شروع ماراتن ۹ ماهه مدارس کشور با ۱۶/۵ میلیون دانش آموز | رکورد تعداد دانش‌آموزان شکسته شد

همشهری آنلاین یکشنبه 01 مهر 1403 - 10:52
امروز اول مهر ۱۴۰۳، بالای ۱۶.۵میلیون دانش‌آموز به مدرسه رفتند که ۹‌ماه ماراتن آموزشی را شروع کنند. جالب اینکه امسال بعد از نزدیک به بیش از ۲ دهه، آمار دانش‌آموزان در کل کشور رکورد زده و پیش‌بینی شده است که پس از بررسی آمار ثبت‌نام‌ها در پایان مهر به ۱۷میلیون نفر برسد.

همشهری آنلاین-لیلا شریف: آغاز سال تحصیلی، ظاهری ساده و همیشگی دارد، اما پشت این کوچ میلیونی دانش‌آموزان به مدرسه برای ۹ماه، هزاران برنامه‌ریزی و داستان وجود دارد. از آماده‌سازی‌ ۱۰۵هزار مدرسه در سراسر کشور تا تامین بیش از یک میلیون معلم برای کلاس‌های درس تا چاپ ۱۵۶میلیون کتاب درسی و آماده‌سازی‌ دانش‌آموزان برای کنکور و ... .

شروعی دوباره با ۱۶.۵میلیون دانش‌آموز

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزیر آموزش و پرورش، ۵/۱۶میلیون دانش‌آموز به مدرسه خواهند رفت.

شروع ماراتن ۹ ماهه مدارس کشور با ۱۶/۵ میلیون دانش آموز | رکورد تعداد دانش‌آموزان شکسته شد

دانش‌آموزان استثنایی

توجه سیستم رسمی آموزش ایران به آموزش کودکان استثنایی، قدمتی بیش از ۵دهه دارد و در تمام این دوران تلاش شده، شرایط برای تحصیل کودکانی که از نظر ضریب هوشی، متفاوت از کودکان عادی هستند، فراهم شود.

شروع ماراتن ۹ ماهه مدارس کشور با ۱۶/۵ میلیون دانش آموز | رکورد تعداد دانش‌آموزان شکسته شد

سقفی برای درس خواندن

ساخت مدرسه جزو دستورالعمل‌های ثابت آموزش و پرورش در برنامه‌های سالانه است و هر سال تلاش می‌شود تا با ساخت مدرسه، شرایط برای افزایش سرانه فضای آموزشی و رفع مسئله کلاس‌های پرجمعیت رفع شود.

شروع ماراتن ۹ ماهه مدارس کشور با ۱۶/۵ میلیون دانش آموز | رکورد تعداد دانش‌آموزان شکسته شد

مدارس کشور چند معلم دارند؟

از معلم‌ها باید به‌ عنوان بازیگر اصلی سیستم آموزشی کشور نام برد؛ به‌خصوص در سال‌های اخیر که کمبود معلم به پاشنه آشیل آموزش و پرورش تبدیل شد، حضور معلم‌های کاربلد و آموزش‌دیده بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

شروع ماراتن ۹ ماهه مدارس کشور با ۱۶/۵ میلیون دانش آموز | رکورد تعداد دانش‌آموزان شکسته شد

ناگفته‌هایی از کتاب‌های درسی

خیلی‌ها فکر می‌کنند که کار چاپ و توزیع کتاب‌های درسی در ماه‌های منتهی به سال تحصیلی جدید شروع می‌شود، اما واقعیت این است که دستگاه‌های چاپ آموزش و پرورش از یک‌سال قبل‌تر کار خود را کلید می‌زنند تا کتاب‌ها بموقع در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرند.

شروع ماراتن ۹ ماهه مدارس کشور با ۱۶/۵ میلیون دانش آموز | رکورد تعداد دانش‌آموزان شکسته شد

نقاط قوت و ضعف سال تحصیلی جدید

نظام آموزشی ایران در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بدون شک با نقاط قوت و ضعف روبرو خواهد شد. برخی از موارد به این شرح است:

نقاط قوت نقاط ضعف

۱- افزایش رشته‌های مهارتی به‌جای رشته‌های نظری: سهم دانش‌آموزان هنرستانی امسال در پایه دهم به ۴۵درصد رسیده و برای مهر امسال حدود هزار و ۱۲۰میلیارد تومان تجهیزات برای هنرستان‌ها خریداری شده است.

۲- تغییر برخی کتاب‌های درسی: تغییر آزمایشی کتاب پایه اول ابتدایی که از سال گذشته شروع شده، امسال گسترده‌تر شده و قرار است به‌ترتیب در سال‌های بعد ادامه یابد تا دانش‌آموزان با حجم کمتر اما مهارتی‌تر آموزش ببینند.

۳- استفاده از امکانات نوین در آموزش: ارزش افزوده کتاب‌های درسی مانند ویدئوی آموزشی، به کارگیری روش‌های نوین آموزشی و البته استفاده از تکنولوژی مانند هوش مصنوعی در آموزش.

۴- پوشش همگانی آموزش: حتی در روستاها و مناطق عشایری که فقط یک دانش‌آموز وجود دارد.

۱-کمبود جدی معلم و استفاده از نیروهای تازه‌نفس: مانند ۳هزار سربازمعلم و حتی دانشجومعلم که آموزش حداقلی دیده‌اند.

۲-فرسوده بودن ساختمان مدارس در استان تهران؛ آنطور که معاون نوسازی مدارس استان تهران در تیرماه امسال گفته است: حدود ۳۰درصد مدارس این استان فرسوده‌اند.

۳-شلوغ بودن کلاس‌های درس و دوشیفته شدن مدارس: رضوان حکیم‌زاده، معاون وزیر آموزش و پرورش در این‌باره گفته است: به‌دلیل تراکم زیاد کلاس‌ها برای اینکه همه دانش‌آموزان بیش از حد دچار افت کیفیت نباشند، برخی از مدارس دوشیفته شده‌اند.

۴-بلاتکلیفی کنکور: حواشی امتحانات نهایی۳ پایه متوسطه در تابستان امسال باعث شد که بسیاری از نهادهای مدنی ازجمله دیده‌بان شفافیت و عدالت، خواهان توقف تأثیر معدل ۳ ‌پایه در کنکور۱۴۰۴ شوند تا نقاط ضعف این روش اصلاح شود اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

نقاط قوت

افزایش رشته‌های مهارتی به‌جای رشته‌های نظری: سهم دانش‌آموزان هنرستانی امسال در پایه دهم به ۴۵درصد رسیده و برای مهر امسال حدود هزار و ۱۲۰میلیارد تومان تجهیزات برای هنرستان‌ها خریداری شده است.

تغییر برخی کتاب‌های درسی: تغییر آزمایشی کتاب پایه اول ابتدایی که از سال گذشته شروع شده، امسال گسترده‌تر شده و قرار است به‌ترتیب در سال‌های بعد ادامه یابد تا دانش‌آموزان با حجم کمتر اما مهارتی‌تر آموزش ببینند.

استفاده از امکانات نوین در آموزش: ارزش افزوده کتاب‌های درسی مانند ویدئوی آموزشی، به کارگیری روش‌های نوین آموزشی و البته استفاده از تکنولوژی مانند هوش مصنوعی در آموزش.

پوشش همگانی آموزش، حتی در روستاها و مناطق عشایری که فقط یک دانش‌آموز وجود دارد.

نقاط ضعف

کمبود جدی معلم و استفاده از نیروهای تازه‌نفس: مانند ۳هزار سربازمعلم و حتی دانشجومعلم که آموزش حداقلی دیده‌اند.

فرسوده بودن ساختمان مدارس در استان تهران؛ آنطور که معاون نوسازی مدارس استان تهران در تیرماه امسال گفته است: حدود ۳۰درصد مدارس این استان فرسوده‌اند.

شلوغ بودن کلاس‌های درس و دوشیفته شدن مدارس: رضوان حکیم‌زاده، معاون وزیر آموزش و پرورش در این‌باره گفته است: به‌دلیل تراکم زیاد کلاس‌ها برای اینکه همه دانش‌آموزان بیش از حد دچار افت کیفیت نباشند، برخی از مدارس دوشیفته شده‌اند.

بلاتکلیفی کنکور: حواشی امتحانات نهایی۳ پایه متوسطه در تابستان امسال باعث شد که بسیاری از نهادهای مدنی ازجمله دیده‌بان شفافیت و عدالت، خواهان توقف تأثیر معدل ۳ ‌پایه در کنکور۱۴۰۴ شوند تا نقاط ضعف این روش اصلاح شود اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.