ماندگاری قیمت دلار در کف؛ سیگنال اونس به بازار ارز رسید/ محدوده نوسان مشخص شد؟/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱ مهر 1403

اقتصادنیوز یکشنبه 01 مهر 1403 - 10:43
اقتصادنیوز: معامله گران معتقدند رشد اونس طلا به تضعیف قیمت دلار در سطح جهانی منجر شد؛ موضوعی که در پی آن دلار در بازار تهران در کف 59 هزار تومان قرار گرفت و باید دید در معاملات امروز چه سرنوشتی را دنبال خواهد کرد.
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، پاییز 1403 برای بازار ارز در حالی آغاز خواهد شد که این بازار در آخرین روزهای تابستان تحت تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی، از جمله «تنش‌ها در خاورمیانه» و «اثرگذاری سیاست‌های اقتصاد جهانی» قرار گرفت. در این بین، «کاهش نرخ بهره در آمریکا» و «روند صعودی قیمت اونس طلا»، بازار را به سمت نوسانات بیشتر هدایت کرد؛ نوساناتی که در کنار سفر مسعود پزشکیان به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بازار را مهیای ورود به پاییز پر از ابهام و تغییرات کرد.

با این حال، قیمت دلار در بازار هرات هم متاثر از عوامل یاد شده، هفته پایانی شهریور را در دو کانال 58 هزار تومان و 59 هزار تومان نوسان داد و پیش از تعطیلات دو روزه، روز پنج‌شنبه را با نرخ 58 هزار و 800 تومان بازگشایی کرد و با افزایش تا 59 هزار و 320 تومان، در پله‌های اول تا سوم این کانال نوسان داد. قیمت دلار تهران هم در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته، در 59 هزار و 250 تومان به کار خود پایان داد و در معاملات پشت خطی روز شنبه 59 هزار و 300 تومان قیمت خورد.

نوسانات اسکناس آمریکایی در بازار هرات و تهران بر قیمت درهم امارات هم اثرگذار شد و این اسکناس روز پنج‌شنبه با 16 هزار و 250 تومان آغاز به کار کرد و در نهایت در پایان معاملات، 16 هزار و 270 تومان خرید و فروش شد.

از سوی دیگر، رشد اونس طلا به تضعیف قیمت دلار در سطح جهانی منجر شد؛ موضوعی که در پی آن دلار در بازار تهران در کف 59 هزار تومان قرار گرفت. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران، کف حمایتی دلار همچنان در محدوده 59 هزار تومان تا 58 هزار و 500 تومان قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال، دلار بتواند از این کف رشد کند.

بازار رمرزارزها هم در روزهای اخیر با نوسانات محسوسی همراه شده است و با افزایش قیمت بیت‌کوین و ورود آن به محدوده 63 هزار دلار، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این ارز دیجیتال توانایی دستیابی به رکوردهای قیمتی جدید را دارد. به گزارش اقتصادنیوز، تحلیلگران معتقدند بیت‌کوین در حال عبور از سطح مقاومت بسیار مهم در 63 هزار دلار است و در صورتی که بتواند این سطح را در پایان معاملات روزانه بشکند و بالای آن تثبیت دهد، شاهد ثبت قیمت‌ بی‌سابقه در بازار این رمزارز خواهیم بود. داده‌های منتشرشده توسط سایت اینوستینگ نشان می‌دهند قیمت بیت‌کوین در روز جمعه، 30 شهریور، بین 62 هزار و 624 دلار تا 64 هزار و 85 دلار در نوسان بوده است. از سوی دیگر، قیمت تتر هم با نوسان‌هایی همراه بوده است و در حال حاضر در مرز 59 هزار و 243 تومان قرار دارد.

با این همه، بازار ارز طی روزهای اخیر شاهد تحولات سیاسی در خاورمیانه بوده است و اخبار تنش میان حزب الله لبنان و اسرائیل مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. همچنین سفر مسعود پزشکیان به نیویورک برای شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی، از جمله موضوعات مهمی است که فعالان بازار به آن چشم دوخته‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز، نوسانات دلار در بازار غیررسمی حکایت از رشد منفی قیمت دلار دارد و این اسکناس آمریکایی در شهریور تنها حدود یک درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. براساس گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، در نیمه اول سال 1403 نوسانات بازار ارز به خوبی کنترل شد و دامنه تغییرات ارزهای خارجی کاهش یافت. تحلیلگران دلیل اصلی ثبات را در «بهبود ارزآوری کشور» و «افزایش صادرات نفت»‌ می‌دانند که به تقویت ذخایر ارزی بانک مرکزی کمک کرده است. رویکرد سیاست خارجی دولت چهاردهم هم از دیگر موضوعاتی است که به عقیده فعالان بازار به کاهش نوسانات نرخ ارز کمک کرده است. برخی کارشناسان معتقدند دولت مسعود پزشکیان با اتخاذ رویکرد دیپلماتیک در برابر تهدیدهای خارجی، زمینه ساز کاهش انتظارات تورمی شده است و شاهد عدم ایجاد تقاضای تورمی در بازار ارز هستیم.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران فنی، دلار هرات فردایی با یک مقاومت کلیدی در سطح 59 هزار و 600 تومان روبه‌رو است و در صورت شکستن این مقاومت و تثبیت بالای آن، افزایش قیمت دلار محتمل خواهد بود.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.