پرونده سریال‌های توقیفی، دلخوری‌های یک مدیر سینمایی و خبرهایی از عمره

خبرگزاری ایسنا پنج شنبه 29 شهریور 1403 - 20:53
دلخوری‌ها و دفاعیه محمد خزاعی از ۳ سال مدیریت سینما، این مسجد را به حال خودش رها نکنید!، نخستین کتابخانه‌ بدون کتاب ایران!، خبرهایی از عمره، بازگشت تدریجی برندها به تلویزیون، درآمد پایین نوازندگان ارکستر در ایران، تعطیلی خزانه جواهرات ملی، ماجرای فقدان تابلوهای موزه امام علی (ع) و ... از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری ایسنا بودند.

به گزارش ایسنا، مراسم نکوداشت داریوش مهرجویی و کیومرث پوراحمد با تاکید بر «مبهم‌بودن پرونده مرگ دردناک این دو فیلمساز» برگزار شد.

دلخوری‌ها و دفاعیه محمد خزاعی از ۳ سال مدیریت سینما

رییس سازمان سینمایی با دفاع از عملکرد سه ساله خود و با اشاره به اینکه در این دوران دیکتاتوری رسانه را تجربه کرده است، گفت: معمولا دولت‌های انقلابی و اصول‌گرا شجاع‌تر هستند. اعتقاد و باوری دارند که براساس همان تا پایان کار پیش می‌روند. همین الان باورم این است که تا وقتی من پای کار باشم، اجازه نمی‌دهم فیلم بی‌حجابی روی پرده سینما برود مگر اینکه قوانین کشور عوض شود که در آن صورت من دیگر رییس سازمان سینمایی نیستم.

تلفیق شبیه‌خوانی ایران با تراژدی یونان باستان

ندا شاهرخی که به تازگی با همراهی نسیم ادبی، اجرای نمایش «شبیه شبیه آنتیگون» را به پایان رسانده است، از تجربه اجرای این نمایش گفت و ابراز امیدواری کرد که این اثر نمایشی بعد از تهران در دیگر شهرها نیز روی صحنه برود.

همایون اسعدیان: ارتباط حسی را در سینما گم کرده‌ایم

همایون اسعدیان گفت: در بسیاری از فیلم‌های‌مان ارتباط عاطفی‌مان با مخاطب قطع شده است. چه زمانی که می‌خواهیم درام ایجاد کنیم و چه زمانی که می‌خواهیم مخاطب را بخندانیم و چه حتی زمانی که می‌خواهیم به نام فیلم جنگی، موقعیت اکشن ایجاد کنیم، نمی‌توانیم. این ارتباط حسی را در سینما گم کرده‌ایم.

وضعیت تئاترهایمان مانند زمین فوتبال مایه شرمساری است

آروند دشت آرای همزمان با آخرین اجراهای نمایش «ریش آبی» با ابراز تاسف از کم‌کاری بخش دولتی در ایجاد زیرساخت‌های هنری و ورزشی گفت: به دلیل این کم‌کاری‌ها، مردم سریال ترکی می‌بینند و شرمنده‌اند که کشورشان ورزشگاه فوتبال استانداری ندارد.

این مسجد را به حال خودش رها نکنید!

مسجد جامع انصار المهدی (عج) محله جنت‌آباد شمالی یکی از مساجد دارای کاربری ورزشی، فرهنگی و اقتصادی است که متاسفانه با وجود همت بالا اهالی این محله برای ساخت این مسجد، مدت‌هاست که بخش‌های فرهنگی و ورزشی آن نیمه‌کاره باقی مانده و با وجود داشتن رَقَبات و درآمدهای فراوان کسی نسبت به اوضاع این مسجد پاسخگو نیست.

نخستین کتابخانه‌ بدون کتاب ایران!

کتابخانه‌های بدون کتاب نسل جدیدی از کتابخانه‌ها هستند که در آن از کتاب کاغذی خبری نیست و به جای کتاب کاغذی به کاربران تجهیزات و امکانات دسترسی به منابع الکترونیکی داده می‌شود. کتابخانه آینده، نخستین کتاب بدون کتاب ایران است که در گوشه‌ای «پارک دانشجو» کار خود را آغاز کرده است.

فقط روزی در تقویم!

باز به روز «شعر و ادب فارسی» در تقویم رسیدیم، اما «انگار نه انگار...» که چنین روزی برای توجه به شاعران و شعر وجود دارد.

خبرهایی از عمره

درحالی که حدود ۶ میلیون نفر در نوبت اعزام عمره هستند، معاون سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به توان و ظرفیت هواپیمایی که از طرف عربستان مجوز گرفته است و همچنین شرایط هتل‌های مدینه، امسال حدود ۱۷۰ هزار نفر به عمره اعزام می‌شوند.

در نهایت اعزام عمره با انجام نخستین پرواز از مبدا تهران به مقصد مدینه روز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه آغاز شد. اعزام زائران ایرانی به عمره در دو مرحله انجام می‌شود که در پاییز برای سفر ۹۰ هزار نفر برنامه‌ریزی شده است.

مقررات بار عمره اعلام شد

کدام سریال‌های نمایش خانگی طعم توقیف را چشیدند؟

«غربت» نهمین سریال توقیفی تاریخ نمایش خانگی، قرار است با انجام پاره‌ای اصلاحات به‌زودی به چرخه انتشار بازگردد. ایسنا به انگیزه این اتفاق مروری داشته است بر مجموعه‌هایی که در سال‌های اخیر درگیر پروسه توقیف شده‌اند.

بِرندها به تدریج به تلویزیون برمی‌گردند

معاون سیما درباره‌ اینکه چرا عملا در خروجی آنتن خبری از بازگشت بِرندها و هنرمندان مطرح نیست؟ توضیح داد: خلق اثر هنری نیازمند مذاکره است و بازگشت بِرندها به تدریج اتفاق می‌افتد و طبیعی است که این پروسه زمان می‌برد.

توضیحات پیمان جبلی درباره بازگشت بِرندها به تلویزیون

خلق فرهنگ عامه ماه‌های قمری و آیین‌هایی که قابلیت انتشار ندارند!

منظور از فرهنگ عامه؛ فرهنگی است که مربوط به گروه اجتماعی خاصی نیست و در زندگی همه افراد و در تعاملات روزمره آنها با یکدیگر جاری است. این بخش از فرهنگ که از طریق شفاهی،‌ مشاهده و تجربه منتقل می‌شود،‌ با عنوان فولکلور شناخته شده و به صورت جشن‌ها و آیین‌های ملی نمود داشته، اما پس از ورود اسلام به ایران این آیین‌ها با رنگ و بوی اسلامی، به شکل دیگری جلوه‌گر شدند و این روزها بخش مهمی از فرهنگ ما را تشکیل می‌دهند.

کاراکترهای ایرانی از پسِ «باب اسفنجی» و «فروزن» بر می‌آیند؟

این روزها نمایشگاه «ایران نوشت» باهدف ارائه نوشت‌افزاری با اِلِمان‌های ایرانی در مصلی امام خمینی(ره) دایر است. نمایشگاهی که در آن خبری از نوشت‌افزار با تصویر شخصیت‌های انیمیشن‌های خارجی نیست و کاراکترهای خلق شده در انیمیشن‌های ایرانی و یا تصاویری از شهدا و مفاخر بر محصولات ارائه شده نقش بسته‌اند. اما این نگاهِ فرهنگی تا چه اندازه در سطح بازار موفق بوده است و آیا توانسته جلوی تقاضای بچه‌ها برای نوشت افزار با طرح «باب اسفنجی»، «فروزِن» و ... را بگیرد و آنها را به سمت کاراکترهای ایرانی بفرستد؟

«پیروز و پریزاد»؛ یک اجرای ایرانی و عامه‌پسند

«پیروز و پریزاد» که مدتی می‌شود میهمان تالار وحدت است، نمایشی توامان با موسیقی است که تلاش کرده است با نگاهی به گوشه کنار فرهنگ و هنر موسیقی ایرانی، فضایی جذاب و قابل توجه را برای مخاطبان رقم بزند.

هر سال با شرمساری داوران را به جشنواره جوان دعوت می‌کنیم!

حمیدرضا اردلان در نشست خبری جشنواره موسیقی جوان گفت: ما هر سال با شرمساری داوران را به جشنواره موسیقی جوان دعوت می‌کنیم؛ چراکه دستمزد خاصی به آنها نمی‌دهیم. از طرفی بودجه آنقدری نیست که بتوانیم جایزه‌ای به شرکت‌کنندگان بدهیم که گرهی از کار آنها باز کند.»

نوازندگان ارکستر در ایران کمترین درآمد را دارند!

رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران بر اهمیت حمایت مالی از این ارکستر تاکید کرد و اظهار کرد که نوازندگان ارکستر در ایران نسبت به سایر اقشار موسیقی کمترین درآمد را دارند.

گنج‌یاب‌ها کتیبه خط میخی در شمال غرب ایران را تخریب کردند

جویندگان گنج به جان گورستان عصر آهن و کتیبه خط میخی اورارتوها در آذربایجان شرقی افتاده‌اند. گورستان، سوراخ سوراخ و زیر و رو شده و سنگ‌های ایستاده روی قبرها از دست‌درازی قاچاقچیان در امان نمانده و کتیبه خط میخی هم تقریبا تخریب شده است. باستان‌شناسان وضعیت محوطه باستانی «نشتبان» را «بحرانی» توصیف کرده‌اند.

خزانه جواهرات ملی تعطیل می‌شود

خزانه جواهرات ملی پس از گذشت حدود سه ماه از بازگشایی، بار دیگر تعطیل می‌شود.

ماجرای فقدان تابلوهای موزه امام علی (ع) چه بود؟

طرح ادعاهایی مبنی بر انتقال تعدادی از تابلوهای موزه امام علی (ع) به مکانی نامعلوم و هشدار به شهرداری در این خصوص، حالا با توضیحات نماینده هیات مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری در این موضوع خاص، همراه شده است.

پیشنهادهایی برای خواندن:

درباره یک محافظ خاص

امام عصر(عج) را با زبان نسل جدید معرفی کنیم‌

واکاوی اشتباهی رایج در میان مسافران

مادرانی که در قاب سینما ماندگار شدند

آنچه در عملیات شهید مدنی گذشت

کشف دستبندهای نقره در کوه

کیخسرو پورناظری: هرگز از من و فرزندانم کار نازل نشنیده‌اید

قراردادی که برای صدام گران تمام شد

تنبیه مجری شبکه افق ناشی‌ از فقدان دیپلماسی رسانه‌ای است

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.