تولید سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور

اقتصادنیوز جمعه 30 شهریور 1403 - 20:35
اقتصادنیوز: بنابر آمار سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که با کسر استخوان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن می‌رسد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آمار سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که با کسر استخوان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن می‌رسد.

منصور پوریان گفت: با جلوگیری از واردات یا کاهش میزان واردات، بازار مجدد با جهش قیمت روبرو می‌شود چراکه امکان تامین نیاز پرمصرف ها از تولید داخل وجود ندارد.

به گفته او، قیمت گوشت های تنظیم بازار در بازار مشخص است به طوریکه هر کیلو گوشت منجمد ۳۰۰ هزارتومان و گوشت گرم در محدوده ۳۷۰ تا ۳۸۰ تومان است. اما در بخش تولید داخل به دلیل گرانی دام و خرید با نرخ بالا توسط سیستم قصابی شاهد قیمت بالا در بخش خرده فروشی برای مصرف کننده هستیم که اگر بخواهیم جلوی واردات بگیریم با نوسانات بیشتری در بحث قیمت روبرو می شویم.

پوریان ادامه داد: در ایام پاییز و زمستان  که با پیک مصرف روبرو می شویم، واردات به منظور تنظیم بازار و تامین گوشت داخل باید انجام شود و در مقابل باید اجازه صادرات برای بخش دام داده شود.

 

ضرورت واردات سالانه ۲۵۰ هزارتن گوشت قرمز 

رئیس شورای تامین کنندگان دام کل نیاز کشور به واردات سالانه گوشت قرمز را ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار سالانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزارتن وارد می شود.

او با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت در کشور تولید می شود، افزود: بنابر آمار سالانه کل میزان مصرف و نیاز بازار گوشت یک میلیون تن است که تولید داخل با کسر استخوان ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن است، از این رو کمبود آن را از طریق واردات باید رفع کنیم.

پوریان ذخیره گوشت منجمد را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به ذخایر مناسب گوشت منجمد، گوشت منجمد کمتر از نرخ مصوب عرضه می شود. به طوریکه گوشت برزیل با قیمت ۲۷۰ تا ۲۷۵ هزارتومان و گوشت گرم لاشه ۲۹۰ هزارتومان و قطعه بندی برای مصرف کننده ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزارتومان است. 

 

۴۸ میلیون راس دام مولد کشتار در کشور داریم

او ادامه داد: در سنوات گذشته بدلیل نیاز گوشتی دام‌مولد کشتار می شد، اما واردات گوشت گوسفندی و گوساله سبب شد تا بخشی از دام مولد و ماده کشتار نشود که با استمرار این سیاست ها می توان تا پایان سال ترمیم خوبی در بخش دام‌مولد ایجاد کرد. اکنون جمعیت دامی‌متناسب با بازار است.

 پوریان با بیان اینکه ۶۰ تا ۶۵ درصد گوشت مربوط به گوساله است، افزود: بنابر آمار سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت مورد نیاز بازار داخل است که ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن کل تولید گوشت خالص است و مابقی از طریق واردات باید وارد شود. براین اساس با رسیدن به پیک زایش در استان های جنوب غربی در پاییز با داشتن جمعیت بخش های مولد خواهیم داشت.

به گفته او، ۴۷ تا ۴۸ میلیون راس دام‌ مولد داریم که استان های غرب و جنوب غرب تولیدکننده دام سبک هستند.

پوریان حجم ذخایر گوشت های منجمد را  ۱۷ تا ۱۸ هزار تن در بازار اعلام کرد و گفت: اتفاقاتی که در صنعت دام افتاده در کنار امر واردات بخشی از دام باید صادر شود که می‌تواند برای تولید مثمر ثمر باشد.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.