مسکو: غرب در پرونده انفجار نورداستریم همکاری نمی‌کند

خبرگزاری ایسنا جمعه 30 شهریور 1403 - 13:17
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، کشورهای غربی به درخواست روسیه برای همکاری در پرونده انفجار خطوط لوله انتقال گاز نورداستریم خودداری کرده و در تحقیقات خود هم به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، کشورهای غربی هنوز از پذیرش همکاری با روسیه در تحقیق درباره انفجار خط لوله انتقال گاز نورد استریم امتناع می‌کنند.

او با بیان اینکه تمامی درخواست‌های روسیه در این باره با مخالفت مواجه شده، گفت: «کشورهای غربی همچنان لجوجانه از همکاری با طرف روسی خودداری کرده، جامعه جهانی و شهروندان خود را فریب داده و هیچ پاسخ روشنی ارائه نمی‌کنند.»

زاخارووا گفت، روسیه قصد دارد تحقیقات درباره انفجار در این خطوط انتقال گاز را تکمیل کرده و نتایج آن را در اختیار عموم قرار دهد. وی افزود: «یکی از گام‌های بعدی در این راستا، نشست شورای امنیت در تاریخ 26 سپتامبر است که درباره تخریب خطوط لوله انتقال گاز روسیه برگزار خواهد شد.»

در سپتامبر ۲۰۲۲ سه خط لوله از چهار خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» ۱ و ۲ هدف انفجارهای خرابکارانه واقع شدند. پروژه نورد استریم با هدف انتقال گاز از روسیه به آلمان و سپس اروپا طراحی شده و انفجار در این خطوط انتقال گاز شوک ژئوپلیتیکی بزرگی را به جهان وارد کرد. هنوز عامل اصلی این اقدام خرابکارانه مشخص نشده‌اند، اما انگشت‌ها به‌سوی روسیه، اوکراین، ایالات متحده و بریتانیا نشانه رفته‌اند.

روسیه و اوکراین دست‌داشتن در این عملیات را رد کرده‌اند و تحقیقات دانمارک و سوئد نیز بدون ذکر نام افراد مظون، به حالت تعلیق درآمده است؛ اما در تحقیقات دادستانی آلمان در مورد این انفجارها، به چند شهروند اوکراینی اشاره شده و برای یکی از آن‌ها نیز حکم بازداشت صادر شده است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.