جهش ۶۱ درصدی قیمت سکه تا پایان تابستان/ فرزین وعده سال گذشته را فراموش کرد؟

تابناک یکشنبه 01 مهر 1403 - 11:21

به گزارش خبرنگار تابناک، با پایان فصل تابستان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به رکورد ۴۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده است، رقمی که اتحادیه طلا و سکه تهران اعلام کرده است.

این نرخ در مقایسه با پایان شهریورماه سال گذشته، حدود ۶۱ درصد افزایش دارد. به‌بیان‌دیگر، طی یک سال اخیر، بهای سکه امامی ۱۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان گران‌تر شده است؛ بنابراین اگر شخصی در روز‌های پایانی شهریور ۱۴۰۲، برای خرید یک قطعه سکه امامی اقدام کرده بود، حالا نزدیک به ۱۷ میلیون تومان به ارزش ریالی دارایی‌اش افزوده شده است و در حقیقت با توجه به رشد تورم، ضمن حفظ ارزش ریالش، اندکی هم سود کسب کرده است.

فرزین وعده سال گذشته را فراموش کرد؟

رسیدن بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به کانال ۴۴ میلیون در پایان نیم سال اول ۱۴۰۳ در شرایطی است که دی‌ماه سال قبل، زمانی که سکه با افزایش نرخ مواجه شده بود و به محدوده ۳۱ میلیون تومان جهش داشت، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در اقدامی رسانه‌ای و با حضور در مرکز نشر اسکناس و ضرب سکه بانک مرکزی وعده داد: سکه جدیدی در دستور کار این مرکز است که به‌زودی به بازار عرضه می‌شود؛ سکه‌های جدید، بدون تاریخ و تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است. فرزین در آن مقطع تأکید داشت: سکه‌های جدید بانک مرکزی با سکه‌های قبلی ضرب شده تفاوت‌هایی دارد.

جهش ۶۱ درصدی قیمت سکه تا پایان تابستان/ فرزین وعده سال گذشته را فراموش کرد؟

اما حالا با گذشت هشت ماه از وعده سکه‌ای رئیس کل بانک مرکزی، نه‌تنها خبری از عرضه سکه‌های جدید و بدون تاریخ به بازار نیست، بلکه قیمت امروز یک قطعه سکه تمام بهار آزادی ضرب ۱۳۸۶ در مقایسه با هشت ماه قبل، بیش از ۱۳ میلیون تومان معادل ۴۳ درصد گران‌تر شده است.

مدتی قبل نیز محمد کشتی آرای عضو اتحادیه طلا و جواهر در خصوص وعده حراج سکه بدون تاریخ از سوی بانک مرکزی به تابناک گفته بود: به نظرم حراج سکه بدون تاریخ از سوی بانک مرکزی فعلاً منتفی است.

بنابراین با توجه به روند صعودی قیمت سکه در بازار، مشخص نیست که چرا تا به امروز خبری از عرضه سکه‌های بدون تاریخ از سوی بانک مرکزی نیست. وعده‌ای که فرزین به مردم داده بود، اما عملی نشده است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر، هفده حراج سکه در مرکز مبادله برگزار شده است، حراجی که سود خوبی برای خریداران داشته و مانع روند صعودی قیمت سکه نشده است. به‌گونه‌ای که در آخرین حراج سکه در این مرکز، تعداد ۳ هزار و ۲۶۴ قطعه سکه تمام بهار آزادی به نرخ ۴۲ میلیون و ۷۴ هزار تومان فروخته شد که نسبت به نرخ بازار آزاد، کمتر بود.

 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.