سبزپوشی پرتردید

دنیای اقتصاد یکشنبه 01 مهر 1403 - 00:03
دماسنج اصلی بورس تهران هفته گذشته زیر سایه تداوم محدودیت دامنه نوسان و افزایش سطح تنش‌های بین‌المللی در روزهای پایانی هفته حدود 0.6درصد افزایش ارتفاع هفتگی را به ثبت رساند و درنهایت در سطح 2 میلیون و 97‌هزار واحدی ایستاد. نماگر هم‌وزن نیز که سنجه قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با رشد هفتگی نماگر اصلی بازار سهام با صعود 2.09 درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح 687‌هزار و 605 واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 1.57درصد سبزپوش بود و در نهایت هفته گذشته معاملاتی را در ارتفاع 21‌هزار و 847 واحدی به اتمام رساند. روز چهارشنبه ارزش معاملات بهبود نسبی پیدا کرد. تعداد نمادهای مثبت بازار هفته گذشته افزایش پیدا کرد و بازار با وجود ریسک‌های گوناگون توانست آخرین روز معاملاتی هفته را با سبزپوشی به پایان برساند.

نکته حائز اهمیت این است که بازار روز چهارشنبه در حالی سبزپوش بود که برعکس بسیاری از روزهای مثبت سال که بازار ساعات ابتدایی روز معاملاتی را با صف خرید آغاز می‌کرد و با سرخ‌پوشی روز معاملاتی را به پایان می‌رساند، ساعات پایانی روز گذشته صف خرید برخی سهام به وضوح قابل مشاهده بود. از این رو بازار به لحاظ تعداد نمادهای مثبت و ارزش معاملاتی وضعیت مساعدی را بازتاب می‌کند. از طرفی شاخص کل هم‌وزن در مقایسه با نماگر اصلی بورس تهران به دلایلی مانند افت قیمت‌های جهانی در حوزه فلزات و صنایع سنگین و پتروشیمی در یک ماه گذشته و ناترازی‌های انرژی به‌ویژه در صنعت برق شرایط شرکت‌ها و صنایع مادر رشد بیشتری را تجربه کردند.

با وجود این برخی اظهار کردند که عدم‌رشد کمتر شاخص کل بورس را باید از مجرای کم توجهی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صنایع با حاشیه سود پایین جست و‌جو کرد. در افق یکساله نیز با بررسی نمودار شاخص کل بورس عقب‌افتادگی شاخص کل هم‌وزن به وضوح قابل مشاهده است. با وجود این در روزهای گذشته همزمان با تغییر ریاست سازمان، سکاندار جدید صحبت‌های زیادی پیرامون دغدغه فعالان بازار بیان کرده است.

رئیس جدید سازمان بورس در مراسم تودیع و معارفه به درستی به لزوم توسعه بورس‌‌های کالایی اشاره کرد و با ابراز امیدواری یکی از مهم‌ترین ابزارهای افشای اطلاعات را گزارش‌های مالی دانست که انتظار بهبود استانداردهای حسابرسی و تبلور آن در گزارش‌‌های حسابرسی را بیان کرد. یکی از ابزارهای کاهش ریسک و روش برخورد با تصمیم‌های خلق‌‌الساعه بسیار بااهمیت است.

 از تصمیماتی که در سال‌های گذشته آسیب زیادی به اعتماد سرمایه‌گذاران زده باید پرهیز کرد. با وجود این پیش‌بینی بهبود مستمر بازار در ماه‌های آینده از مسیر افزایش دلار نیما و انتشار اخبار امیدوارکننده و تاثیرگذار می‌گذرد. اخباری که به طور کلی نبض بازار را از شرایط فعلی تغییر دهد و هیجان مشخصی به معاملات بخشد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.