تامین اجتماعی دست از سر کارگران برنمیدارد | بیمه این افراد قطع شد

گسترش نیوز جمعه 30 شهریور 1403 - 22:01
سیدرضا هاشمی، رئیس انجمن کارگران ساختمانی خرمشهر و ناظر سامانه رفاهی کارگران ساختمانی استان خوزستان، از قطع بیمه تعدادی از کارگران ساختمانی خبر داد.

سیدرضا هاشمی اظهار داشت: مسئولان تأمین اجتماعی تأکید کرده‌اند که بیمه هیچ کارگری نباید قطع شود و در صورت بروز اشتباه در بازرسی، بیمه کارگر باید دوباره فعال گردد. با این حال، در خوزستان ما ۹ مورد مشخص داریم که بیمه این کارگران در حین بازرسی قطع شده و پس از شکایت، تأمین اجتماعی اعلام کرده که قطع بیمه اشتباه بوده است. اما با وجود این، پس از گذشت تقریباً سه ماه، بیمه این افراد هنوز دوباره برقرار نشده است.

هاشمی تأکید می‌کند: بعد از قطع بیمه‌ی این ۹ نفر، اعتراض کردیم و از استان دو بازرس آمد و رسیدگی کردند و این کارگران در بازرسی مشترک مورد تائید قرار گرفتند، اما همانطور که گفتم این کارگران با وجودِ مشکلاتِ بسیار همچنان بیمه‌شان وصل نشده است. 

وی بیان کرد: در مورد این کارگران از خرمشهر با سازمان تأمین اجتماعی و مدیرکل استان صحبت کردیم تا با تهران  برای برقراریِ مجددِ بیمه این کارگران مکاتبه کنند، اما بیمه کارگران باز هم وصل نشد. احتمالا منتظر سهمیه جدید هستند تا دوباره بیمه این کارگران را برقرار کنند. چرا باید بیمه را قطع کنند و بعد دوباره منتظرِ سهمیه برای برقراریِ آن باشند. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خرمشهر با اشاره به مشکلات این کارگران می‌گوید: این کارگران بعد از سال‌ها بیمه‌پردازی، در جریان یک بازرسیِ اشتباه بیمه خود را از دست داده‌اند، در حالیکه مشکلات بسیاری دارند. یکی از کارگران فرزند بیمار دارد و باید از انسولین استفاده کند؛ این کارگر به بیمه نیاز دارد و بدونِ بیمه‌ی درمانی، هر ماه باید هزینه‌ی بسیاری از جیب خود بابت درمانِ فرزندش پرداخت کند. 

بیمه-تامین-اجتماعی

تأمین اجتماعی که به راحتی بیمه کارگران را قطع می‌کند

این فعال ساختمانی ادامه می‌دهد: تأمین اجتماعی که به راحتی بیمه کارگران را قطع می‌کند، به مشکلاتِ این کارگران و دردسری که برایشان ایجاد می‌شود، توجهی نمی‌کند. ما بارها از تأمین اجتماعی خواسته‌ایم که از انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی برای بازرسی استفاده کنند تا بازرسی دقیق‌تر انجام شود. 

وی بیان کرد: زمانی که آقای میدری معاونت وزارت کار را برعهده داشتند، مطابق با قانون رفع موانع بیمه کارگران ساختمانی، سامانه رفاهی طراحی شد و در این سامانه، کارگروهی متشکل از نمایندگان کارگران ساختمانی، نماینده تأمین اجتماعی، نماینده وزات کار و نماینده سازمان فنی و حرفه‌ای تشکیل شد.

وی ادامه داد: نام این کارگروه، رسیدگی به اعتراضات بیمه کارگران ساختمانی بود و سازکارش این بود که گزارشِ بازرسان در سامانه ثبت می‌شد، اگر کارگری به این گزارش اعتراض داشت، می‌توانست اعتراضش را در سامانه ثبت کند، و در پی این ثبتِ شکایت، جلسه‌ای با حضور کارگران ساختمانی و اعضای کمیته رسیدگی به اعتراضات تشکیل و در رابطه با شکایتی کارگر تصمیم‌گیری می‌شد. اگر اعضا با بازرسیِ میدانی موافقت می‌کردند، بازرسی انجام و گزارش نهایی مشترک از سوی بازرس‌ها ارائه می‌شد. چنین سازکاری امکانِ اشتباه در موردِ قطع بیمه کارگران ساختمانی را به حداقل می‌‎رساند. امیدواریم با وزارت آقای میدری این سازکار دوباره احیا شود. 

هاشمی می‌گوید: در حال حاضر بازرسی‌های سازمان تأمین اجتماعی را قبول نداریم. ضمن اینکه هر دفعه با بخشنامه‌های سازمان، اوضاع به جای اینکه بهتر شود، بدتر می‌شود. به طور مثال در استان ما بخشنامه‌ای دادند که بازرسان هر منطقه باید از منطقه‌ای دیگر بیاید. ما به این بخشنامه اعتراض کردیم اما توجهی نکردند و حالا داریم پیامدهای چنین بخشنامه‌ای را می‌بینیم. بازرسی که از منطقه‌ای دیگر می‌آید، چون به منطقه اشراف ندارد، برای بیمه کارگران مشکلاتی ایجاد می‌شود. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خرمشهر گفت: آقای میرهاشم موسوی معتقدند عده‌ای برای زیر سوال بردنِ سازمان آن را نقد می‌کنند، در حالیکه ما به عنوان صنف کارگران ساختمانی به عملکرد این سازمان در این سه سال معترض هستیم.

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.