قیمت طلا رکورد زد؛ عبور از مرز تاریخی در پی 3 اتفاق مهم/ آینده اونس؛ همچنان صعودی؟

اقتصادنیوز جمعه 30 شهریور 1403 - 21:08
اقتصادنیوز: قیمت طلا با رسیدن به سطح 2626 دلار، رکورد تاریخی را ثبت کرد؛ افزایش قیمتی که ناشی از عوامل متعدد سیاسی و اقتصادی در جهان است.

به گزارش اقتصادنیوز، بازارهای مالی جهان شامگاه جمعه 30 شهریور شاهد اتفاقی تاریخی بودند و قیمت اونس طلا پس از درجا زدن طولانی مدت پشت مرزهای مقاومتی، سرانجام ساز افزایش را کوک کرد و با ثبت رکوردی بی‌سابقه، به 2626 دلار رسید؛ افزایش قیمتی که به عقیده تحلیلگران ناشی از عوامل متعددی چون «کاهش نرخ بهره در ایالات متحده توسط فدرال رزرو»، «افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی» و «تغییرات در بازارهای مالی جهانی» است.

قیمت اونس طلا روز جمعه را در سطح 2582 دلار آغاز کرد و با افزایش تدریجی، در ادامه روز از مرز مقاومتی مهم 2600 دلار عبور کرد و استارت صعود را زد. این فلز گرانبها در نیمه دوم معاملات در محدوده 2600 تا 2620 دلار نوسان داد و در نهایت عصر امروز به رکورد تاریخی 2626 دلار رسید. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، قیمت طلا با تجربه نوسان متعدد در جریان معاملات امروز، اولین بار رکورد 2618 دلار را ثبت کرد، اما به سرعت دنده عقب گرفت و به 2606 دلار کاهش یافت. در نهایت عصر جمعه ورق برگشت و اونس طلا با تغییر روند بازار و ورود جریان‌های سرمایه‌گذاری جدید، دوباره به سمت مرز 2626 دلار حرکت کرد و در نهایت در این سطح تثبیت داد.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران فنی، کاهش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا توسط فدرال رزرو، یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت طلا محسوب می‌شود. بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه با دو کاهش نرخ بهره را با ۰.۵ درصد کاهش به ۵ درصد رساند. تحلیلگران معتقدند کاهش نرخ بهره جذابیت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بدون بهره مانند طلا را افزایش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2024 نرخ بهره فدرال رزرو به 4.6 درصد کاهش پیدا کند؛ موضوع مهمی که در پی آن سرمایه‌گذاران به پناهگاهی امن مانند طلا رجوع خواهند کرد​.

تنش‌های ژئوپلیتیکی دیگر موضوع مهمی است که بر افزایش قیمت اونس طلا اثر گذاشته است. درگیری‌های نظامی روسیه و اوکرای  و همچنین تنش‌های اخیر در خاورمیانه، به عنوان محرک‌های کلیدی برای افزایش قیمت طلا شناخته می‌شوند. طلا به عنوان دارایی امن در زمان‌های ناامنی و بی‌ثباتی اقتصادی یا سیاسی همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد. جنگ غزه و حملات خرابکانه اخیر اسرائیل به لبنان یکی از عوامل تشدید کننده افزایش قیمت طلا در هفته‌های اخیر بوده است​.

کاهش ارزش دلار، سومین و آخرین عامل اثرگذار بر صعود قیمت طلا در بازار جهانی است. کاهش تدریجی قدرت دلار آمریکا نقشی اساسی در افزایش تقاضا برای طلا داشته است. توافق‌هایی که بین برخی کشورها از جمله ایران و روسیه برای استفاده از ارزهای محلی به جای دلار در معاملات بین‌المللی منعقد شده است، اعتماد به دلار را کاهش داده و به افزایش قیمت طلا کمک کرده است​.

به گزارش اقتصادنیوز، ترکیب عوامل اقتصادی و سیاسی، به همراه تغییرات در سیاست‌های مالی جهانی، عاملی شده است که سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن‌تر باشند و این امر تقاضا و در نتیجه قیمت طلا را به بالاترین سطح تاریخی خود رسانده است.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.