طلا تا کجا بالا می‌رود؟ | جهت‌ یابی سه محرک گرانی طلای جهانی

همشهری آنلاین یکشنبه 01 مهر 1403 - 09:36
قیمت جهانی طلا در معاملات روز جمعه نزدیک به بالاترین حد خود باقی ماند و برای افزایش هفتگی آماده شد؛ زیرا تنش اقتصاد جهانی ادامه‌دارد و بازارها با کاهش فوق‌العاده نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و نشانه‌هایی از کاهش بیشتر سازگار شدند.

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت طلای جهانی در محدوده ۲۵۸۷ دلار در هر اونس حفظ شد و به دنبال تصمیم فدرال رزرو در مورد کاهش نرخ، قیمت طلا در روز چهارشنبه به رکورد ۲۶۰۰ دلار نیز نزدیک شد.

داده‌های وزارت کار ایالات‌متحده در روز پنجشنبه نشان داد تعداد آمریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری ارائه کرده‌اند، در هفته گذشته به پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته رسیده است که نشان‌دهنده رشد شغلی خوب در ماه سپتامبر و ادامه توسعه اقتصادی در سه‌ماهه سوم است.

فدرال رزرو سیاست پولی تسهیل‌کننده خود را با کاهش نیم درصدی نرخ بهره در روز چهارشنبه آغاز کرد و پیش‌بینی کرد که تا پایان سال نیم درصد کاهش بیشتری داشته باشد.

بر این اساس به نظر می‌رسد قیمت طلای جهانی با توجه به ادامه‌دار بودن سه محرک رشد قیمت طلا یعنی سیاست کاهش نرخ بهره در آمریکا، دورنمای نه‌چندان مساعد برای بهبود وضعیت اقتصاد جهان و تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک تا پایان سال جاری، روند افزایشی داشته باشد.

سیگنال طلایی صندوق بین‌المللی پول

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) با بیان اینکه در آخرین مرحله در مبارزه با تورم هستیم، گفت: جهان وارد آخرین مرحله در مبارزه با تورم شده و به اکثر بانک‌های مرکزی اجازه داده است وارد «چرخه تسهیل» شوند.

جورجیوا تأکید کرد: باوجود کاهش تورم و نرخ بهره و رکود اقتصادی که «بعید» به نظر می‌رسد، اقتصاد جهانی همچنان با چالش‌هایی مواجه است.

مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید مواردی ازجمله «تغییرات ساختاری» به دلیل تحولات سبز و دیجیتال همچنین «فرصت‌ها و ریسک‌ها» مربوط به توسعه هوش مصنوعی را در نظر بگیرند.

موفقیت ژاپن در افزایش تورم

به دنبال تلاش‌های دولت ژاپن برای افزایش تورم در اقتصاد ایران کشور و جلوگیری از کسادی و رکود اقتصاد، بالاخره نرخ تورم فراتر از انتظارها افزایش یافت و به‌جای ۲.۸ درصد به ۳ درصد رسید درحالی‌که ماه قبل ۲.۷ درصد بود.

طبق اعلام اداره آمار ژاپن، ارقام منتشرشده در ماه آگوست با انتظارات مطابقت داشت. شاخص کل در ۱۰۹.۱ قرار گرفت و داده‌ها همچنین نشان داد قیمت‌های مصرف‌کننده بدون احتساب مواد غذایی تازه و انرژی از رقم ۱.۹ درصدی ماه گذشته به ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

بیزنس گزارش کرد: شاخص بدون احتساب مواد غذایی تازه برای چهارمین ماه متوالی شتاب گرفته و ۲.۸ درصد در مقابل ۲.۷ درصد ماه گذشته به‌صورت سالانه است.

استفاده روسیه از نفت‌کش‌های تحریمی سرعت گرفت

نفت‌کش‌هایی که به دلیل نقش‌آفرینی در صادرات نفت روسیه از سوی غرب تحریم شده بودند، بعد از ۸ ماه بیکاری در حال برگشت به کار هستند و عملاً نقشه غرب برای تحریم نفتی روسیه را بر هم زدند.

از اواخر آوریل، حداقل ۱۷ محموله نفت و فرآورده‌های نفتی پالایش شده در کشتی‌های تحت تحریم آمریکا، انگلیس یا اتحادیه اروپا از بنادر روسیه ارسال شدند. بیشتر آنها در کشتی‌هایی حمل شده‌اند که در زمان تحریم، متعلق به غول نفت‌کش روسی سوفکامفلوت بودند.

بلافاصله پس از تحریم‌ها، اکثریت قریب به‌اتفاق نفت‌کش‌های تحریم شده، بیکار شدند و تعدادی از آنها به مدت هشت ماه غیرفعال ماندند؛ اما شرکت‌های کشتیرانی پس از تحویل موفقیت‌آمیز محموله‌های خود به چین که حداقل بخشی از سفرهای خود را با نفت‌کش‌های تحریم شده توسط غرب با خاموش بودن چراغ‌های مکان آنها حمل می‌کردند، به‌طور پیوسته استفاده از کشتی‌های در لیست سیاه را افزایش داده‌اند. اکنون، نفت‌کش‌ها دیگر سعی نمی‌کنند تحرکات خود را پنهان کنند، زیرا محموله‌ها آشکارا به چین و هند تحویل داده می‌شوند.

شرکتی که ۱۶ میلیارد دلار بیت کوین دارد!

میکرواستراتژی، بزرگ‌ترین دارنده شرکتی بیت کوین اعلام کرد: به‌تازگی ۷۴۲۰ بیت کوین به ارزش ۴۵۸ میلیون دلار به دست آورده است و حالا ۲۵۲ هزار و ۲۲۰ بیت کوین به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با قیمت‌های فعلی در اختیار دارد.

گزارش‌های حاکی از این است که خریدهای جدید شرکت میکرواستراتژی خرید بین ۱۳ و ۱۹ سپتامبر با قیمت متوسط ‌۶۱ هزار و ۷۵۰ دلار به ازای هر بیت کوین انجام شده است.

کاهش فروش خودروهای برقی در آلمان

آلمان که در هفته‌های اخیر تحت تأثیر اخبار بد اقتصادی قرار گرفته بود، حالا با کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی، چالش جدیدی را تجربه می‌کند. طبق آمار، تحویل خودروهای برقی در آلمان ۶۹ درصد کاهش یافته است.

انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرد: کاهش تحویل خودروهای برقی در ماه آگوست و رسیدن آن به ۲۷ هزار دستگاه، پس‌ازآن صورت می‌گیرد که یک سال پیش و به دنبال پایان دادن به مشوق‌های دولت برای خودروهای شرکت برقی، فروش در آلمان افزایش یافته بود.

بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در حال پشت سر گذاشتن موجی از شکست‌ها در هسته صنعتی خود است. فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین خودروساز قاره، به دلیل تأخیر در تقاضا، برای اولین بار در حال تعطیلی کارخانه‌های داخلی در آلمان است. بی‌ام‌و دستورالعمل‌های درآمدی تمام سال خود را کاهش داد و تا حدودی به دلیل کاهش فروش خودروهای برقی اشاره کرد.

یارانه ۳ میلیارد دلاری آمریکا برای تولید داخلی باتری

وزارت انرژی آمریکا در راستای تلاش برای انتقال زنجیره تأمین از چین به خاک آمریکا، روز جمعه اعلام کرد ۳ میلیارد دلار به ۲۵ پروژه بخش تولید باتری در ۱۴ ایالت اعطا خواهد کرد.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد این کمک مالی، پول مواد معدنی حیاتی فرآوری شده، قطعات، تولید باتری و بازیافت آن را تأمین می‌کند و ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کلی برای این پروژه‌ها و ایجاد ۱۲ هزار شغل در بخش تولید و ساخت را به دنبال خواهد داشت.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.