حل دغدغه پاراوزنه‌برداران کمترین خواسته آنهاست/ قراردادم تمام شد

خبرگزاری مهر یکشنبه 01 مهر 1403 - 08:37
سرمربی تیم پاراوزنه‌برداری گفت: واقعیت این است که در ورزش حرفه‌ای تامین شغل و بیمه و معاش ورزشکاران کمترین خواسته است و در خیلی از کشورها حل شده اما متأسفانه ما هنوز درگیر آن هستیم.

حسین توکلی سرمربی تیم ملی پاراوزنه برداری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره حضور در پارالمپیک و کسب ۳ مدال طلا و یک برنز گفت: مسابقات المپیک و پارالمپیک در هر دوره سبک کاملاً متفاوت‌تری نسبت به سایر مسابقات دارد و پارالمپیک و المپیک هیچ تفاوتی با هم ندارد و در هر دو مسابقه ورزشکاران با همه توان به میدان می‌آیند و تنها شکل ظاهری مسابقات با یکدیگر متفاوت است.

پارالمپیک را برای اولین بار تجربه می‌کردم

وی گفت: من برای اولین بار به عنوان سرمربی در مسابقات پارالمپیک حضور پیدا می‌کردم، اما تفاوتی با المپیک نداشت و حتی می‌توانم بگویم شکل برگزاری مسابقات و حجم و فشاری که روی تیم‌ها و ورزشکاران است باعث شده که حساسیت مسابقات بالا برود.

سه چهار سال است با پاراوزنه‌برداران کار می‌کنم

سرمربی پاراوزنه‌برداری در پارالمپیک پاریس عنوان کرد: حضورم در این مسابقات تجربه بسیار ارزشمندی بود. من حدوداً سه تا چهار سال با این تیم کار کردم و نتایج مختلفی به دست آوردیم. چندین بار رکورد جهان را کسب کردیم و به عنوان اولین تیم دنیا دست پیدا کردیم.

حل دغدغه پاراوزنه‌برداران کمترین خواسته آنهاست/ قراردادم تمام شد


برخی مدال آوران پارالمپیک اولین حضور را تجربه می‌کردند

توکلی خاطرنشان کرد: بعد از پارالمپیک توکیو برخی نفرات به دلیل خداحافظی از تیم ملی جدا شدند و متأسفانه سیامند رحمان هم از دست دادیم، بنابراین مجبور شدیم یک ترکیب جدید در تیم ملی به وجود بیاوریم، چند نفر از مدال‌آوران در مسابقات پارالمپیک پاریس برای اولین بار این میدان را تجربه می‌کردند.

توقع داشتم هر ۶ نفر مدال بگیرند

وی گفت: نتایجی که این نفرات به دست آوردند نشان داد سطح کیفی مسابقات چقدر بالا بوده، البته من توقع داشتم هر ۶ ورزشکار پاراوزنه‌برداری به مدال برسند، ولو اینکه رنگ مدال آنها برنز باشد؛ اما این اتفاق رخ نداد و قسمت بود کار ما در پارالمپیک پاریس با کسب سه مدال طلا و یک برنز به پایان برسد.

نتایج پارالمپیک پاریس را از قبل پیش بینی کردیم

وی گفت: در این سه چهار سالی که کنار هم تمرین کردیم، بارها در مسابقات مختلف سطح کیفی تیم را نشان دادیم و حتی از قبل پیش‌بینی کرده بودیم، در پارالمپیک پاریس چه نتیجه‌ای کسب می‌کنیم، البته به غیر از صلحی پور و امیر جعفری که توقع بالاتری از آنها داشتیم.

امیر جعفری ۱۱ کیلو افزایش رکورد داشت اما مدال نگرفت

وی ادامه داد: امیر جعفری نسبت به دوره قبل ۱۱ کیلوگرم افزایش رکورد داشت اما در نهایت عنوان چهارمی را به دست آورد. این نشان می‌دهد سطح کیفی مسابقات تا چه اندازه بالا بوده و همه برای کسب مدال وارد یک جنگ واقعی می‌شوند.

مگر چند نفر پشت صلحی پور داریم که او به راحتی خداحافظی کند؟!

توکلی به خداحافظی حامد صلحی پور اشاره کرد و گفت: حامد جز بهترین‌های پاراوزنه‌برداری است، او مدال نقره پارالمپیک توکیو و طلای قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی را در کارنامه خود دارد. الان ورزشکاری مثل غریب‌شاهی با ۴۲ سال سن توانست طلای پارالمپیک پاریس را به دست بیاورد، بنابراین صلحی پور با سن ۳۵ سال در اوج پختگی به سر می‌برد و نباید چنین ورزشکاری به این زودی خداحافظی کند. مقایسه رکوردهایی که ورزشکاران ما در پارالمپیک توکیو به ثبت رساندند با رکوردهای که در پاریس زدند به خوبی نشان داد آنها همچنان در اوج آمادگی هستند و نباید به راحتی کنار بروند. مگر چند ورزشکار پشت صلحی‌پور داریم که رکوردهایش نزدیک به او باشد؟!

حل دغدغه پاراوزنه‌برداران کمترین خواسته آنهاست/ قراردادم تمام شد

روز آخر پارالمپیک خاطرات سیدنی را برایم تداعی کرد

توکلی عنوان کرد: در روز آخر رقابت‌های پارالمپیک تیم پاراوزنه‌برداری توانست جایگاه ایران را تغییر دهد و این موضوع من را خیلی خوشحال کرد. تغییر رنکینگ کاروان ایران در پارالمپیک توسط مدال پاراوزنه برداران اتفاق بزرگی بود. در المپیک سیدنی هم مشابه همین اتفاق برای خود من افتاد که با یک مدال طلا جایگاه کاروان ورزش ایران ارتقا پیدا کرد و خاطرات آن مسابقات برای من زنده شد.

پاراوزنه‌برداران کمترین خواسته را دارند

سرمربی تیم پاراوزنه‌برداری ایران در واکنش به دغدغه ورزشکاران این رشته خاطرنشان کرد: ورزشکار حرفه‌ای نمی‌تواند چند مسئولیت را با هم انجام بدهد، آنها نمی‌توانند هم معیشت خانواده خود را تأمین کنند هم شاغل باشند و هم اینکه ورزش حرفه‌ای را انجام بدهند و در نهایت به مدال برسند. من فکر می‌کنم حمایت از ورزشکارانی که مدال‌های ایران را در مسابقات بین المللی تضمین می‌کند، کمترین چیز باشد. مگر یک کشور چقدر می‌تواند هزینه کند تا پرچم کشورش در میادین بین‌المللی به اهتزار در بیاید؟! قهرمانان ایران این کار را با جان و دل و بدون چشم‌داشتی انجام می‌دهند.بنابراین حمایت از این افراد کمترین خواسته است که مسئولان باید انجام بدهند.

دغدغه ورزشکاران را باید رفع کرد

توکلی عنوان کرد: ضمن اینکه آنها خواسته زیادی هم ندارند، مگر تأمین معاش ورزشکاران و داشتن بیمه و شغل چقدر سخت است که همین را هم از ورزشکاران دریغ می‌کنند؟!به‌نظرم در دنیای حرفه‌ای این مسائل خیلی پیش پا افتاده است، مگر یک کشور چند تا غریب‌شاهی یا امین‌زاده یا رستمی دارد؟! اگر کل ایران هم بگردید ۱۰ ورزشکار در این سطح حرفه‌ای نمی‌توان پیدا کرد.

لازمه حفظ ورزشکاران تنها فراهم کردن اردو و دلگرمی نیست

وی گفت: مگر حمایت از این ورزشکاران چقدر سخت است؟! بیمه کردن و تأمین شغل و پرداخت حقوق به این ورزشکاران مگر چقدر سخت است؟! من واقعاً لذت می‌برم فدراسیونی مثل کشتی تا به این اندازه به ورزشکاران خود رسیدگی می‌کند. علیرضا دبیر به مدال‌آوران طلای المپیک پاداش بسیار خوبی داد و برای آنها به مدت یک سال هم حقوق در نظر گرفته است. این فدراسیون الگوی بسیار خوبی برای سایر مسئولان است. لازمه حفظ ورزشکاران تنها دلگرمی و فراهم کردن اردو نیست.

پارالمپیکی‌ها به حمایت بیشتری نیاز دارند

وی گفت: این ورزشکاران خانواده دارند و نیاز است که به لحاظ معیشت حمایت شوند. در شرایط فعلی اقتصادی آنها واقعاً به پشتیبان نیاز دارند. یک قهرمان ملی با جان و دل برای به اهتزار درآوردن پرچم ایران در میادین بین المللی تلاش می‌کند و تنها خواسته‌اش حمایت از اوست و مسئولان نباید به سادگی از کنار آن عبور کنند. ضمن اینکه به نظرم ورزشکاران پارالمپیکی با توجه به شرایط جسمانی خود نیاز به حمایت بیشتری دارند.

رهبر انقلاب هم به حل دغدغه ورزشکاران توصیه کردند

وی گفت: باید دغدغه این ورزشکاران کم شود، در دیدار با مقام معظم رهبری هم ایشان به این موضوع تاکید کردند. ورزشکاران باید خیلی راحت تر ورزش کنند و از این دغدغه‌ها به دور باشند.

قراردادم تا پایان پارالمپیک پاریس بود

سرمربی تیم ملی پاراوزنه‌برداری در مورد تمدید قراردادش با تیم پاراوزنه‌برداری گفت: من قراردادم با این تیم تا پایان پارالمپیک پاریس بود. کوهپایه رئیس فدراسیون وقتی همدلی تیم پاراوزنه‌برداری را در پارالمپیک دید خیلی مجاب شد که به این تیم نگاه ویژه و بیشتر هوای پاراوزنه‌برداری را داشته باشد. او نظرش بر این بود که من بیشتر کنار تیم باشم و با بچه‌ها کار کنم و خیلی مایل بودند این تیم با همین نفرات ادامه دهد اما به لحاظ سیستمی هنوز اتفاقی نیفتاده و قرارداد من هم به پایان رسیده است.

حل دغدغه پاراوزنه‌برداران کمترین خواسته آنهاست/ قراردادم تمام شد

پاراوزنه‌برداری هنوز تیم کامل نیست

وی در مورد تمایل خودش برای ادامه همکاری با این تیم گفت: قطعاً همین طور است. کدام مربی سراغ دارید که دوست نداشته باشد با چنین تیم قوی وهمدلی همکاری نکند؟! اما به نظرم شرایط هنوز کامل مهیا نشده و ما هنوز تیم نیستیم. در واقع تیم پاراوزنه برداری متشکل از چند نفر هستند که همگی قوی اند و کنار هم کار می‌کنند. تیم زمانی شکل تیمی به خود می‌گیرد که مسائل آن حل شده باشد و به لحاظ سیستم غذایی و ماساژور مشکلی نداشته باشد.

مسئولیت همه چیز در تیم پاراوزنه‌برداری با من است

وی گفت: من الان روانشناس تیم، صفحه‌گذار و کارگر بچه‌ها هستم و در حمل و نقل به آنها کمک می‌کنم. در واقع برای این تیم همه کار می‌کردم اما واقعیت این است که تیم حرفه‌ای به این شکل نیست، ما ظرفیت این را داریم که خیلی قوی‌تر کار کنیم. چرا باید با ۶ نفر در پارالمپیک پاریس حضور پیدا کنیم؟! ما خیلی راحت با ۱۰ ورزشکار می‌توانستیم در پاریس حضور پیدا کنیم. اگر سرمایه گذاری می‌کردیم قطعاً شرایط بهتر می‌شد. اما اگر دو سه سال سرمایه گذاری شود قطعاً در پارالمپیک بعدی تعداد نفرات و نتایج خیلی بهتر خواهد شد.

به محض اینکه نتیجه نگیریم حذف می‌شویم

وی گفت: متأسفانه در ورزش ما الان باب شده به محض اینکه یک ورزشکار به مدال نرسد برای مسابقه بعدی حذف خواهد شد، در حالی که این ورزشکاران نیاز دارند در مسابقات مختلف میدان ببینند و تجربه کسب کنند تا در پارالمپیک به مدال برسند. این ورزشکاران کجا باید به مدال برسند؟! این شیوه درستی نیست.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.