دومینوی شکست در بزرگترین اقتصاد اروپا با کاهش فروش خودروهای برقی

خبرگزاری ایسنا شنبه 31 شهریور 1403 - 12:27
کاهش فروش خودروهای برقی آلمان، بازار خودروی اروپا را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایسنا، آلمان که در هفته‌های اخیر تحت تاثیر اخبار بد اقتصادی قرار گرفته بود، با کاهش فروش خودروهای اروپایی در ماه گذشته به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی مواجه شد.

انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرد که تحویل خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروی منطقه در ماه اگوست ۶۹ درصد کاهش یافت و به بیش از ۲۷ هزار دستگاه رسید. این تغییر پس از آن صورت می‌گیرد که یک سال پیش و به دنبال پایان دادن به مشوق‌های دولت برای خودروهای شرکت برقی، فروش در آلمان افزایش یافت.

بزرگترین اقتصاد اروپا در حال پشت سر گذاشتن موجی از شکست‌ها در هسته صنعتی خود است. فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین خودروساز قاره، به دلیل تاخیر در تقاضا، برای اولین بار در حال تعطیلی کارخانه‌های داخلی در آلمان است. بی‌ام‌و دستورالعمل‌های درآمدی تمام سال خود را کاهش داد و تا حدودی به دلیل کاهش فروش خودروهای برقی اشاره کرد.

کنستانتین گال، رئیس بخش تحرک اروپای غربی گفت اقتصاد آلمان در حال رشد نیست و مصرف‌کنندگان و همچنین سرمایه‌گذاران در حال عقب‌نشینی هستند. تنش‌های ژئوپلیتیکی و درگیری‌ها بر احساسات تأثیر می‌گذارد.

با عقب‌نشینی دولت‌ها از مشوق‌های پرهزینه، تقاضا برای خودروهای الکتریکی در حال کاهش است و آلمان منجر به کاهش سرعت در سراسر اروپا می‌شود. سهم بازار خودروهای برقی در منطقه تا آگوست به ۱۴ درصد کاهش یافته است که از ۱۵ درصد در این زمان در سال گذشته کاهش یافته و راهبردهای خودروسازان را در تغییر دور از موتورهای احتراقی تغییر داده است. با کاهش انگیزه‌های دولتی در طیف وسیعی از کشورها، مصرف کنندگانی که با هزینه‌های بالای زندگی مقابله می‌کنند، از خرید خودروهای برقی نسبتاً گران قیمت اجتناب می‌کنند.

در سراسر اروپا، ثبت نام خودروهای جدید با کاهش ۱۶.۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۷۵۵ هزار و ۷۱۷ میلیون دستگاه در ماه گذشته رسید که در فرانسه و ایتالیا نیز کاهش یافت.

بلومبرگ گزارش کرد که رکود خودروهای برقی خودروسازانی مانند فولکس‌واگن و رنو را در معرض جریمه‌های سنگین قرار می‌دهد، زیرا قوانین سخت‌گیرانه‌تر اتحادیه اروپا در مورد آلایندگی ناوگان اروپا در سال آینده اجرا می‌شود. بریتانیا تنها بازار بزرگی بود که فروش خودروهای برقی در آن افزایش یافت و ۱۰.۸ درصد افزایش یافت. رنو از جمله شرکت‌هایی است که از بروکسل می‌خواهد با توجه به رکود و هزینه‌های احتمالی برای صنعت، «انعطاف‌پذیری» در مورد اهداف خودروهای الکتریکی داشته باشد.

اروپایی‌ها حتی فراتر از خودروهای برقی گران قیمت، خودروهای کمتری می‌خرند. از زمان رسیدن به اوج حدود ۱۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹، هجوم مداوم مشکلات از جمله بیماری همه گیر، اختلالات زنجیره تامین، تورم و ضعف اقتصادی مداوم به ویژه در آلمان بر فروش تاثیر گذاشته است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.