تاخیر در تخصیص هوشمند گازوئیل به ناوگان جاده‌ای

صدا و سیما جمعه 30 شهریور 1403 - 14:42

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، برخی از رانندگان خودرو‌های دیزلی می‌گویند:­ سهمیه سوخت، کفاف کار کردنشان را نمی‌دهد و مجبورند، گازوئیل را گران‌تر از نرخ دولتی، از بازار سیاه بخرند.

مسئولان وزارت نفت هم می‌گویند: بازار سیاه گازوئیل وجود دارد، چون تخصیص این سوخت ­ناعادلانه است.­ منظور وزارت نفتی‌ها، وجود بارنامه‌ها و صورت‌وضعیت‌های صوری است؛ یعنی اسناد حمل بار و مسافری که شرکت‌های حمل‌ونقل به صورت تقلبی صادر می‌کنند.

تقریبا ۱۰ سالی می‌شود که قرار است با راه‌اندازی سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان یا همان سپهتن، تخصیص سوخت به ناوگان جاده‌ای عادلانه شود. سامانه‌ای که تجهیزاتش روی همه ناوگان اتوبوسی کشور نصب شده، اما هنوز اطلاعاتش به صورت برخط به سامانه هوشمند سوخت نمی‌رسد.

در حوزه حمل بار اما، هنوز هیچ یک ازناوگان باری کشور به این سامانه مجهز نشده است. سازمان راهداری به نقل از پلیس می‌گوید: چون بخش خصوصی صلاحیت نگهداری داده‌های حساس را ندارد، ­سپهتن باید به وزارت دفاع سپرده شود، ­اما آخرین مصوبه شورای اقتصاد در این باره، می‌گوید پیمانکار باید با برگزاری مناقصه انتخاب شود.

به گفته مسئولان سازمان راهداری­ اجرای کامل این سامانه روی کل ناوگان باری، حدود ۲ سال زمان می‌برد؛ ­قانونی که آغاز اجرای آن، در انتظار جلسه شورای اقتصاد است.


بیشتر بخوانید:


گزارش از رقیه هویدا - خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صداوسیما

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.