مردی که بدون جنجال می میرد!

الف جمعه 30 شهریور 1403 - 00:49

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد اصلی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 این کشور، سال هاست که با جنجال سازی و حاشیه های تبلیغاتی، به حیات سیاسی خود ادامه داده است. این عنصر به قدری در حیات سیاسی وی برجسته بوده که بسیاری از صاحب نظران عرصه روابط بین الملل و علوم سیاسی بر این باورند که اگر این مولفه را از ترامپ بگیریم، وی به یکباره دچار خلا بزرگی خواهد شد و حیات سیاسی اش به پایان می رسد. 

البته جنجال سازیهای ترامپ را بایستی تا حد زیادی جلوه ای از رویکردهای غالبِ پوپولیستی و عوام فریبانه او نیز در نظر بگیریم. در این راستا، ترامپ به هر نحو ممکن سعی در جلب توجه افکار عمومی آمریکا و پیشبرد دستورکارهای مطلوب خود در حوزه های گوناگون دارد. موضوعی که با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری انتخابات آتی این کشور، ابعاد جدی تری را نیز به خود می گیرد. 

در این راستا، به تازگی شاهد خلق یک دروغ بزرگ و معنادار دیگر از سوی ترامپ در آمریکا بوده ایم. ماجرا از این قرار است که ترامپ به شایعات دروغین مطرح شده در مورد اینکه مهاجران اهل هائیتیِ ساکن در ایالت اوهایو آمریکا اقدام به سرقت گربه های خانگی و خوردن آن ها کرده اند دامن زده و برخی دروغ های دیگر را نیز به این شایعه عجیب اضافه کرده و موجب خلق یک وضعیت بحرانی در شهر اسپرینگفیلد این ایالت شده است. دروغ های ترامپ در حالی مطرح شده اند که فرماندار جمهوریخواهِ اوهایو به صراحت تاکید کرده که آنچه در مورد مهاجران قانونی اهل هائیتی در ایالت مذکور گفته شده، دروغ بوده و واقعی نیست.

با این همه، ترامپ همچنان بر دروغ های خود در این رابطه تاکید می کند و سبب شده که سیلی از تهدیدات امنیتی از سوی گروه های افراط گرای حامی ترامپ در شهر اسپرینگفیلد و علیه مهاجران اهل هائیتی مطرح شود. اوضاع به قدری در این شهر وخیم شده که مقام های مسوول عملا آن را به حالت تعطیلی درآورده اند.

این مساله بار دیگر زوال موقعیت هژمونیک آمریکا را پیش چشم جهانیان قرار داده است. آمریکا که سال ها ادعاهای دور و درازی را در مورد حکمرانی خوب و مدرن و انسانی‌اش برای جهانیان مطرح می کرد و سعی داشته تا خود را به مثابه مدینه فاضله و آرمانی به افکار عمومی دنیا معرفی کند، اکنون به چنان نقطه ای از درماندگی رسیده که فردی نظیر ترامپ به عنوان یکی از شانس های مهم و اصلی ریاست جمهوری این کشور، با موضع گیری های دروغین خود امنیت داخلی آن را به هم می ریزد و سبب می شود تا جان شهروندان این کشور به خطر بیفتد. 

عملکرد ترامپ در رویداد مذکور نشان می دهد که تا چه اندازه آمریکا برای وی از اولویت ثانویه در قیاس با منافع خودش برخوردار است. به بیان ساده تر، ترامپ عملا نشان می دهد که حاضر است آمریکا را قربانی منافع سیاسی و انتخاباتی خود کند و در این رابطه هیچ اهمیتی نمی دهد که امنیتِ شهروندان آمریکایی به خطر بیفتد. او با حمله به مهاجران قانونی اهل هائیتی در ایالت اوهایو سعی داشته اینگونه وانمود کند که سیاست مهاجرتی دموکرات ها ضعیف است و وی قصد خاتمه دادن به این وضعیت را دارد. اساسا به دلیل همین رویکردهای ترامپ بوده که بسیاری از منتقدان تاکید دارند وی خیلی راحت می تواند آمریکا را به سمت یک جنگ داخلیِ خونین و بی‌سابقه سوق دهد.  

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.