تعیین تکلیف ایران خودرو برای متقاضیان این 2 خودرو/ زمستان جذاب در انتظار بازار

اقتصادنیوز جمعه 30 شهریور 1403 - 14:04
اقتصادنیوز : ایران خودرو برنامه عرضه دو محصول باقی مانده از مجموع ۱۲ خودروی عرضه شده در جدیدترین طرح فروش خود را مشخص کرد.
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، فاو بستیون NAT و لونا GRE دو محصول برقی ایران خودرویی ها که در جدیدترین طرح فروش این خودروساز به صورت پیش فروش عرضه شده بودند، تعیین تکلیف شد تا پرونده اولین طرح فروش آبی های جاده مخصوص بعد از حذف از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، -به استثنا برنامه هایما S7- تعیین تکلیف شود. 

آن طور که ایران خودرویی ها اعلام کردند برندگان طرح پیش فروش برای دو محصول برقی این خودروساز دی ۱۴۰۳ می توانند خودروی مورد نظر خود را دریافت کنند.

ایران خودرو چندی پیش برنامه عرضه دو محصول برقی خود را به صورت فروش فوق العاده اعلام کردند. متقاضیان عادی که اسامی آنها به عنوان برندگان طرح فروش فوق العاده اعلام شده می توانند بعد از پرداخت کل قیمت خودروی مورد نظر و تکمیل پرونده، ۹۰ روز کاری با دریافت پیامک به نمایندگی های فروش این خودروساز مراجعه و نسبت به تحویل خودروی مورد نظر خود اقدام کنند.

متقاضیان عادی نیز که به صورت پیش فروش موفق شدند فاو بستیون NAT و لونا GRE را خریداری کنند در جدیدترین اطلاعیه ایران خودرو می توانند با پرداخت ۵۰ درصد قیمت نسبت به نهایی کردن خرید خود اقدام کنند.

نکته قابل توجه اینکه فاصله زمانی میان تحویل فاو بستیون NAT و لونا  GRE به صورت فروش فوق العاده و پیش فروش چندان تفاوتی نمی کند. به احتمال زیاد خودروهای برقی عرضه شده در فروش فوق العاده اواخر پاییز تحویل متقاضیان می شوند و خودروهای برقی پیش فروش هم اولین ماه زمستان برای مشتریان فاکتور خواهند شد.

بنابراین  به نظر می رسد زمستان جذابی با حضور دو محصول برقی ایران خودرو در انتظار بازار خودرو باشد. 

بررسی قیمت دو محصول برقی ایران خودو در اولین طرح فروش این خودروساز بعد از حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نشان می دهد لونا GRE با قیمتی حدود یک میلبارد و ۱۶۴ میلیون تومان و فاو بستیون NAT نیز با قیمتی حول و حوش یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار دارند.

با توجه به قیمت های اعلام شده برای دو محصول برقی، برندگان عادی طرح پیش فروش محصولات برقی می تواند با پرداخت ۵۰ درصد قیمت خودروها، یعنی برای لونا GRE  نزدیک به ۵۸۲ میلیون تومان و برای فاو بستیون NAT حدود ۵۹۸ میلیون تومان نسبت به نهایی کردن خرید خود اقدام کنند. الباقی مبلغ نیز در زمان تحویل از مشتریان دریافت می شود.

ایران خودرو در طرح فروش خود در مجموع حدود دو هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی برقی عرضه کرد. اما تعداد متقاضیان برای دریافت فاو بستیون NAT و لونا GRE حدود ۷۰ هزار نفر بود. سهم عرضه فاو بستیون NAT هزار و ۳۵۰ دستگاه و سهم عرضه لونا GRE از سوی ایران خودرویی ها ۸۵۰ دستگاه اعلام شده بود. بنابراین به ازای هر دستگاه خودروی برقی عرضه شده صفی حدود ۳۲ نفری شکل گرفته است.

البته فراموش نکنیم ۵۰ درصد از خودروهای برقی عرضه شده سهم مادران دارای دو فرزند  و بیشتر است. متقاضیان عادی ۳۰ درصد عرضه را به خود اختصاص می دهند و صاحبان خودروهای فرسوده از کیک فروش خودروهای برقی ایران خودرو در جدیدترین طرح فروش ۲۰ درصد سهم دارند.

این درصدها به زبان تیراژ به آن معناست که مادران در مجموع هزار و ۱۰۰ دستگاه را می توانند خریداری کنند، متقاضیان عادی ۶۶۰ دستگاه سهم می برند و صاحبان خودروهای فرسوده نیز ۴۴۰ دستگاه باقی مانده را می توانستند انتخاب کنند. با محدودیت تیراژ عرضه اما استقبال ۷۰ هزار نفری از خودروهای برقی با توجه به قیمت اعلام شده برای آنها جای سوال دارد.

زیر ساخت خودروهای برقی هنوز آن طور که باید و شاید فراهم نشده و متقاضیان به دستگاه های شارژ در مسیرهای بین شهری و جاده های کشور دسترسی ندارند، به نظر می رسد ثبت نام کنندگان خودروهای برقی، ماجراجویان بازار خودرو هستند که به امید ایجاد فاصله میان کارخانه و بازار برای محصولات برقی ایران خودرو در جدیدترین طرح فروش این خودروساز در صف ایستاده اند.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.