افت فروش برقی‌‌‌ها در آلمان

دنیای اقتصاد یکشنبه 01 مهر 1403 - 00:03
ایسنا: کاهش فروش خودروهای برقی آلمان، بازار خودروی اروپا را تحت‌تاثیر قرار داده است. آلمان که در هفته‌‌‌های اخیر تحت‌تاثیر اخبار بد اقتصادی قرار گرفته بود، با کاهش فروش خودروهای اروپایی در ماه گذشته به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی مواجه شد.

انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرد که تحویل خودروهای برقی در بزرگ‌ترین بازار خودروی منطقه در ماه اوت ۶۹‌درصد کاهش یافت و به بیش از ۲۷‌هزار دستگاه رسید. این تغییر پس از آن صورت می‌گیرد که یک‌سال پیش و به دنبال پایان‌دادن به مشوق‌‌‌های دولت برای خودروهای برقی، فروش در آلمان افزایش یافت.

بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در حال پشت‌سر گذاشتن موجی از شکست‌‌‌ها در هسته صنعتی خود است. فولکس‌‌‌واگن، بزرگ‌ترین خودروساز قاره، به دلیل تاخیر در تقاضا، برای اولین بار در حال تعطیلی کارخانه‌‌‌های داخلی در آلمان است. بی‌‌‌ام‌‌‌و دستورالعمل‌‌‌های درآمدی تمام سال خود را کاهش داد و تا حدودی به دلیل کاهش فروش خودروهای برقی اشاره کرد.

کنستانتین گال، رئیس بخش تحرک اروپای غربی گفت اقتصاد آلمان در حال رشد نیست و مصرف‌کنندگان و همچنین سرمایه‌گذاران در حال عقب‌‌‌نشینی هستند. تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک و درگیری‌‌‌ها بر احساسات تاثیر می‌‌‌گذارد. با عقب‌‌‌نشینی دولت‌‌‌ها از مشوق‌‌‌های پرهزینه، تقاضا برای خودروهای الکتریکی در حال کاهش است و آلمان موجب کاهش سرعت فروش در سراسر اروپا می‌شود. سهم بازار خودروهای برقی در منطقه تا اوت به ۱۴‌درصد کاهش یافته که از ۱۵‌درصد در این زمان در سال گذشته کمتر شده و راهبردهای خودروسازان را در تغییر دور از موتورهای احتراقی تغییر داده است. با کاهش انگیزه‌‌‌های دولتی در طیف وسیعی از کشورها، مصرف‌کنندگانی که با هزینه‌‌‌های بالای زندگی مقابله می‌کنند، از خرید خودروهای برقی نسبتا گران‌قیمت اجتناب می‌کنند.

در سراسر اروپا، ثبت‌نام خودروهای جدید با کاهش ۱۶.۵درصدی نسبت به سال گذشته به ۷۵۵‌هزار و ۷۱۷دستگاه در ماه گذشته رسید که در فرانسه و ایتالیا نیز کاهش یافت.

بلومبرگ گزارش کرد که رکود خودروهای برقی، خودروسازانی مانند فولکس‌‌‌واگن و رنو را در معرض جریمه‌‌‌های سنگین قرار می‌دهد، زیرا قوانین سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌تر اتحادیه اروپا در مورد آلایندگی ناوگان اروپا در سال آینده اجرا می‌شود. بریتانیا تنها بازار بزرگی بود که فروش خودروهای برقی در آن بیشتر شد و ۱۰.۸‌درصد افزایش یافت. رنو از جمله شرکت‌هایی است که از بروکسل می‌‌‌خواهد با توجه به رکود و هزینه‌‌‌های احتمالی برای صنعت، در مورد اهداف خودروهای الکتریکی «انعطاف‌‌‌پذیری» داشته باشد. اروپایی‌‌‌ها حتی فراتر از خودروهای برقی گران‌قیمت، خودروهای کمتری می‌‌‌خرند. از زمان رسیدن به اوج حدود ۱۵میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹، هجوم مداوم مشکلات از جمله بیماری همه‌گیر، اختلالات زنجیره تامین، تورم و ضعف اقتصادی مداوم به‌ویژه در آلمان بر فروش تاثیر گذاشته است.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.