اوج‌‌‌گیری اسقاط فرسوده‌‌‌ها

دنیای اقتصاد یکشنبه 01 مهر 1403 - 00:03
طبق اعلام رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه ابتدایی سال 1403 با رشد 100درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 140‌هزار دستگاه رسیده است.

محمود مشهدی شریف با بیان جزئیات اسقاط خودرو از ابتدای سال‌جاری تاکنون گفته است: «۱۳۷‌هزار دستگاه خودرو‌‌‌ی سواری و وانت و همچنین ۳‌هزار دستگاه یعنی حدود ۲‌درصد خودرو‌‌‌های دیزلی مانند کامیون، کامیونت، کشنده، اتوبوس و مینی‌بوس اسقاط شده است.»

این درحالی است که پیش از شروع تحریم‌‌‌های بین‌المللی ثانویه علیه کشور و خروج دونالد ترامپ از برجام در سال ۹۷، اسقاط خودروهای فرسوده حدود ۲۰۰‌هزار دستگاه بود که دلیل اصلی این موضوع اسقاط خودرو به‌ازای واردات هر دستگاه خودرو بود، اما پس از اعمال تحریم‌‌‌های یادشده، دولت وقت تصمیم به توقف واردات خودرو گرفت.

 این تصمیم تاثیر بسزایی بر اسقاط خودرو داشت و به نوعی می‌‌‌توان گفت خروج فرسوده‌‌‌ها از ناوگان حمل‌ونقل با سقوط آزاد مواجه شد.

برای درک دقیق‌‌‌تر این موضوع بهتر است مروری بر آمار اسقاط فرسوده‌‌‌ها طی سال‌های مذکور داشته باشیم. براساس گزارش مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس، در سال ۹۶ یعنی سال قبل از شروع‌‌‌ تحریم‌‌‌های ثانویه و ممنوعیت واردات خودرو، ۲۰۲‌هزار و ۱۸۵دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده بود، اما با روند فزاینده کاهش خروج فرسوده‌‌‌ها در سال ۹۹ این رقم به تنها ۷هزار دستگاه رسید که در سال ۹۷ این میزان ۶۲۵‌هزار و ۵۳۶دستگاه و در سال بعد از آن، ۶‌هزار و ۸۰۰دستگاه بوده است.

حالا اما به نظر می‌رسد اسقاط خودرو بازهم روندی صعودی دارد و تنها در نیم‌‌‌سال ۱۴۰۳ به ۱۴۰‌هزار دستگاه رسیده است که اگر همین روند در نیمه دوم سال نیز ادامه داشته باشد، می‌‌‌تواند به رکورد سال ۹۶ برسد. دو دلیل اصلی را می‌‌‌توان برای رشد اسقاط خودرو نام برد. دلیل ابتدایی اعطای سهمیه ۲۰درصدی فروش از سوی خودروسازان به دارندگان این دست از خودروهاست که به‌عنوان مشوقی برای اسقاط خودرو عمل می‌کند. اما علت دوم و مهم‌تر این موضوع آیین‌‌‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده است که بعد از حواشی بسیار در اردیبهشت امسال ابلاغ شد و تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو را به اسقاط این خودروها مکلف کرد.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.