راز پایداری روند صعودی در نیمه دوم

دنیای اقتصاد یکشنبه 01 مهر 1403 - 00:03
با توجه به اتفاقات هفته گذشته و جلسه تکریم ریاست قبلی سازمان بورس و اوراق‌بهادار و معارفه رئیس جدید، به‌نظر می‌رسد پولی که روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته وارد بورس شد، از جنس اعتماد و با پشتوانه بنیادی است، این موضوع را می‌توان از طریق بررسی متغیرهایی مانند P/E متوجه شد. ارزیابی‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که رشد بازار سرمایه 6ماهه دوم در صورتی‌که تصمیمات نادرستی اتخاذ نشود، ادامه‌دار باشد.

اما همیشه یک نگرانی وجود دارد که این بنیادی‌بودن ورود نقدینگی ادامه‌دار است یا خیر، و تصمیم تازه‌‌‌‌‌ای در زمینه افزایش مالیات و هزینه‌های اداری اتخاذ نشود که فروش شرکت و حاشیه سود شرکت‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. در این مدت اخیر، به علت دلایل کاهش حاشیه سود شرکت‌ها و فروش آنها به دلیل تصمیمات ضدتولیدی، شرکت‌ها رشدی را به‌ثبت نمی‌رساندند، اما اکنون در کمینه P/E، اعتماد سرمایه‌گذاران در حال جلب‌شدن به بازار است و سازمان باید قدر این موهبتی که رخ ‌داده‌است را بداند و از آن استفاده کند.

اخبار مثبت، بازار را در راند دوم تکان می‌دهند؟

سوالی که این روزها درمیان فعالان بازار سرمایه وجود دارد، این است که چرا اخبار مثبتی مانند کاهش فاصله ارز سامانه نیما، توافقی‌شدن قیمت ارز صادراتی شرکت‌ها، تزریق نقدینگی به بازار و صنعت دارو و وعده‌‌‌‌‌های حمایتی وزیر اقتصاد و امور دارایی و... که رسانه‌ای می‌شود، تاثیر عمیق مثبتی بر بازار نداشته‌است؟ به‌نظر می‌رسد اولین دلیل آن محدود‌بودن دامنه‌نوسان بازار است و در وهله دوم، بازار سرمایه باید تک‌تک افرادی که در سمت‌‌‌‌‌های مهم منتصب می‌شوند را بررسی کند تا تاثیر اخبار و تصمیمات‌‌‌‌‌ آنها بر صورت‌های مالی شرکت‌ها را ارزیابی کنند.

واکاوی علل ادامه‌یافتن محدودیت دامنه‌نوسان توسط دولت جدید

متاسفانه محدود‌شدن دامنه‌نوسان با تاخیر دو روزه در زمان سازمان بورس و اوراق‌بهادار سابق رخ‌داد و باعث شد که بازار سرمایه پس از ریزش که قصد اصلاح داشت، با محدود‌شدن آن مواجه شود و به‌نظر می‌رسید‌این تصمیم، یک رفتار کاملا اشتباه از سوی نهاد متولی بورس بود. اکنون، به‌نظر می‌رسد، حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار که مدعی ادامه‌‌‌‌‌یافتن محدودیت دامنه‌نوسان تا زمان تصمیم کارشناسی و بررسی تخصصی‌بودن این سیاست هستند، در رابطه با ریزش بازار سرمایه پس از باز‌شدن دامنه‌نوسان نگرانی دارند، چراکه این احتمال وجود دارد با باز‌شدن دامنه‌نوسان، بازار سرمایه رشدی را که تاکنون طی کرده‌است را متوقف کند و با رخ‌دادن یک اتفاق یا تنش، دوباره مسیر طی شده را بازگردد و به نقطه قبل برسد. به‌نظر می‌رسد تصمیم مناسب این باشد که باز‌شدن دامنه‌نوسان منوط به بررسی‌‌‌‌‌های بنیادی، رسیدگی به زیرساخت‌های بازار سرمایه، پایش ریسک بازار و تحلیل ارزش معاملات توسط کمیته ریسک بازار سرمایه انجام شود. همچنین در کنار این موارد، باز‌شدن تدریجی دامنه‌نوسان می‌تواند به متولیان بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق‌بهادار کمک کند تا دامنه را به‌گونه‌ای بازکنند تا خللی در کار به‌وجود نیاید.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.