درآمد بازار خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴

دنیای اقتصاد یکشنبه 01 مهر 1403 - 00:03
رشد جهانی خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده است، اما چالش‌‌‌ها همچنان وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴، درآمد بازار خودروهای الکتریکی به 786.2میلیارد دلار در سراسر جهان برسد. این رشد در نهایت به حجم پیش‌بینی‌شده ۱۰۸۴میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۹ منجر خواهد شد. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که فروش خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۹ به 18.84میلیون دستگاه برسد.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از استتیستا، بدیهی است چین با تخمین ۳۷۶‌هزار و ۴۰۰میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ بیشترین درآمد را ایجاد خواهد کرد که نشان‌دهنده حضور چشمگیر خودروهای الکتریکی در بازار این کشور است. استفاده از خودروهای الکتریکی در سراسر جهان به‌سرعت در حال افزایش است و کشورهایی مانند نروژ از نظر سهم بازار پیشتاز هستند. با وجود شرایط فعلی بازار که سبب اصلاحات در پیش‌بینی جهانی در زمینه خودروهای الکتریکی شده است، انتظار می‌رود بازار همچنان بهبود یابد. به‌منظور درک وضعیت فعلی بازار خودروهای الکتریکی، باید به آنچه در چند سال گذشته رخ داده است نگاه کنیم. در سال ۲۰۲۰ رشد قابل‌‌‌توجهی در ثبت‌نام کلی خودروهای جدید رخ نداد و بازار جهانی انواع خودروها تحت‌تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ و رکود اقتصادی پس از آن قرار گرفت. در میان همه‌گیری، چشم‌انداز فروش جهانی خودروهای برقی در ابتدای سال کاملا غیرقابل پیش‌بینی بود. با این حال، همان‌طور که زمان نشان داد، سال ۲۰۲۰ به‌طور شگفت‌‌‌انگیزی سال مثبتی بود و فروش جهانی خودروهای برقی ۴۳‌درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد کرد و سهم بازار جهانی خودروهای الکتریکی رکورد ۴.۶‌درصد را ثبت کرد. در حالی که رشد دورقمی در اروپا و آمریکای شمالی (ترکیب ایالات‌‌‌متحده و کانادا) وجود داشت، در چین و مناطق دیگر این رشد کمتر بود. تقاضا برای خودروهای برقی که شامل خودروهای باتری‌دار و پلاگین هیبریدی است، به‌رغم جریان‌‌‌های اقتصادی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. حجم فروش جهانی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۳۵‌درصد رشد کرد و به ۱۴.۲میلیون واحد رسید که معادل سهم بازار ۱۶.۷‌درصدی نسبت به حجم بازار ۱۳.۶‌درصدی در سال ۲۰۲۲ است.

همچنین طی سال ۲۰۲۱ جهش بزرگی در فروش خودروهای الکتریکی رخ داد؛ به‌طوری که پس از فروش دوبرابری در سال ۲۰۲۰، این میزان در سال ۲۰۲۱ به ۶.۷۵میلیون دستگاه رسید. بنابراین سال ۲۰۲۲ با شکستن رکوردهای قوی همراه شد؛ به‌طوری که فروش خودروهای برقی از مرز ۱۰میلیون دستگاه فراتر رفت و ۱۴‌درصد از کل خودروهای جدید فروخته‌شده برقی بودند که نسبت به ۹‌درصد در سال ۲۰۲۱ و کمتر از ۵‌درصد در سال ۲۰۲۰ جهشی کامل بود. در سال ۲۰۲۴، انتظار فروش ۱۶.۶میلیون دستگاه خودروی الکتریکی وجود دارد که معادل ۱۹.۲‌درصد از سهم بازار خودروهای سبک است. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که تحویل پلاگین ۱۷‌درصد رشد کند، در حالی که انتظار می‌رود کل بازار تنها یک‌درصد بهبود یابد. با این حال، پیش‌بینی سهم فروش جهانی خودروهای برقی کاهش یافته است، به طوری که حجم خودروهای الکتریکی انتظار ۱.۲میلیون فروش کمتر از چشم‌‌‌انداز قبلی خود را دارد که تا حد زیادی به دلیل پیش‌بینی محتاطانه‌‌‌تر برای چین و توسعه آهسته جذب خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی است. این امر به معنای فروش ۴۷۰‌هزار خودروی برقی کمتر در هر منطقه نسبت به چشم‌‌‌انداز قبلی است.

شکنندگی اقتصاد ژاپن و کره بر سایر اقتصادهای آسیایی تاثیر منفی دارد. پیش‌بینی می‌شود که حجم فروش جهانی خودروهای برقی در سال‌های آینده بیش از دوبرابر شود. طبق آخرین داده‌‌‌ها، این میزان از ۱۴میلیون واحد در سال ۲۰۲۳ به ۲۹میلیون واحد در سال ۲۰۲۷ خواهد رسید. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که سهم جهانی خودروهای برقی بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ کمتر از آنچه قبلا انتظار می‌‌‌رفت، به ۲۲.۶‌درصد در سال ۲۰۲۵ و ۳۵‌درصد در سال ۲۰۲۸ برسد. کاهش یارانه‌ها در اروپا به انتظارات مبنی بر کاهش سهم خودروهای برقی منجر شده است. قرار است خودروهای برقی نقشی محوری در هدف بلندپروازانه اهداف آلایندگی صفر تعیین‌شده برای سال ۲۰۵۰ ایفا کنند و صنعت خودرو در حال آماده شدن برای آن است.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.