاگری همچنان درایران باقی بماند، باید بخشنامه و چهارچوب فعالیت بلاگری در کلاس‌های درس و مدرسه تهیه و تدوین شود و این امر نیازمند ورود جدی شورای عالی و وزارت آموزش‌وپرورش است.

معلم‌بلاگرها؛ آسیب به محیط آموزشی

تصویربرداری از دانش‌آموزانی که هنوز به بلوغ فکری نرسیده‌اند، تجاوز به حریم خصوصی آنها در محیط مدرسه است؛ محیطی که اتفاقا باید برای رشد، آموزش‌وپرورش کودکان امن باشد اما مدتی است که به‌واسطه حضور برخی از معلمان، امنیت بودنش زیر سؤال رفته است.

هر چند تعداد خیلی کمی از معلمان، به این عرصه وارد شده‌اند اما همین تعداد انگشت‌شمار نیز می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری به پیکره‌ جامعه معلمان وارد کنند؛ موضوعی که نگرانی آن تا مجلس هم کشیده شده چرا که محمدرضا احمدی‌سنگر، عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اتفاقات چند سال اخیر توسط معلم‌بلاگرها می‌گوید: «برخی تصاویری که منتشر می‌شود به محیط آموزش و افراد مرتبط با آن آسیب وارد می‌کند. باید سازوکاری در این حوزه صورت گیرد و هر محتوای آموزشی در فضای مجازی وارد نشود.»

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.