ایران بالاترین قدرت نظامی و دفاعی منطقه را دارد

الف جمعه 30 شهریور 1403 - 10:50
فرمانده سپاه الغدیر استان یزد با اشاره به اینکه ایران از قدرت پاسخگویی به قدرت ضربه اول رسیده گفت: ایران بالاترین قدرت نظامی و دفاعی منطقه را دارد.

به گزارش تسنیم، دفاع مقدس یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای تاریخ معاصر ایران است که نه تنها در آن، مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر تجاوز دشمنان به نمایش گذاشته شد، بلکه این دوران به منبعی بی‌پایان از درس‌ها و آموزه‌ها برای نسل‌های آینده تبدیل شد.

این جنگ تحمیلی، نقطه عطفی در تثبیت هویت ملی و انقلابی ایرانیان بود و نقشی اساسی در ایجاد تفکر مقاومت و ایثار در میان مردم و نیروهای مسلح ایفا کرد.

دوران دفاع مقدس نه فقط برای حفظ مرزهای کشور بلکه برای دفاع از عزت و کرامت ملت ایران بوده و تا امروز الهام‌بخش بسیاری از اقدامات و برنامه‌ها در سرتاسر کشور است.

هشت سال جنگ تحمیلی، تنها یک نبرد نظامی نبود؛ بلکه میدان مبارزه‌ای گسترده از نبرد حق و باطل در سطح جهانی بود که مردم ایران با ایستادگی در برابر قدرت‌های استکباری جهان، توانستند به الگویی بی‌نظیر از مقاومت دست یابند.

این دوران، نماد وحدت و همبستگی ملی در برابر دشمنان خارجی و تثبیت‌کننده اعتماد به توانمندی‌های درونی کشور بود.

امروز، برنامه‌های مختلفی برای بزرگداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و بازتاب نقش تاریخی این دوران در اقشار مختلف جامعه در حال برگزاری است.

این برنامه‌ها فرصتی است تا نسل‌های جوان که خود تجربه‌ای از جنگ ندارند، با ارزش‌ها و مفاهیم دفاع مقدس آشنا شوند؛ به همین منظور، گفت‌وگویی با سردار حسین زارع کمالی، فرمانده سپاه الغدیر استان یزد انجام دادیم و وی در این مصاحبه به اهمیت دفاع مقدس و دستاوردهای آن برای نظام جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

دفاع مقدس به عنوان یک منابع الهام بخش مهم از تاریخ و هویت کشور معرفی می‌شود؛ به نظر شما چرا این دوران برای نسل‌های آینده الهام‌بخش است؟

بله قطعا همینطور است؛ هشت سال دفاع مقدس بخش بریده‌ای از این نظام و تاریخ نیست بلکه منبعی الهام بخش برای نسل‌های آینده و بخشی عزت‌مند و هویت بخش برای نظام و انقلاب و تاریخ این سرزمین است.

دفاع مقدس دارای درس‌های فراوانی برای سالیان سال و آیندگان این نظام و انقلاب و همه آزادگان جهان است و مهمترین درسی که می‌توانیم از هشت سال دفاع مقدس بگیریم، درس ایستادگی و مقاومت شیرزنان و رادمردان این سرزمین است.

در دفاع مقدس مردم چگونه توانستند در برابر تجاوز دشمنان ایستادگی کنند؟

مردمان این سرزمین همیشه ثابت کرده‌اند که در برابر مزدوران ایستاده‌اند و جان خود را تقدیم کردند ولی اجازه هیچ گونه تجاوزی ندادند و در هشت سال دفاع مقدس، اوج این ایستادگی و مقاومت را شاهد هستیم، زنان و مردان، کودکان و بزرگسالان ما همه و همه آمادگی ایستادگی در برابر دشمن را داشتند و این اتفاق رخ داد و توانستیم پس از هشت سال برابر دشمن پیروز شویم.

یکی از ویژگی‌های مهم استان یزد که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند، شهدای دانش‌آموز این استان بود، در ارتباط با نقش دانش‌آموزان و نوجوانان در هشت سال دفاع مقدس توضیح دهید.

اگر همین استان دارالعباده، حسینیه ایران و شهر قنات و قنوت و قناعت را نگاه کنیم می‌بینیم که بیش از 25 درصد از شهدا ما، شهدای دانش‌آموز هستند و این به معنای آن است که نوجوانان و جوانان ما همچون پیرانمان در مقابل استکبار می‌ایستند و خواهند ایستاد و اجازه هیچ‌گونه تجاوزی را نخواهند داد.

دفاع مقدسی که ثابت کرده ایستادگی در میدان تقابل حق و باطل همیشه جواب می‌دهد؛ ما در مقابل جهانیان با دست خالی و بدون هیچ گونه امکانات دنیایی و حمایت های جهانی ایستادیم اما با تبعیت از امامین انقلاب و توسل به ائمه اطهار(عیله‌السلام) و توکل به خداوند منان ثابت کردیم که جبهه حق همیشه بر جبهه باطل پیروز است گرچه در ظاهر باطل دارای تجهیزات و امکانات دنیایی باشد.

همانطور که اشاره کردید ایران در شروع دفاع مقدس دست خالی بود و بهره‌ای از تجهیزات نظامی نداشت اما پس از آن تجهیزات نظامی گسترده‌ای داشت، در این رابطه و چگونگی به دست آوردن آن توضیح دهید.

دفاع مقدس بر ما ثابت کرد که ما می‌توانیم به شرط آن که نگاهمان به درون، امکانات و تجهیزات و به ویژه نیروی انسانی علی الخصوص جوانانمان باشد و ما هرجایی که پس از دفاع مقدس هم با همین نگاه عمل کردیم موفق بودیم.

هشت سال دفاع مقدس شعار ما می‌توانیم را به همه دنیا ثابت کرد و به همه نشان داد که پیروزی‌ها در وحدت کلمه، اتحاد با همدیگر و البته ذیل تبعیت از فرامین امامین انقلاب امکان‌پذیر است.

ما هرجایی که گوش به فرمان امامین انقلاب بودیم امروز حرفی برای گفتن داریم و اگر در بعد نظامی ما از یک نیروی کاملا وابسته چه در بعد انسانی و چه در بعد تجهیزاتی امروز به این مقطعی رسیدیم که در مقابل استکبار جهانی به مولفه قدرت ضربه اول دست پیدا کردیم نتیجه همین تبعیت از فرمان امامین انقلاب است.

برخی افراد ایران پیش از انقلاب را ژاندارم منطقه و قدرت اول نظامی توصیح می‌کنند؛ در این رابطه هم صحبت کنید.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ما در بعد نظامی ما کاملا وابسته به غرب بودیم و اگر تجهیزاتی داشتیم اختیار استفاده و به کارگیری آن تجهیزات را نداشتیم و حتی نمی‌توانستیم نیروی انسانی داخل کشورمان را هم خودمان انجام دهیم و مدیریت نیروی انسانی ما هم به وسیله آنها انجام می‌گرفت.

در آن دوران ما با چنین نیروی نظامی با پشتیبانی مردم و تبعیت از امامین انقلاب پیروز شدیم و در هشت سال دفاع مقدس با همین مردم به قدرت ایستادگی رسیدیم و بعد از هشت سال دفاع مقدس هم با روحیه جهادی، انقلابی و تکیه بر مردم عزیزمان و نگاه به درون و عدم اعتماد به استکبار جهانی به مولفه بازدارندگی رسیدیم و پس از آنکه در دهه 80 به ضربه متقابل رسیدیم، امروز می‌توان گفت که ما به ضربه اول رسیدیم.

امروز جمهوری اسلامی به برکت خون پاک شهدا و ایستادگی و مقاومت همسران و مادران و فرزندان شهدا به جایگاهی رسیدیم که استکبار جهانی و دشمنان جرات کوچکترین تخطی و حمله به این کشور را ندارد و این را به خوبی می‌داند که اگر دست از پا خطا کند آماده مقابله و ضربه هستیم و در هر جایی از این کره خاکی ما این آمادگی را داریم که پاسخ پشیمان کننده‌ای به دشمن بدهیم.

مهمترین پیام‌های دفاع مقدس به ویژه برای جوانان و نوجوانان چه پیام‌هایی هستند؟

اینها مهمترین درس دفاع مقدس است، دفاع مقدسی که پیام‌هایی را برای ما و جوانان‌مان دارد، پیام‌هایی مثل پیام ایمان، ایثار، مجاهدت و شکست‌ناپذیری ملتی که نوجوانان و حتی کودکانش مثل جوانان و پیشکسوتانش آمادگی جانفشانی برای اسلامی دارند کما اینکه بیش از 25 درصد از شهدای استان یزد دانش‌آموز هستند و تنها نمونه‌ای از این روحیه جهادی و انقلابی به حساب می‌آید و البته راز تمام این پیروزی‌ها تبعیت از امامین انقلاب، توسل به ائمه اطهار(عیله‌السلام)، توکل به خدا در سایه هم بستگی، هم‌افزایی، اتحاد و همدلی است و امروز دشمن این مولفه از نظام را در جنگ ترکیبی و شناختی هدف قرار داده است.

این روزها در حال آماده شدن برای برنامه‌های گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و ایثارگران و آزادگانمان هستیم که در هشت سال دفاع مقدس جان خود را در طبق اخلاص گرفته و در برابر دشمن ایستادگی کردند و نگذاشتند حتی یک وجب از خاک این کشور عزیز به دست دشمن برسد.

استقامت خانواده معظم و معزز شهدا، پدران و مادران، همسران و فرزندان شهدا در طول سال‌های پس از انقلاب بزرگترین عزت‌ها و افتخارها را نصیب ملت و کشور ایران کرده است.

با توجه به درپیش بودن هفته دفاع مقدس، برنامه‌های سپاه و بسیج استان در این راستا را شرح دهید.

امسال هم همچون سال‌های قبل قرار است تمام دستگاه‌ها در راستای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ایثار و مقاومت و گرامیداشت جان‌فشانی‌های مردمان این سرزمین برنامه‌هایی را اجرا کنند.

مهمترین برنامه‌های بسیج و سپاه الغدیر استان یزد، برنامه‌هایی همچون رسم شیدایی در این منطقه است؛ رسم شیدایی در سال قبل با حضور بیش از 84 هزار نفر از مردم دارالعباده یزد برگزار شد و لطف و عنایت مردم عزیز ما را بر آن داشت که یک بار دیگر دور هم جمع شویم و با کمک عزیزان رسانه این مراسم را امسال بهتر از قبل برگزار کنیم.

مهمترین ویژگی رسم شیدایی همانند سال قبل این است که با نگاه به پتانسیل‌های داخلی استان برای نخستین بار اجرا شد و کارگردان و بازیگران آن همه از نیروهای انسانی یزد است و بیش از 420 نفر قرار است طی هفت شب اجرای برنامه کنند و انشاالله گوشه‌ای از آن ایثارگری‌ها را چه در قبل پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن و چه وظیفه‌ای که در آینده داریم را نشان دهند و انشاالله بتوانیم در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی برای زمینه‌سازی ظهور منجی عالم بشریت قدمی برداریم.

رسم شیدایی شامل چه بخش‌هایی است و آیا قرار است موضوع جدید به آن اضافه شود؟

بله امسال علاوه بر برنامه‌های قبل، چند موضوع جدید هم اضافه شده اما در مجموع مهمترین اقداماتی که در مراسم رسم شیدایی قرار است اجرا شود، بحث جریان تیرباران نیروهای انقلابی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط ساواک، جریان منافقین در بیمارستان اسلام آباد غرب، عملیات آبی خاکی قدس پنج و نقش رزمندگان عزیز تیپ همیشه پیروز الغدیر در این عملیات، وقایع ظهر عاشورا، عملیات و جانفشانی‌های رزمندگان اسلام، مدافعان حرم در برابر داعش دست ساخته استکبار جهانی برای زدن اسلام، حادثه راسک، وعده صادق و تنبیه متجاوز و رژیم اشغالگر صهیونیستی و استکبار جهانی و انشاالله جریان ظهور و تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

در کنار رسم شیدایی، همانند سال قبل نمایشگاه‌هایی را داریم که در این نمایشگاه‌ها سال گذشته نقش شهرستان‌های استان یزد در هشت سال دفاع مقدس به نمایش کشیده شد و امسال نقش استان و شهرستان‌های یزد در تحقق تمدن نوین اسلامی برای زمینه‌سازی ظهور منجی عالم بشریت است که بتوانیم این نقش را در استان به زیبایی انجام وظیفه کنیم.

همچنین خیمه گاه اباعبدالله الحسین(عیله‌السلام) و قدس شریف هم به برکت دعای خیر مردم عزیزمان و با همان روحیه جهادی و انقلابی جبهه مقاومت که برگرفته از روحیه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس شاهد ریشه کن شدن رژیم اشغالگر، جنایتکار و کودک کش صهیونیستی باشیم و مردم غزه و جهان اسلام از شر این رژیم منحوس خلاص شود.

تعداد کل برنامه‌های هفته دفاع مقدس استان یزد چقدر است؟

هفته دفاع مقدس با بیش از 103 ویژه برنامه و بالغ بر دو هزار و 500 ریز برنامه توسط اقشار مختلف بسیج و همچنین سپاه الغدیر در سطح استان اجرا می‌شود و اجرای این هفته همچون دیگر استان‌های سراسر کشور و نیروهای مسلح با رژه 31 شهریور در سطح استان آغاز خواهد شد.

در مرکز استان رژه 31 شهریور در ساعت 7 صبح این روز در بلوار دفاع مقدس و با حضور بیش از 33 گروهان رژه رونده از نیروهای بسیج، سپاه و فراجا خواهیم داشت و بالغ بر 47 گروهان زرهی هم در این رژه انجام وظیفه خواهند کرد.

بحث افتتاحیه رسم شیدایی، افتتاح نمایشگاه نقش استان در دفاع مقدس، برگزاری پوش کتاب‌خوانی، برپایی میز خدمات و خدمات مشاوره حقوقی، ویزیت رایگان تیم‌های جهادی پزشکی، افتتاح پاتوق بزرگ فرهنگی در میادین اصلی سطح استان و تداوم مرمت و بهسازی منازل مسکونی، رویداد ملی فرهنگی و هنری ستاره‌های بی‌نشان، اجرای رویداد سازش یا مقاومت برای نوجوانان دهه 90، برگزاری کارگاه هویت زن مسلمان، مسابقات قرآنی بسیج، تهیه و اهدای بسته‌های لوازم التحریر و اهدای 200 سری جهیزیه به نیابت از 200 شهید شهریور و مهر یزد از جمله مهمترین برنامه‌های این هفته در یزد است.

دورهمی دختران و ترویج هویت زن مسلمان، ایجاد پاتوق‌های ریحانه با فضاهای شاد و مطمئن برای ایده‌پردازی دختران، رزمایش اقتدار بسیج، شب شعر دفاع مقدس، اجتماع دهه نودی‌ها در حمایت از کودکان غزه، همایش فعالین فرهنگی مساجد، کمک به آزادی زندانیان غیرعمد، توزیع بسته‌های معیشتی، افتتاح نمایشگاه‌های طرح اسوه هم گوشه‌ای از زحمات عزیزانمان در بسیج و سپاه با حمایت همه دستگاه‌های اجرایی و علی‌الخصوص مردمان یزد عزیزمان است.

صحبت‌هایی مبنی بر حضور یک شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در یزد مطرح شده، در این مورد هم توضیح دهید.

بله مهمترین برنامه در هفته دفاع مقدس یزد، حضور یکی از شهدای هفته دفاغ مقدس و تشییع این شهید والامقام در این هفته با برکت است که انشاالله ریز برنامه‌های تشییع و دیگر برنامه‌ها به سمع و نظر عزیزانمان خواهد رسید؛ این شهید همچون دیگر شهدا برای استان دارالعباده برکت بزرگی است، شهیدی که از سالروز امامت حضرت امام زمان(عج) شناسایی شد و انشالله برای حسینیه ایران برکتی باشد و قطعا همین هم خواهد بود.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.