به صدا درآمدن زنگ هشدارهای جدید امنیتی در جهان با انفجار پیجرها

خبرگزاری ایسنا پنج شنبه 29 شهریور 1403 - 20:00
با تداوم انفجارها در لبنان، نگرانی‌ها اکنون بر وسائلی است که در دست مردم عادی غیرنظامی قرار دارد. این حملات در سطح جهانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و درخواست‌های جدیدی را برای تضمین زنجیره تامین ایجاد خواهند کرد، چرا که وابستگی به قطعات خارجی، قدرت نظامی را تضعیف می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با افزایش تلفات ناشی از انفجار وسایل ارتباطی دستکاری‌شده با مواد منفجره از سوی رژیم صهیونیستی در لبنان و نگرانی از زنجیره تامین تجهیزات و قطعات، این انفجارها، هشدارهای امنیتی جدیدی را به صدا درآورد.

به گزارش وبگاه «آکسیوس»، بمب‌های دست‌ساز ساخته‌شده از پیجرها و واکی‌تاکی‌ها (بیسیم‌ها) و گزارش‌های منفجر شدن سیستم‌های انرژی خورشیدی، خبر از یک جبهه احتمالا نامحدود در جنگ آینده می‌دهند، جایی که نمی‌توان به وسایل روزمره عادی هم اعتماد کرد. جنگ زنجیره تامین در بلندمدت ادامه خواهد داشت چرا که اهداف آن ساده و در دسترس هستند. منفجر کردن کارخانه‌ها و حمله به خطوط عرضه چیز جدیدی نیست، چیزی که در اینجا بی‌سابقه است، دسترسی پنهان و اجرا به سبک جاسوسی است.

بر اساس گزارش‌ها، شرکت «گلد آپولو» تایوانی می‌گوید که شرکت «بی‌ای‌سی» مستقر در بوداپست مجارستان، هزاران دستگاه پیجری را که در روز سه‌شنبه در یک حمله هماهنگ جان دست‌کم ۱۲ تن از جمله دو کودک را گرفته و حدود ۲۸۰۰ تن را زخمی کردند، تهیه کرده بود. حملات بیشتری در روز چهارشنبه گزارش شد، زمانی که دستگاه‌های واکی‌تاکی ژاپنی (بیسیم) و تجهیزات خورشیدی در چندین بخش از لبنان منفجر شدند. به گفته وزارت بهداشت لبنان، موج دوم حملات دست‌کم ۲۰ کشته و بیش از ۴۵۰ زخمی بر جای گذاشته است.

فیلم‌های تازه از لبنان در حال پخش شدن است و نگاهی دقیق‌تر به حملات ارائه می‌کند. روز چهارشنبه در یکی از کلیپ‌ها، دستگاهی در بازاری منفجر شد و فردی را ناتوان کرد و عابران را به وحشت انداخت. به گفته حزب‌الله لبنان، دهها تن طی ۲ روز کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش آکسیوس، این یک حقیقت نظامی است که «اگر نتوانید صحبت کنید، نمی‌توانید برنده شوید» و از این رو حزب‌الله برای فرار از چنین سازش مرگباری از ابزارهای با فناوری پایین استفاده می‌کرد. با این حال به نظر می‌رسد تل‌آویو به زنجیره تامین خارجی آن نفوذ کرده باشد.

به طور جداگانه، خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که سامانه‌های انرژی خورشیدی در چندین منطقه بیروت منفجر شده است.

کارشناسانی که آکسیوس با آنها مشورت کرده، گفتند که حملات پیجری احتمالا ترکیبی از خرابکاری فیزیکی و بهره‌برداری سایبری است. یک کارشناس گفت که مقایسه با «استاکس‌نت»، اولین هک شناخته‌شده عمومی برای ایجاد آسیب در دنیای واقعی، سودی ندارد. پنهان کردن مواد منفجره در قطعات الکترونیک یک چیز است، وادار کردن آنها به منفجر شدن از دور و هماهنگ، یک مساله دیگر.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.