سابقه رژیم اشغالگر در استفاده از تله‌های انفجاری برای ترور

صدا و سیما جمعه 30 شهریور 1403 - 13:32

 به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون الجزیره، رژیم اشغالگر پیش از این نیز از شیوه بمب گذاری تلفن‌های همراه و دیگر تجهیزات ارتباطی و مخابراتی برای ترور افراد استفاده کرده است و جنایت تروریستی اخیر لبنان، اقدام تازه‌ای برای این رژیم نیست.

لبنان به مدت دو روز شاهد انفجار دستگاه‌های پیجر و دیگر تجهیزات بی‌سیم بود که طی آن بیش از چهار هزار قطعه از این دستگاه‌ها به طور همزمان منفجر شدند. ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند و به بیمارستان‌های لبنان انتقال یافتند. بیشتر زخمی‌ها غیرنظامی هستند.

گواهی افراد و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد بیشتر این انفجار‌ها در بازار‌ها و مراکز خرید و بیمارستان‌ها و منازل و حتی مراسم تشییع جنازه اتفاق افتاده است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت این گسترده‌ترین حمله‌ای است که علیه مقاومت صورت گرفته است.

به گفته کارشناسان امنیتی، این کار از طریق جایگزین کردن دستگاه‌های وارداتی با دستگاه‌های حاوی مواد منفجره که طبق برآورد‌ها حداکثر ۳۰ گرم بوده، صورت گرفته است. این مواد منفجره در کنار باتری دستگاه‌های پیجر نصب شده و همه آنها به دستگاهی متصل شده اند که می‌تواند مواد منفجره را از راه دور فعال کند. 

حزب الله لبنان اعلام کرد هدف اسرائیل این بوده است که ظرف دو دقیقه چهار هزار نفر را به قتل برساند. بیشتر دستگاه‌های پیجر در مراکز غیرنظامی که بیشتر آنها پر از افراد غیرنظامی بوده اند منفجر شده اند. علاوه بر چهل نفری که بر اثر این حمله کشته شده اند، حال صد‌ها تن از زخمی‌ها نیز وخیم است که از ناحیه صورت و شکم دچار آسیب دیدگی‌های جدی شده اند و برخی از آنها بینایی خود را از دست داده یا دچار قطع عضو شده اند. 

اما قانون بین المللی درباره این تله‌های انفجاری چه می‌گوید؟ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد هدف قرار دادن همزمان تعداد زیادی انسان بدون دانستن هویت یا مکان حضور آنها، به منزله نقض حقوق بشر بین المللی است، زیرا قانون بین المللی تاکید می‌کند طرف‌های درگیر باید نیرو‌های نظامی و غیرنظامی و همچنین اهداف نظامی و غیرنظامی را از یکدیگر تفکیک کنند.

 براساس اصلاحیه پروتوکل دوم توافقنامه سلاح‌های متعارف که اسرائیل نیز عضو آن است، استفاده از تله‌های انفجاری ممنوع است. در این توافقنامه آمده است تله‌های انفجاری شامل دستگاه‌ها یا مواد ساخته شده برای قتل یا زخمی کردن افراد می‌شود. فناوری انفجار‌هایی که روز‌های سه شنبه و چهارشنبه اتفاق افتاد، چیز تازه‌ای برای اسرائیل نیست بلکه سازمان موساد اسرائیل دهه هاست از تلفن یا دیگر تجهیزات ارتباطی و مخابراتی برای اجرای عملیات ترور استفاده می‌کند که شاید بارزترین آنها ترور شهید یحیی عیاش در روز پنجم ژانویه ۱۹۹۶ از طریق انفجار تلفن همراه وی هنگام گفتگو با پدرش باشد.

در تلفن وی حدود پنجاه گرم مواد منفجره کار گذاشته شده بود که برای کشتن هر انسانی که تلفن را روی گوش قرار داده است کافیست.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.