داخلی سازی ۸۰ درصدی مواد اولیه تولید کیف و کوله

صدا و سیما یکشنبه 01 مهر 1403 - 09:22
آقای سیدمحمود موسوی در گفتگو با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به تلاش فعالان صنف سراجان در مسیر سرمایه گذاری در این صنعت افزود: بسیاری از تولیدکنندگان این صنف با واردات ماشین آلات جدید صنعتی از کشور‌های چین و ایتالیا و تاسیس کارخانه‌های جدید درصدد ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی خود هستند. 
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص ساخت داخل دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی گفت: توانمندی ساخت قالب‌های مورد نیاز این صنعت در کشور وجود دارد، اما بدلیل هزینه بالای تولید در کنار تولید از چین هم وارد می‌شود. 
 
 
تولید سالانه حدود ۳ میلیون کوله پشتی دانش آموزی 
 
موسوی با اشاره به ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز در کشور، گفت: سالانه حدود ۳ میلیون کوله پشتی دانش آموزی توسط تولیدی‌های دارای مجوز از اتحادیه سراجان، تولید و تعداد قابل توجهی از طریق قاچاق، تولیدات غیرقانونی و زیرپله‌ای به ویژه از سوی اتباع بیگانه تامین می‌شود. 
 
رئیس اتحادیه صنف سراجان به اشتغال بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در بخش تولید خانگی صنعت کیف در تهران اشاره کرد و گفت: این صنعت با ارزآوری و اشتغالزایی بالا برای رشد و پیشرفت، نیازمند حمایت دولت است. 
 
 
وی از ایجاد مجموعه‌ای به منظور آموزش تئوری و عملی به فعالان صنعتی و صنفی تولیدکیف، کوله و چمدان و دیگر محصولات مرتبط خبر داد و گفت: مقدمات اولیه تشکیل این مجموعه در اتحادیه سراجان تهران فراهم شده و امیدواریم تا ۲ ماه آینده این واحد راه اندازی شود تا محصولاتی با استاندارد و نظارت بیشتری تولید و به دست مصرف کنندگان برسد. 
 
قاچاق؛ معضل تولیدکنندگان کیف 
 
رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران با اشاره به ممنوعیت واردات کیف از سال ۱۳۹۷ گفت: افزایش قاچاق این کالا به معضلی برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده و فعالان این صنف را به مرز نابودی رسانده است به طوری که همزمان با سال تحصیلی جدید بیشتر ضرر داشته اند تا سود فروش. 
 
موسوی به معضلی دیگر در مسیر توزیع تولیدات داخلی اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه محصولات ارسالی از بنکداری‌های تهران به مقصد شهرستان‌ها در مسیر‌های بین شهری با عنوان کالای قاچاق توقیف می‌شود، اما قاچاق کیف از بنادر از طریق اداره پست به تهران ارسال می‌شود.
 
وی با بیان اینکه استمرار قاچاق، تولید در این صنف را مختل و تولیدکنندگان را فلج می‌کند، گفت: از دولت جدید و متولیان صنعت کشور در خواست می‌کنیم در اینباره تدابیری اتخاذ کنند. 
 
خرید کیف و کوله ایرانی مستلزم فرهنگ سازی
 
به گفته رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران؛ رواج فرهنگ غلط خرید کالای فرنگی یکی از دلایل استقبال نکردن از محصول ایرانی است به عنوان نمونه وقتی کالایی به مشتری معرفی و عنوان می‌شود که تمام مواد مورد استفاده خارجی است و دوخت در داخل انجام شده کالا را نمی‌خرد.
 
 
وی ادامه داد: بایستی متولیان صنعتی برای این موضوع چاره‌ای بیاندیشند و استفاده از کیف و کوله‌های ایرانی را برای خانواده‌ها و دانش آموزان فرهنگ سازی کنند چه بسا که محصولات ایرانی قابلیت صادرات دارند به طوری که این تولیدات در نمایشگاه بین المللی کیف و کفش چرم (امپکس) استقبال فعالان تجاری ایتالیایی را در پی داشت، کشوری که خود پیشتاز تولید محصولات چرمی کیف و کفش و دارای جایگاه نخست جهانی است. 
 
۸۰ درصد بازار سراجان در تصرف اتباع بیگانه
 
رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران به ورود ۸۰ درصدی اتباع بیگانه به بازار تولید کیف‌های زنانه، کوله، چمدان، چرم، مواد اولیه و بنکداری اشاره کرد و افزود: این اتباع بیگانه بدون مجوز اتحادیه از باربری و کارگری تا تولید و تامین مواد اولیه و بنکداری را در دست گرفته اند که ضربه بزرگی به صنف سراجان وارد شده و با ادامه این روند تا چند سال آینده این صنف به طور کامل در اختیار اتباع خواهد بود. 
 
 
وی در توضیح نحوه فعالیت بدون مجوز این اتباع گفت: مالک ایرانی دارای جواز، مغازه خود را به اتباع اجاره می‌دهد که این از لحاظ قانونی درست نیست و کسی که جواز می‌گیرد یا باید خودش در مغازه حضور داشته باشد و یا به مباشر سپرده شود. 
 
موسوی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا فعالیت غیرمجاز در این فروشگاه‌ها از سوی مراجع و متولیان رصد و بازرسی می‌شود؛ گفت: بازرسانی که از سوی اتحادیه در این محل‌ها حاضر می‌شوند یا صاحب مغازه و یا کدملی دارنده ملک را میخواهند و با توجه به اینکه اتباع نه خود کدملی دارند و نه حاضر به ارائه اطلاعات صاحب مغازه هستند با ورود بازرس و با اطلاع به یکدیگر به صورت همزمان فروشگاه‌ها را تعطیل می‌کنند که رسیدگی به این موضوع قطعا همت دولت را می‌طلبد. 
 
وی یکی دیگر از دلایل رونق فعالیت اتباع بیگانه را اجاره مغازه‌هایی با متراژ بالا و تنوع محصول برای ارسال و فروش عمده به شهرستان‌ها عنوان کرد و افزود: معمولا افرادی که از شهرستان‌های مختلف برای خرید به بازار تهران می‌آیند به دلیل کمبود وقت با مراجعه به یک مغازه با متراژ بالا و تنوع محصول کلیه اجناس مورد نیاز خود را سفارش میدهند که هم اکنون عمده این فروشگاه‌ها در اختیار اتباع بیگانه است. 
 
به گفته رئیس اتحادیه صنف سراجان؛ این اتحادیه از سال ۱۳۲۳ تاسیس شده و در حال حاضر با ۲ هزار عضو دارای جواز (پروانه)، شامل ۸۰۰ تولیدکننده چمدان، کوله پشتی، کیف پول، کمربند، کیف زنانه و هزار و ۲۰۰ تامین و تولید کننده مواد اولیه، بنکدار و خرده فروش فعال است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.